اعتراضات ضدنژادپرستی، آمریکا را به میدان جنگ تبدیل کرده است+تصاویر

۱۰ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۸:۳۲ کد : ۱۹۹۱۸۵۸ سرخط اخبار

اعتراضات به قتل دلخراش شهروند سیاه‌پوست آمریکایی به دست پلیس، به سراسر این کشور بسط یافته و آن را به میدان جنگ و صحنه خشونت پلیس علیه شهروندان تبدیل کرده است.

اعتراضات ضدنژادپرستی، آمریکا را به میدان جنگ تبدیل کرده است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در پی مرگ فجیع یک سیاه‌پوست آمریکایی بر اثر خشونت افسر سفیدپوست در شهر «مینیاپولیس» ایالت مینه‌سوتا، شهرهای مختلف آمریکا به صحنه اعتراضات سراسری به این عادت رفتاری پلیس آمریکا علیه اقلیت رنگین‌پوست این کشور تبدیل شده است.

13990310000537_Test_PhotoL.jpg

13990310000538_Test_PhotoL.jpg

13990310000527_Test_PhotoL.jpg

دوشنبه گذشته بود که یک این افسر پلیس سعی کرد با رفتاری خشن، «جورج فلوید» را که غیرمسلح بود، بازداشت کند. تصاویر منتشر شده از این حادثه نشان می‌داد که افسر پلیس آمریکایی، زانوی خود را روی گردن فلوید قرار داده و مانع نفس کشیدن او شده بود. این رفتار خشونت‌آمیز در نهایت به مرگ این سیاه‌پوست منجر شد.

13990310000547_Test_NewPhotoFree.jpg

پس از آن، مردم مینیاپولیس در اعتراض به خشونت پلیس علیه رنگین‌پوستان به تظاهرات و اعتراضات پرداختند و ناآرامی‌ها همچنان ادامه دارد و به ایالت‌های دیگر گسترش یافته است. 

13990310000595_Test_PhotoL.jpg

مینیاپولیس شب گذشته چهارمین شب متوالی اعتراضات به اقدام خشن پلیس را پشت سر گذاشت. به دنبال به خشونت کشیده شدن اعتراضات این شهر، «تیم والز»، فرماندار مینه‌سوتا روز پنجشنبه گارد ملی این ایالت را فعال و همچنین منع رفت‌وآمد برقرار کرد. تاکنون یک نفر نیز در اعتراضات این شهر به ضرب گلوله کشته شده است. 

13990310000530_Test_PhotoL.jpg

13990310000531_Test_PhotoL.jpg

13990310000528_Test_PhotoL.jpg

«دونالد ترامپ» روز جمعه تهدید کرده بود چنانچه تظاهرات معترضان به خشونت پلیس آمریکا علیه رنگین‌پوستان ادامه یابد، نیروهای امنیتی به سمت آنها شلیک خواهند کرد.

13990310000540_Test_PhotoL.jpg

رئیس‌جمهور آمریکا در توئیت دیگری ضمن توهین کردن به معترضان آمریکایی و نمک‌پاشیدن به روی زخم کسانی که علیه خشونت پلیس با رنگین‌پوستان این کشور تظاهرات کردند، نوشت: «این اراذل و اوباش، به یاد و خاطره جورج فلوید بی‌احترامی می‌کنند و من اجازه نمی‌دهم این اتفاق رخ دهد».

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش کرد به موازات گسترش اعتراضات علیه قتل نژادپرستانه شهروند سیاه پوست ۴۶ ساله آمریکایی به ده‌ها شهر در مناطق مختلف آمریکا، پنتاگون در تدارک برای اعزام نیروهای «پلیس نظامی» به شهر مینیاپولیس در ایالت مینه‌سوتا، کانون اصلی اعتراضات است.

بنابر این گزارش، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در اقدامی نادر به ارتش دستور داده که چندین واحد از نیروهای پلیس نظامی خود را به منظور استقرار در شهر مینیاپولیس در وضعیت آماده باش قرار دهد.

آسوشیتدپرس به نقل از سه منبع مطلع که نخواستند نامشان فاش شود، این خبر را منتشر کرده است. طبق این گزارش، به نظامیان پایگاه‌های «فورت کارسون» در ایالت کلرادو و «فورت رایلی» در ایالت کانزاس برای استقرار در مینیاپولیس، آماده باش ۲۴ ساعته داده شده است.

مردم معترض به قتل نژادپرستانه جورج فلوید، کاخ سفید، محل استقرار رئیس‌جمهور آمریکا در واشنگتن، پایتخت این کشور را هم به حالت تعطیل موقت درآوردند. خبرنگارانی که در داخل ساختمان کاخ سفید حضور داشتند گفتند به دلیل حضور معترضان در محوطه اطراف کاخ سفید به آنها دستور داده شده در داخل ساختمان باقی بمانند. «پیتر الکساندر»، خبرنگار ان‌بی‌سی‌نیوز در کاخ سفید یکی از خبرنگارانی بود که در پیامی در توئیتر این موضوع را گزارش داد. او مدتی بعد مجدداً نوشت که کاخ سفید از تعطیلی درآمده است. 

13990310000542_Test_PhotoL.jpg

روز پنجشنبه معترضان در شهر سینت پال، مرکز ایالت مینه‌سوتا نیز با پرتاب سنگ، بطری آب و نوشیدنی و آجر به سمت پلیس که تلاش می‌کرد معترضان را متفرق کند، خشم خود را نسبت به قتل فجیع فلوید ابراز کردند.

شهر آتلانتا در ایالت جورجیا هم شب ناآرامی را پشت سر گذاشت و فرماندار این ایالت مبجور شد در شهرستان «فولتن» وضعیت اضطراری اعلام کند و از فعال کردن گارد ملی خبر دهد. «برایان کمپ» در بیانیه‌ای که صبح امروز در توییتر منتشر کرد، نوشت: به درخواست شهردار «کیشا باتمز» و بعد از مشورت با مقامات ایمنی عمومی و آمادگی اضطراری، وضعیت اضطراری را برای شهرستان فولتن اعلام کردم تا ۵۰۰ نیروی گارد جورجیا از مردم و اموالشان در آتلانتا محافظت کنند.

13990310000568_Test_PhotoN.jpg

13990310000567_Test_PhotoN.jpg

همچنین در ساعات آغازین روز جمعه معترضان به نزدیک مقر شبکه سی‌ان‌ان در آتلانتا حرکت کردند و در مقابل ساختمان این شبکه با پلیس درگیر شدند. معترضان شیشه‌های ورودی ساختمان شبکه سی‌ان‌ان را خرد کردند و چند خودرو را به آتش کشیدند.

13990310000554_Test_PhotoL.jpg

در نیویورک هم صدها معترض بیرون «مرکز بارکلیز» در منطقه بروکلین تجمع کردند که در پی به خشونت کشیده شدن اعتراضات آن‌ها به دلیل دخالت پلیس، تعدادی از معترضان بازداشت شدند و زدوخورد میان دو طرف پیش آمد. در بخش‌های دیگر شهر نیویورک هم به دنبال پرتاب بطری‌های آب و یخ به سمت نیروهای پلیس، تعدادی از معترضان بازداشت شدند.

به گزارش «ان‌بی‌سی نیوز»، معترضان در شهر سن خوزه در ایالت کالیفرنیا به سمت مرکز شهر راه‌پیمایی کردند و بزرگراه ۱۰۱ را مسدود کردند.

در دنور، مرکز و پرجمعیت‌ترین شهر ایالت کلرادو هم تنش‌هایی در پی تجمع اعتراضی صدها نفر ایجاد شد. با راهپیمایی معترضان به سمت مرکز شهر، پلیس برای متفرق کردن کسانی که یکی از مسیرهای بین ایالتی را مسدود کرده بودند، از گاز اشک‌آور استفاده کرد. 

پلیس دنور تیراندازی نزدیک ساختمان کنگره ایالتی را تایید کرد اما اعلام کرد کسی بر اثر آن زخمی نشده است. در حالی که گفته می‌شود یک نفر در پی اعتراضات، به بیمارستان منتقل شده است.

در شهر کلمبوس، مرکز ایالت اوهایو و بزرگترین شهر آن هم ابتدا اعتراضات مسالمت‌آمیز بود، اما با دخالت پلیس به خشونت کشیده شد. جمعیتی چند صد نفری ساعت‌ها تقاطع خیابان‌های مهم این شهر را مسدود کردند. 

شهر فینیکس در مرکز ایالت آریزونا هم صحنه اعتراضات به نژادپرستی پلیس آمریکا بود، معترضان از پنجشنبه شب تا جمعه صبح به اعتراض پرداختند و پلاکاردهایی را که روی آن‌ها نوشته شده بود «سکوت، خشونت است» و «سیاه بودن نباید برابر با مجازات اعدام باشد» را حمل کردند. 

دیترویت، بزرگترین شهر ایالت میشیگان، دالاس و هیوستون در ایالت تگزاس، پورتلند، بزرگترین شهر ایالت اورگان، اوکلند در ایالت کالیفرنیا هم شهرهای دیگری بودند که ساعات ناآرامی را پشت سر گذاشته‌اند.

پلیس دیترویت اعلام کرد در پی تیراندازی «یک مظنون ناشناس از خودرو»، یک نفر از معترضان در این شهر جان باخت.

رسانه‌های آمریکایی گزارش می‌دهند علی‌رغم اینکه بطن اصلی اعتراضات اخیر علیه خشونت‌های پلیس آمریکا علیه رنگین‌پوستان است اما نیروهای امنیتی و پلیس این کشور در مواجه با این تظاهرات‌ها، باز هم به تدابیر و اقدامات خشن متوسل شده‌اند.

به گزارش روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست»، نتایج تحقیق مؤسسه «نقشه خشونت‌های پلیس» نشان می‌دهد سال گذشته پلیس آمریکا هزار و ۹۹ نفر را در این کشور به قتل رساند. سیاه‌پوستان آمریکا ۲۴ درصد افراد کشته شده را تشکیل می‌دهند که تقریباً دو برابر نسبت تعداد آن‌ها به جمعیت آمریکاست.

«جیکب فری» شهردار مینیاپولیس بی‌پرده گفت «سیاه پوست بودن در آمریکا نباید دلیل صدور حکم اعدام باشد. به مدت پنج دقیقه دیدیم که افسر سفیدپوست زانوی خود را به گردن یک سیاه‌پوست فشار می‌داد.» وی افزود این افسر پایه‌ای‌ترین اصول انسانی را زیر پا گذاشت و این مرد نباید کشته می‌شد. در بیانیه پلیس اشاره شده که این مرد پریشان‌حال بوده اما گفته نشده که این حالت وقتی بر او غلبه کرد که وزن افسر پلیس روی گردنش سنگینی می‌کرد.

واشنگتن پست بیانیه پلیس این شهر با عنوان «مرگ یک مرد بر اثر حادثه پزشکی حین تعامل با پلیس» را خنده‌دار توصیف کرده است.

به نوشته این روزنامه، شش سال پیش «اریک گارنر»، جوان سیاهپوست آمریکایی بر اثر فشردگی گردن و قفسه سینه در حالی که می‌گفت «نمی‌توانم نفس بکشم» در «استَتِن آیلند» به دست پلیس آمریکا به قتل رسید. در سال‌های گذشته، «مایکل براون»، «والتر اسکات»، «تامیر رایس» و چندین سیاه‌پوست دیگر بر اثر خشونت پلیس آمریکا جان باخته‌اند.

به نوشته این روزنامه، حتی اگر این مرد به ادعای پلیس آمریکا در حالت طبیعی نبوده و در مقابل بازداشت مقاومت می‌کرده که به زودی مشخص خواهد شد زیرا افسران در محل حادثه دوربین‌هایی که به آن‌ها وصل است را روشن کرده بودند، هیچ یک از این ادعاها اتفاقی که بعداً رخ داده را توجیه نمی‌کند. هیچ نوع پروتکل پلیسی توصیه نمی‌کند که روی گردن یک فرد آنقدر زانو بزنید تا جان بدهد. این پروتکل قتل است و نه اجرای قانون.

کلید واژه ها: تظاهرات در امریکا


( ۲ )

نظر شما :

ایرانی ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ | ۲۰:۵۷
امریکا جنگلی است با ۵۰ ایالت و قانونهای جنگل که باید به ۵۰ کشور مستقل تغیر پیدا کند ، آنوقت خواهید دید که امپریالیسم امریکا هیچ است ، خدا کند سیاهپوستان به آن درجه از آگاهی برسند و شروع به مبارزه در جهت استقلال کشور مستقل در جغرافیای امریکا کنند ، همیشه انتظار بر این بود که از آلاسکا و هاوائی شروع شود .