احزاب شیعه عراق به دنبال توافق بر سر نامزد جایگزین «الزرفی» هستند

۱۸ فروردین ۱۳۹۹ | ۰۱:۲۹ کد : ۱۹۹۰۵۴۹ سرخط اخبار

برخی منابع در عراق مدعی شدند که احزاب سیاسی شیعه این کشور به دنبال معرفی نامزد خود برای نخست‌وزیری هستند.

احزاب شیعه عراق به دنبال توافق بر سر نامزد جایگزین «الزرفی» هستند
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابعی عراقی از اجماع گروه‌ها و احزاب سیاسی شیعه عراق بر سرمعرفی نامزد نخست‌وزیری به جای «عدنان الزرفی»، نخست‌وزیر مأمور به تشکیل کابینه از سوی رئیس‌جمهور این کشور خبردادند.

نجاح محمد علی، تحلیل‌گر مسائل عراق و منطقه غرب‌آسیا امروز یکشنبه (۱۷ فروردین) در توییت خود نوشت که فراکسیون‌‌های شیعه در پارلمان عراق بر سر نامزدی فردی به نام «مصطفی الکاظمی» به اجماع دست یافته‌‌اند.

او مدعی شد که این اجماع بعد از سلسله گفت‌وگوهایی بین همه گروه‌ها حاصل شده و فراکسیون‌های مذکور گفته اند که الزُرفی گزینه آن‌ها برای نخست‌وزیری نبوده و فرآینده تعیین و مکلف شدن او برای پست نخست‌وزیری برخلاف چارچوب قانون اساسی است.

شبکه تلویزیونی المیادین لبنان نیز به نقل از منابع خود نیز از تلاش محافل سیاسی شیعه عراق برای رسیدن به توافقی بر سر معرفی نامزد جایگزین الزرفی خبر داد.

المیادین گزارش داد که احزاب سیاسی شیعه اخیراً نشستی با هم در این ارتباط داشته تا پرونده نخست‌وزیری را بررسی کنند.

برخی منابع هم به نقل از منبعی نزدیک به سید عمار الحکیم، رهبر جریان حکمت ملی گزارش دادند که حکیم، نوری المالکی، رئیس ائتلاف دوله القانون و «هادی العامری»، رئیس ائتلاف الفتح برای معرفی نامزد جدید دیدارهایی داشتند.

پیشتر «حسن سالم» نماینده عضو فراکسیون «الصادقون» در پارلمان عراق نیز گفت که گروه‌های سیاسی شیعی بر رد نخست‌وزیری «عدنان الزرفی» و یافتن جایگزین او، توافق دارند.

او تصریح کرد که «قضیه مامور شدن الزرفی به تشکیل کابینه غیرقانونی و مخالف اصول و چارچوب‌های قانون اساسی کشور بود زیرا او نامزد فراکسیون بزرگتر در پارلمان عراق نبود».

سالم افزود:« الزرفی شخصیتی بحث برانگیز است و پست‌های اجرایی متعددی داشت و به عنوان استاندار نجف نیز ناکامی‌هایی داشت. به همین دلیل نیز شیعیان توافق کرده‌اند که وی را رد کنند و پرونده او بسته شده است و  اقدام او در ارائه برنامه دولتش قابل توجیه نیست».

برهم صالح،‌ اواخر اسفند ماه بدون رعایت قانون اساس عراق، «عدنان الزُرفی»، نامزد فراکسیون النصر به رهبری «حیدر العبادی»، نخست وزیر سابق عراق را به نامزدی سمت نخست‌وزیری معرفی کرد. قرار بود الزرفی دیروز شنبه اسامی وزرای کابینه پیشنهادی خود را تقدیم پارلمان کند.

احزاب سیاسی شیعه عراق از زمان معرفی الزرفی برای تصدی پست نخست‌وزیری این کشور به این مسئله حساسیت نشان داده‌ و او را فردی نزدیک به آمریکا و مخالف گروه‌های مقاومت و الحشد الشعبی می‌دانند که داشتن تابعیت آمریکایی و اتخاذ برخی مواضع در دوران استانداری نجف اشرف در این بین، مزید بر علت شده و مخالفت‌ها با نخست‌وزیری عدنان الزرفی را بیشتر کرده است.

 براساس قانون اساسی عراق، رئیس جمهور (برهم صالح) موظف است برای تعیین نخست‌وزیر، نامزد فراکسیون اکثریت را به پارلمان معرفی کند. فراکسیون اکثریت در پارلمان عراق هم اکنون ائتلاف البناء به رهبری هادی العامری است و ائتلاف الفتح به همراه چند حزب دیگر، جزو این فراکسیون می‌باشد.

عدنان الزرفی امروز از پالمان خواسته موعد جلسه فوق‌العاده برای تعیین تکیف کابینه خود و رأی اعتماد به آن را اعلام کند.
انتهای پیام/.


نظر شما :