صادق خرازی: در سیاست خارجی دشمن یا دوست دائمی نداریم

۰۵ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۷:۴۷ کد : ۱۹۸۹۰۹۲ سرخط اخبار

صادق خرازی، از دیپلمات‌های پیشین کشورمان گفت: مقاومتی که در میان ملت‌ها به یک مکتب تبدیل شده، بخشی از حکمت اسلامی و ایرانی و حاصل تلاش های سپهبد شهید قاسم سلیمانی است.

به گزارش ایسنا، صادق خرازی در مصاحبه با برنامه «افق های نو» که با موضوع کارکرد عزت ملی در سیاست خارجی، امنیت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران از آنتن رادیو گفت‌وگو  پخش شد، گفت: دیپلماسی و سیاست خارجی بستری برای اتخاذ  تصمیمات استراتژیک و مهم در کشور است، ما با استفاده از سیاست خارجی تلاش می کنیم عزت و استقلال کشور را حفظ کنیم تا بیگانگان طمعی به کشور نداشته باشند.

وی ادامه داد: در حوزه  سیاست خارجی تلاش می کنیم در عرصه تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی نقش‌آفرین باشیم و در پرتو آن بتوانیم پیشرفت اقتصادی  و توسعه برای کشور به ارمغان آوریم و فرهنگ و گفتمان کشور را نیز به مردم  دنیا معرفی کنیم و این یک سیاست خارجی هدفمند و برنامه دار است.

خرازی با اشاره به اهمیت سه مقوله عزت، حکمت و مصلحت در سیاست خارجی ایران گفت: عزت یعنی مشارکت جدی و اساسی در تمام شئونات روابط خارجی در دنیای اسلام، منطقه و محیط بین الملل.

وی با بیان اینکه در موضوع مصلحت توجه به منافع ملی در اولویت قرار دارد، افزود: در این عرصه بر اساس منافع ملی، اهداف و مناسبات مان، مصلحت کشور را تعیین می کنیم.

دیپلمات با سابقه کشور با ارائه توضیحاتی در مورد روند تصمیم گیری در عرصه سیاست خارجی و با تاکید بر اینکه مهمترین فرد تصمیم‌گیر در این عرصه مقام معظم رهبری هستند و وزارت خارجه نیز موظف است تصمیمات اتخاذ شده را اجرایی کند، اظهار کرد: در موضوع حکمت نیز توجه به این موضوع مهم است که باید فراتر از جغرافیای سیاسی کشور در عرصه سیاست خارجی حرکت کنیم.

خرازی ادامه داد: ما در این حوزه می خواهیم در قلمرو حکمت متعالی ایرانی و اسلامی فراتر از جغرافیای سیاسی خودمان تاثیر گذار باشیم و امروز بر اساس همین مولفه در بسیاری مناسبات جهانی نقش داریم.

وی با بیان اینکه مفهوم مقاومت که امروز در دنیای اسلام، خاورمیانه و در میان ملتها تبدیل به یک مکتب شده است، بخشی از حکمت اسلامی و ایرانی است، خاطرنشان کرد: در چارچوب مقوله حکمت، سپهبد شهید قاسم سلیمانی با داعش و تروریسم مبارزه کرد و از خون ملت‌های منطقه دفاع کرد، در واقع یک سردار ایرانی با تلاش های خود مقاومت را در میان ملت‌های دیگر نهادینه کرد.  

خرازی خاطرنشان کرد: نهادینه شدن مقاومت مفهومش این است که دیگر نظام سلطه نمی‌تواند تعرضی به ما داشته باشد.

وی در همین راستا گفت: اگر ما مرزهای مقاومت خود را صرفا در  چارچوب مرزهای جغرافیای سیاسی می دیدیم، مطمئن باشید که سرزمین و قلمرو جغرافیایی ما مورد تعرض تروریسم داعش طالبان و القاعده قرار می‌گرفت.

خرازی با بیان اینکه مصلحت نیز در این عرصه مفهوم خاص خود را دارد، خاطرنشان کرد: ما در دنیایی زندگی می کنیم که قدرت های جهانی همچنان به دنبال سلطه بر ملت ها هستند و هژمونی نظام سلطه هنوز پایان نگرفته و حتی متاسفانه در برخی از مفاهیم توسعه بیشتری پیدا کرده است.

این دیپلمات پیشین کشورمان در پاسخ به سوالی در ارتباط با رعایت موضوع عزت ملی در سیاست خارجی کشور در طول 41 سال گذشته نیز گفت: عملکرد کشور در حوزه سیاست خارجی با فراز و فرودهایی مواجه بوده است ولی به طور کلی می توان گفت موفقیت نسبی در عرصه سیاست خارجی داشته‌ایم.  

وی با بیان اینکه ما در سیاست خارجی منافع ملی دائمی داریم ولی دشمن و یا دوست دائمی نداریم، خاطرنشان کرد: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به صورت نسبی موفقیت‌های بزرگی داشته است و اکنون این سیاست خارجی در بسیاری از ممالک الگو است و  از آن به عنوان یک سیاست خارجی مستقل و تاثیرگذار که وابسته نیست و می‌تواند نقش تعیین کننده ای داشته باشد یاد می شود.  

خرازی همچنین در ارتباط با نوع نگاه تهران به کشورهای منطقه با توجه به سیاست های خصمانه برخی از آنها نسبت به ایران گفت: مقام معظم رهبری در سخنرانی نوزدهم دی ماه خود مطالب مهمی را در این چارچوب  مطرح کردند و فرمودند که ما کشورهایی که به صورت مستقیم با ایران در ستیز نیستند را دشمن نمی‌دانیم.

وی تصریح کرد: برخی از کشورهای منطقه از جمله سعودی‌ها و اماراتی‌ها با ما دشمنی می کنند ولی این رفتارها در ادبیات سیاست خارجی ما دشمنی تلقی نمی شود بلکه ما معتقدیم که آنها بر اساس توهمات و اشتباهاتی که به آن درگیر هستند این رفتارها را انجام می دهند.

سفیر پیشین ایران در فرانسه با تاکید بر اینکه ما باید با آنها مذاکره کنیم و ادامه مذاکره با  آن‌ها می‌تواند راهگشا و موثر باشد، افزود: ما در این منطقه زندگی می کنیم و برادر بزرگتر محسوب می‌شویم ، بنابراین باید حق برادر بزرگتر را نیز ادا کنیم.
این دیپلمات پیشین کشورمان در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: شعار و استراتژی ما در عرصه سیاست خارجی باید با توان ملی و توان تاثیرگذاری خارجی کشور  آمیخته باشد و اگر چنین موضوعی وجود نداشته باشد نتیجه آن عدم موفقیت است، ادامه داد: معتقدم در دولت نهم و دهم شاهد کاهش قدرت بازدارندگی کشور بودیم چرا که در این دو دوره شعارهایی مطرح شد که ما نمی توانستیم به آن دست پیدا کنیم.

خرازی با اشاره به اهمیت مقوله خردمندی در عرصه سیاست خارجی تاکید کرد: همان طور که پیش از این اشاره کردم ما در عرصه سیاست خارجی در حوزه هایی موفق بوده ایم و در عرصه هایی به توفیق مورد نظرمان دست پیدا نکرده ایم اما به صورت نسبی سیاست خارجی کشور توانسته قدرت بازدارندگی ایران را تامین کند و در خدمت به اقتصاد، توسعه کشور و عزت ملی کشور حرکت کند.

انتهای پیام


نظر شما :