برخلاف انتظار ترامپ "اقتصاد ایران" نشانی از فروپاشی قریب الوقوع ندارد

۰۶ آذر ۱۳۹۸ | ۰۹:۳۵ کد : ۱۹۸۷۷۶۸ سرخط اخبار

تحریم های ایالات متحده بدون شک تاثیرات زیادی را به دنبال داشته، اما با وجود این بانک جهانی می گوید اقتصاد تحت فشار ایران تا دو سال آینده رو به رشد خواهد بود.

به گزارش نواندیش، سایت اقتصادی بیزینس لاین با مثبت ارزیابی کردن سیاست های اقتصادی دولت در مهار تورم و رشد نرخ ارز نوشت که اقتصاد ایران بر خلاف انتظار ترامپ در آستانه فروپاشی نیست، در ادامه بخش هایی از این مقاله را در نواندیش بخوانید:
 
اگر فکر می کنید ایران ورشکسته و مردم اش در فقر مطلق هستند سری به خیابان های شهرهای بزرگ بزنید/ برخلاف انتظار ترامپ اقتصاد ایران نشانی از فروپاشی قریب الوقوع نشان نمی دهد
 
با وجود اینکه دونالد ترامپ بخش صنعتی، نفتی و مالی ایران را تحت فشار سخت تحریمی قرار داده اما ما هیچ اثری از فروپاشی قریب الوقوع اقتصاد ایران به شکل کامل نمی بینیم. صندوق بین المللی پول و بانک جهانی نیز بر این امر صحه می گذارند که اقتصاد ایران بعد از یک دوره فشار و تنش و علی رغم تورم آزار دهنده اکنون به شرایط با ثباتی رسیده است.

سال گذشته قیمت ارز در بازار ایران جهش بی سابقه ای را تجربه کرد و همه انتظار داشتند که بالا تر هم برود اما طی ماه های اخیر نرخ ارز با روند کاهشی رو به رو شده و حتی انتظار می رود باز هم کاهش یابد. شاخص های بورس ایران نیز طی دو سه ماه اخیر بر خلاف سال گذشته روند بسیار مثبتی از خود نشان می دهند.

با وجود اینکه آمریکا سعی دارد مردم ایران را رنجور و جمهوری اسلامی را در حال فروپاشی نشان دهد، اما شرایط داستان دیگری را روایت می کند. اگر در خیابان های شهرهای بزرگ ایران قدم بزنید خواهید دید که مردم خیلی عادی به زندگی مشغول اند، بازار ها پر از خریدار است، قفسه های فروشگاه های زنجیره ای مملو از گوشت و مرغ و انواع و اقسام اقلام مصرفی است و جوانان با مدرن ترین گوشی های تلفن همراه مشغول صحبت هستند.

بسیاری از ایرانی ها می گویند ظاهر عادی جامعه به این دلیل است که ما سال ها است تحت تحریم زندگی می کنم و این دیگر بخشی از زندگی ما شده است. یک طراح لباس ساکن تهران در این باره به ما گفت: ما بعد از انقلاب همواره تحت تحریم بوده ایم، هشت سال جنگ را از سر گذارانده ایم و این اولین بار نیست که با سختی رو به رو می شویم.

هرچند ایرانیان، با شرایط سختی دست و پنجه نرم می کنند، طبق گفته صندوق بین المللی پول، تورم سالیانه در ایران چیزی نزدیک به 37درصد است، بسیاری از مردم دارای دو ، سه و گاهی چهار شغل هستند تا بتوانند زیر مشکلات دام بیاورند، اما این به معنای فروپاشی اقتصاد ایران نیست. 

با وجود رشد منفی سال های اخیر و برآورد بانک جهانی و اتاق بازرگانی ایران مبنی بر کاهش تولید و ورشکستگی برخی واحد های تولیدی اما صندوق بین المللی پول می گوید اقتصاد ایران سال آینده وارد دوره ثبات و رشد خواهد شد.  

مقامات ایرانی و بسیاری از کارشناسان معتقدند که این کشور با تقویت صادرات کالاهای غیر نفتی مانند مواد غذایی ، منسوجات و پتروشیمی می تواند از تحریم ها جان سالم به در می برد. علاوه بر فلج کردن صادرات نفت، یعنی منبع اصلی درآمد ایران، این تحریم ها روابط بانک های ایرانی با جهان مالی بین المللی را نیز قطع کرده و بر نحوه تأمین مالی تجارت جهانی تأثیر می گذارد. 
 
در مجموع به نظر می رسد سیاست های دولتی در ایران برای کنترل قیمت ارز و مهار نسبی تورم تا حدی موفق بوده و این کشور را به ثبات رسانده است.

کلید واژه ها: اعمال فشار حداکثری علیه ایران


نظر شما :