رایزن بازرگانی ایران: روند تبادلات تجاری با عراق مثبت است

۰۴ آذر ۱۳۹۸ | ۱۵:۱۵ کد : ۱۹۸۷۷۲۳ سرخط اخبار

رایزن بازرگانی ایران در بغداد تاکید کرد که آمار تبادلات تجاری غیر نفتی بین ایران و عراق در هفت ماه امسال نشان می دهد که این روند همچنان مثبت است.

«ناصر بهزاد» روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت که سال ۱۳۹۷ تجارت دو کشور در بخش غیر نفتی ۱۰ میلیارد دلار بوده و امسال هم در ۷ ماه گذشته بالغ بر  ۶ میلیارد دلار عملیات تبادل کالا با رشد مثبت بین دو کشور صورت پذیرفته است.

وی اضافه کرد که آمادگی داریم پذیرش کالاهای صادراتی عراق به ایران را نیز برای توازن تجارت تسهیل کنیم .

بهزاد درباره روند تعاملات دو کشور در حوزه فعالیت های تجاری گفت: آنچه مورد توافق قرار گرفته و همواره بخش تجاری ایران و عراق پایبند به آن بوده، انجام اقدامات موثر مشترک برای تقویت امور بازرگانی و رونق تولیدات مورد نیاز است.

به گفته وی، بخش عمده ای از صادرات ایران به عراق در حال حاضر بر اساس نیاز این بازار و تقاضای موجود مدیریت می شود و از این جهت ورود کالاهای ایران مورد اقبال شهروندان عراق است .

وی اضافه کرد که براساس مهندسی تجاری، چشم انداز ۲۰ میلیارد دلار برای تجارت با عراق و تبادلات دو جانبه به منظور ایجاد ارز آوری، اشتغالزایی و توسعه اقتصادی برای دو کشور طراحی شده است.

به گفته بهزاد، بصورت مستقیم حدود ۳ میلیون نفر و غیر مستقیم ۱۵ میلیون عراقی در زنجیره حمل، انتقال، بارگیری، توزیع، فروش، تامین عرضه و تولید کالای با دانش ایرانی مورد درخواست در عراق مشغول کسب در آمد هستند که ۳۰ درصد جریان فعال تجارت خرده و عمده کشور عراق را شامل می شود .

رایزن بازرگانی ایران در عراق تصریح کرد: ایران تنها کشوری است که احیاء شهرک صنعتی در عراق را به جدیت دنبال می نماید و قطعا تحقق آن هم منطبق با سند اقتصاد مقاومتی برای برونگرایی فعالیت های صادراتی ایران است و هم خواسته عراق در تکمیل اصلاحات اقتصادی برای افزایش تولیدات محلی است .

وی خاطر نشان کرد که عمده ترین محصولات وارداتی کشور عراق از دنیا شامل ماشین آلات و دستگاه های صنعتی، دارو و تجهیزات پزشکی، تجهیزات برق رسانی، محصولات صنایع تبدیلی و مواد غذایی، آهن آلات و محصولات فولادی و بهره مندی از خدمات فنی مهندسی، دانش فناوری در الگوهای جدید کشاورزی و کالاهای مصرفی است.

عراق در طول کمتر از دو ماه گذشته ( مهر و آبان ماه) از ناپایداری داخلی در نتیحه اعتراضات اجتماعی در بغداد و استان های جنوب و مرکز این کشور رنج می برد، امری که بر اقتصاد این کشور و همچنین تبادلات تجاری با کشورهای همجوار آن اثر گذاشته است. 

کلید واژه ها: ایران و عراق


نظر شما :