سفیر بولیوی در تهران: کودتای رخ داده رنگ فاشیستی دارد/ جان "مورالس" در خطر است

۲۰ آبان ۱۳۹۸ | ۱۹:۳۲ کد : ۱۹۸۷۴۴۸ سرخط اخبار

سفیر بولیوی در تهران، با اشاره به تحولات اخیر در کشورش که منجر به استعفای رئیس جمهور این کشور آمریکای لاتین شد، اظهار کرد: کودتای رخ داده در بولیوی رنگ فاشیستی دارد و جان رئیس جمهور "اوو مورالس" در خطر است.

به گزارش ایسنا، خانم «رومینا گوادالوپه پرز راموس» (Romina Guadalupe Pérez Ramos) صبح امروز در یک نشست خبری به همراه سفیر کوبا در تهران در تشریح آخرین وضعیت بولیوی گفت: کودتایی در بولیوی در حال رخ دادن است که از قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور برنامه ریزی شده بود.

وی با بیان این که در پی تحولات اخیر در بولیوی رئیس جمهور اوو مورالس و معاون او  برای حفظ امنیت مردم و حفظ کشور مجبور به استعفا شدند اظهار کرد: حزب مخالف حاضر نشد که پیروزی آقای مورالس در انتخابات ریاست جمهوری را بپذیرد و با تشکیل تنش‌هایی اقدام به انجام اقدامات خرابکارانه در بولیوی کردند، چنان که به برخی از مردم بومی بولیوی حمله کرده و آنها را تحقیر نمودند.

راموس با بیان این که مخالفان به برخی از مراکز دولتی و محل سکونت برخی از مقامات کشور بولیوی حمله کردند و مکان‌هایی را آتش زده‌اند، ادامه داد: مخالفان از متدهای فاشیستی استفاده می کنند  و برای پیشبرد اهداف خود متوسل به اقدمات خشونت آمیز شده اند.

این دیپلمات بولیویایی در تهران با تاکید بر این که اعمال خشونت آمیز از سوی مخالفان ادامه دارد، تصریح کرد: تحولات رخ داده در بولیوی همانطور که اشاره کردم توطئه‌ای بوده که از قبل از برگزاری انتخابات طراحی شده بود و هدف نهایی آنها برکناری رئیس جمهور بوده است.

رئیس نمایندگی بولیوی در تهران با بیان این که در طول 14 سالی که مورالس رئیس جمهور بولیوی بود این کشور به عنوان کشوری مستقل در عرصه‌های بین المللی به ایفای نقش پرداخته و در این مدت مقداری زیادی از منابع طبیعی در بولیوی ملی شد، اظهار کرد: در طول چند سال گذشته بولیوی پیشرفت‌های زیادی کرد و تلاش شد که فاصله طبقاتی در این کشور کاهش پیدا کند.

وی گفت: در مواردی، اشخاص بیگانه حرکات اعتراض آمیزی در بولیوی را رهبری می‌کنند به مانند آن چه که در تحولات ونزوئلا شاهد آن بودیم. روز گذشته اقدامات خشونت آمیز در بولیوی شدت گرفت و آقای رئیس جمهور و معاون او به خاطر احترام به امنیت بولیوی و مردم تصمیم گرفتند که استعفا بدهند. طبق قانون اساسی بولیوی وقتی رئیس جمهور استعفا می‌دهد معاون رئیس جمهور مسئولیت امور را برعهده می‌گیرد و چون اکنون معاون رئیس جمهور نیز استعفا داده است رئیس مجلس سنا باید امور را برعهده بگیرد در حالی که مخالفان این روند را قبول ندارند و معتقدند باید فرد دیگری مسئولیت امور را برعهده بگیرد.

وی با بیان این که در ابتدا مخالفان می گفتند که باید انتخابات به دور دوم کشیده شود و سپس مدعی شدند که باید انتخابات بار دیگر برگزار شود، اظهار کرد: آنها اکنون می‌گویند که باید رئیس جمهور کنار برود و از طرفی دیگر نمی‌خواهند روندی که در قانون اساسی در این ارتباط پیش بینی شده است، طی شود.

راموس با بیان این که امیدوارم که در این زمینه روند قانونی در بولیوی طی شود، ادامه داد: از دیگر سو مجلس باید استعفای رئیس جمهور و معاون رئیس جمهور را قبول کند تا فرد دیگری جایگزین شود و سپس انتخابات بعد از چند ماه برگزار شود.

سفیر بولیوی با تاکید بر این که این "کودتا رنگ فاشیستی دارد و از داخل بولیوی منشا گرفته است"، افزود: رهبر مخالفان چندین میلیون دلار به دولت بدهی دارد و به نفعش است که خودش به حاکمیت برسد و مسئولیت را برعهده بگیرد.

وی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر این که آیا می‌توان نقشی برای آمریکا در تحولات اخیر در بولیوی قائل بود، اظهار کرد: آمریکایی‌ها منافع زیادی در بولیوی دارند قبل از دولت مورالس، دولت واشنگتن، دخالت جدی و مستقیمی در امور بولیوی داشت چنان که این کشور، نمایندگان عالی و مستقیمی در ریاست جمهوری، وزارت  امور خارجه و نیروهای مسلح بولیوی داشت.

وی با بیان این که روند تحولات در بولیوی مسیری را طی می‌کند که در ونزوئلا شاهد آن بودیم، تاکید کرد: مردم بولیوی مردم صلح دوست و صلح طلبی هستند و هیچ گاه این نوع رویارویی بین ملت بولیوی وجود نداشته است.

راموس با بیان این که کودتاچیان و حامیان آنها از متدهای فاشیستی برای از بین بردن دموکراسی در بولیوی استفاده می‌کنند، اظهار کرد: در سال 2008 سفیر آمریکا در بولیوی تلاش داشت که یک کودتای مدنی و نظامی در بولیوی اجرا کند که به نتیجه نرسید و در نتیجه از این کشور اخراج شد و اکنون آن چه که در بولیوی شاهد آن هستیم  یک کودتای مدنی و پلیسی است.

سفیر بولیوی با اشاره به کنیه‌ای که آمریکایی‌ها از مولارس دارند در بخش پایانی صبحت‌های خود تاکید کرد: کودتا در بولیوی به پایان نرسیده است، جان رئیس جمهور مورالس در خطر است و یکی از اهداف کودتاچیان پایان دادن به جان رئیس جمهور است ما از ملت‌های دنیا می‌خواهیم که به فراخوان بین المللی برای حمایت از رئیس جمهور و حفظ جان او بپیوندند و از این فراخوان حمایت کنند.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست که در محل سفارت بولیوی در تهران برگزار شده بود، سفیر کوبا در ایران با قرائت بیانیه وزارت امور خارجه این کشور در حمایت از دولت مورالس و تشریح مواضع این کشور در مورد تحولات اخیر در بولیوی اظهار کرد: ما حمایت خود را از دولت قانونی بولیوی اعلام می کنیم و در همین چارچوب رئیس جمهور کوبا نیز با ارسال پیامی به رئیس جمهوری بولیوی تاکید کردند "دولت و ملت کوبا در کنار شما و انقلاب بولیوی خواهند بود.


سفیر کوبا در تهران(راست) در کنار همتای بولیویایی خود
الکسیس باندریج وگا با بیان این که ما از جامعه جهانی می‌خواهیم که با آقای مورالس همراهی کنند، در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر این که با توجه به تحولات در آمریکای لاتین آیا این احتمال وجود دارد که شاهد اتفاقاتی که در ونزوئلا و بولیوی رخ داد در کوبا نیز باشیم، خاطر نشان کرد: آمریکایی‌ها همیشه آروز داشتند که این اتفاقات در کوبا رخ دهد آنها 60 سال است که در تلاش هستند انقلاب کوبا را نابود کنند و  تاکنون میلیون‌ها دلار در این زمینه هزینه کرده‌اند.

این دیپلمات کوبایی در تهران با بیان این که هدف ما مبارزه با امپریالیسم است و تجربه طولانی در این زمینه داریم، اظهار کرد: امپریالیسم نمی‌خواهد که کشورهای مستقل در کنار یکدیگر باشند و ما باید بیدار باشیم تا با توطئه‌های آنها مبارزه کنیم ما باید در برابر امپریالیسم اتحاد داشته باشیم چرا که وقتی تنها باشیم، نمی‌توانیم به پیروزی برسیم.

رئیس نمایندگی کوبا در تهران تاکید کرد: فکر نمی‌کنم که در کوبا چنین اتفاقی بیفتد چرا که شرایط دو کشور با یکدیگر  متفاوت است.

کلید واژه ها: بولیوی


( ۲ )

نظر شما :