بیژن زنگنه: فقط در مقابل مردم ایران تعظیم می‌کنم/ لجبازی عده‌ای در کرسنت ما را در چاه عمیق انداخت

۱۶ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۱:۴۰ کد : ۱۹۸۱۵۶۰ سرخط اخبار

وزیر نفت دستاوردهای صنعت نفت طی ۴۰ سال گذشته و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، بیژن زنگنه در نشستی خبری که صبح امروز برگزار شد، با اشاره به انتقاداتی که درباره امضای قرارداد با شرکت‌های چینی و روسی مطرح می‌شود، گفت: من فقط نوکر یک ملت هستم و فقط در مقابل یک ملت تعظیم می‌کنم و آن هم ملت ایران است.
 

وی درباره مذاکرات برای امضای قرارداد با شرکت‌های خارجی اظهار کرد: کدام قرارداد بوده که طرف مقابل خواسته و ما امضا نکردیم؟ وقتی طرف مقابل حاضر نیست امضا کند، من چه کاری می‌توانم انجام دهم؟

او از بهره‌برداری از پایانه جاسک در سال ۹۹ خبر داد و افزود: پایانه جاسک یک پایانه صادراتی خارج از خلیج فارس است که کارهای ساخت خط لوله، احداث مخزن و ایجاد ترمینال آن آغاز شده است و در سال ۹۹ در دریای عمان به بهره‌برداری می‌رسد.

رأی کرسنت صادر شد، شفاف‌سازی می‌کنیم

وی در ادامه در پاسخ به سوال ایسنا درباره کرسنت و انتقاداتی که به شخص وزیر می‌شود، گفت: در جلسه رأی اعتماد من در دولت یازدهم، موضوع کرسنت مطرح شد، اما رأی آوردم. در جلسه رأی اعتماد من در دولت دوازدهم، کلمه‌ای از کرسنت مطرح نشد و باز هم رأی آوردم. اکنون دوباره این موضوع را بعد از سال‌ها مطرح کرده‌اند.

وزیر نفت با تاکید بر این‌که کرسنت یک پرونده زنده است، اظهار کرد: عده‌ای با لجبازی و ندانستن قواعد بین‌المللی، ما را در یک چاه عمیق انداختند. من سعی کردم کشور را از چاه عمیق خارج کنم.

زنگنه با بیان این‌که ایران در فرآیند داوری کرسنت عملکرد خوبی داشته است، توضیح داد: داوری درصدد صدور رأی بود که به تأخیر انداختند. امیدوارم با کارهایی که دنبال می‌کنیم، وضعیت خوبی داشته باشیم. اعدادی که از سوی برخی افراد در کشور مطرح می‌شود به نفع کرسنت است. تا نزدیک به موفقیت می شویم، عدد یا بحثی مطرح می‌شود که به ضرر ماست. اگر رأی صادر شود، می‌توانیم حرف‌هایمان را بگوییم تا علیه‌مان استفاده نشود.

بررسی وضعیت صنعت نفت طی ۴۰ سال

وی در ادامه به بررسی وضعیت صنعت نفت از بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: زمانی که انقلاب اسلامی پیروز شد، چیزی به نام صنعت گاز وجود نداشت. ظرفیت تولید بسیار کم و در حد ۳۶میلیون مترمکعب در روز بود که توسط پالایشگاه بیدبلند انجام می‌شد. درحال حاضر میزان تولید این پالایشگاه ۱۰۶۰ میلیون مترمکعب در روز است.

وزیر نفت ادامه داد: میزان انشعابات در سال ۱۳۵۷، ۵۲ هزار بود که این میزان درحال حاضر، ۱۱.۵میلیون است. هم‌چنین پوشش گازرسانی در سال ۱۳۵۷ نزدیک به صفر بود اما درحال حاضر ۹۲ درصد جمعیت از گاز طبیعی بهره‌مندند. هم‌چنین در سال ۱۳۵۷، یک روستا گازرسانی شده بود که درحال حاضر این تعداد به ۲۷ هزار روستا رسیده است.

او در ادامه با بیان این‌که تولید میعانات در سال ۱۳۹۷ صفر بود، گفت: درحال حاضر روزانه، ۷۵۰ هزار بشکه میعانات گازی تولید می‌شود. هم‌چنین مجموع فروش محصولات پتروشیمی که در سال ۱۳۵۷ یک میلیون تن بود، امسال به بیش از ۳۰میلیون تن و به ارزش ۱۷میلیارد دلار رسیده است.

به گفته زنگنه، پالایش نفت در سال ۱۳۵۷، یک دهم میلیون بشکه بود که درحال حاضر به ۲.۲میلیون بشکه رسیده است. میزان تولید بنزین نیز از ۱۴میلیون بشکه در روز به ۱۰۵ میلیون بشکه در روز رسیده است.

وی، با بیان این‌که میزان تولید نفت خام کاهش یافته است، افزود: ظرفیت تولید نفت خام در اوایل انقلاب، پنج میلیون بشکه در روز بود که این میزان درحال حاضر چهار میلیون بشکه است.

افزایش ذخایر قابل استحصال کشور

وزیر نفت از افزایش ذخایر قابل استحصال خبر داد و گفت: در سال ۱۳۵۷ مجموع ذخایر قابل استحصال ۸۸ میلیارد بشکه بوده و با این‌که طی ۴۰ سال، ۵۰ میلیارد بشکه برداشت داشته‌ایم میزان ذخایر درحال حاضر ۱۶۰میلیارد بشکه نفت خام است. هم‌چنین این میزان از ۹ تریلیون ذخایر گازی به ۳۳ تریلیون رسیده است.

کلید واژه ها: بیژن زنگنه


( ۵ )

نظر شما :