علی مطهری: ثبت سازوکار مالی حاکی از اراده اروپایی برای حفظ برجام است

۱۴ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۵:۴۸ کد : ۱۹۸۱۵۱۶ سرخط اخبار

نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: ثبت سازوکارمالی اروپا موسوم به سازوکارحمایت تبادلات تجاری (ساحات) ازطرف سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس باحمایت اتحادیه اروپا حاکی از اراده آنها برای حفظ برجام است و ازاین نظر مثبت به نظر می رسد.
به گزارش خبرنگار پارلمانی اروپا ، علی مطهری در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس ضمن تبریک دهه فجر به سازوکار مالی اروپا اشاره کرد و گفت: اما قضاوت نهایی زمانی است که ما اجرای آن را نظاره کنیم که این گام اول است و اروپا باید به همه تعهدات خود طبق بیانیه ماه مه 2018 وزیران خارجه ایران و سه کشور اروپایی عمل کند.
وی افزود: این که در خبرها آمده بود یکی از وزیران اجرای این سازوکار را مشروط به پیوستن ایران به معاهده بین المللی اف ای تی اف دانسته است نوعی دخالت در امور داخلی ایران است و وزارت خارجه باید عکس العمل مناسب نشان دهد چرا که این دو موضوع را نباید به یکدیگر پیوند داد.
مطهری تاکید کرد: البته این سازوکار از نظر استقلال اروپا در مقابل آمریکا و از نظر تلاش برای شکستن دلار برای آمریکا نافع است.
مطهری اظهارداشت: جایگاه امروز ایران در دنیا و منطقه خاورمیانه قابل قیاس با قبل از انقلاب اسلامی نیست، امروز دنیا در اکثر تصمیمات جهانی و منطقه ای نمی تواند ایران را نادیده بگیرد در حالی که قبل از انقلاب ایران فرمانبر آمریکا بود و به حساب نمی آمد.
وی افزود: امروز رژیم جعلی اسرائیل که در جنگ 1973 با مصر و سوریه هواپیماهایش در ایران سوخت گیری می کردند و سودای نیل تا فرات را داشت در مرزهای ساختگی خود محصور شده و در کابوس به سر می برد. 
مطهری ادامه داد: بالاتر از همه امروز، اسلام در دنیا مطرح است و سخن از فراگیری آن می گویند. امروز ایران در استقلال سیاسی سرآمد کشورهای جهان است زیرا خودش برای خود تصمیم می گیرد و تابع سفیر آمریکا و انگلیس نیست، همین طور در استقلال فرهنگی عدم خود باختگی نسبت به فرهنگ غربی.
نایب رییس دوم مجلس یادآور شد: امروز فاصله رشد علمی ما با مغرب زمین به مراتب کمتر از فاصله ما پیش از انقلاب اسلامی است، اعتماد به نفسی که ملت ایران در حوزه های مختلف از جمله صنعت هسته ای، فناوری نانو، پزشکی و مهندسی به دست آورده دستاورد کوچکی نیست.
نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: ملت ایران از چنان رشد اقتصادی و سیاسی برخوردار شده است که هیچ گاه دست از این دستاوردها به خاطر تنگی معیشتی که ناشی از خباثت دشمن است بر نمی دارد. مردم ایران به عظمت کاری که کردند آگاهند و آن را به هدف نهایی خود یعنی حکومت واحد جهانی به رهبری حضرت ولیعصر(عج) خواهند رساند، اما همیشه لازم است نگاهی به راه طی شده داشته باشیم و میزان سیر به سوی اهداف را ارزیابی کنیم.
وی گفت: روشن است که هدف کلی ما اسلام بوده و هدف هایی مثل عدالت و آزادی در قالب مفاهیم اسلامی مدنظر بوده است، این انقلاب ما را از انقلاب فرانسه و انقلاب اکتبر روسیه متمایز می کند .
وی با بیان این که در عدالت پیشرفت هایی داشته ایم اظهار داشت: می توانیم ادعا کنیم که فاصله روستاها و شهرها از نظر برخورداری از امکانات رفاهی نسبت به قبل از انقلاب به طور محسوس کاهش یافته است، اما باید قبول کنیم شکاف طبقاتی موجود در جامعه ما که ناشی از ضعف مدیریت دولت ها از جمله در اجرای اصل 44 قانون اساسی و واگذاری بنگاه های اقتصادی به بخش خصوصی است چیزی نیست که با عدالت اسلامی سازگار باشد.
مطهری اظهار داشت: در موضوع آزادی در مجموع کارنامه قابل قبولی داریم باید بدانیم انقلاب ما از پایگاه اجتماعی محکمی برخوردار است و نیازی به برخی سخت گیری ها به برخی منتقدان به بهانه حفظ نظام نیست.
وی تصریح کرد: مساله مهم در شرایط امروز وحدت است، وحدت کلمه ترجیع بند سخنان امام بود و انقلاب ما با وحدت کلمه به پیروزی رسید.
وی گفت: هیچ قشری نمی تواند پیروزی انقلاب را به خود نسبت دهد، همان طور که انقلاب اسلامی و جنگ را پشت سر امام با وحدت کلمه به پیروزی رساندیم امروز هم باید با وحدت کلمه پشت سر رهبری حرکت کنیم، ملتی که برای خدا قیام کرده شکست ندارد.
مطهری اظهار داشت: ما با تلاش و مقاومت آمریکا و اسرائیل را به زانو در خواهیم آورد و این وحدت را باید در جهان اسلام جاری کنیم ، ما فلسطین را در سایه وحدت کشورهای اسلامی آسان تر آزاد خواهیم کرد باید از فرقه گرایی و بزرگ کردن موضوع شیعه و سنی جلوگیری کنیم و شعار ما باید اسلام باشد.
وی تصریح کرد: در سال های گذشته خصوصا بعد از انتخابات 96 ، وحدت کلمه ما خصوصا میان سیاسیون آسیب دید، مصلحان باید این آسیب را ترمیم کنند باید به تقوا و خلوص نیت اول انقلاب برگردیم.
مطهری در مورد تشکیل دولت لبنان پس از 9 ماه گفت: کارشناسان این را پیروزی حزب الله در صحنه سیاسی لبنان می دانند.
وی گفت: ملت ایران در 22 بهمن با حضور در راهپیمایی پاسخ روشنی به ترامپ و پمپئو خواهند داد.

کلید واژه ها: علی مطهری سازوکار ویژه اروپایی‌ها برای حفظ برجام


نظر شما :