اعتراضات سودان به کاخ ریاست جمهوری رسید/درخواست تظاهرکنندگان برای برکناری البشیر

۱۰ دی ۱۳۹۷ | ۱۷:۰۵ کد : ۱۹۸۰۸۹۱ سرخط اخبار

ده‌ها معترض به نابسامانی اوضاع معیشتی در سودان امروز (دوشنبه) به سمت کاخ ریاست جمهوری در خارطوم حرکت کرده و خواستار برکناری رئیس جمهور شدند.

به گزارش ایسنا، یک شاهد عینی به خبرگزاری اسپوتنیک گفت، درگیری‌های خشونت‌آمیزی میان تظاهرکنندگان و نیروهای پلیس در خارطوم صورت گرفته و نیروهای امنیتی علیه تظاهرکنندگان از گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی استفاده کردند تا مانع از ورود آنها به خیابان‌های منتهی به کاخ ریاست جمهوری شوند.

یک منبع میدانی در خارطوم هم گزارش داد، نیروهای امنیتی از ساعات اولیه صبح به زور پاساژها را در بازار این شهر بسته‌اند و نیروهای امنیتی و پلیس کنار رفته و نیروهای شبه‌نظامی حامی دولت در پوشش نیروهای دولتی برای مقابله با نظاهرات مستقر شده‌اند.

این منبع در تماس تلفنی با اسپوتنیک گفت، بخش بیشتر این نیروها عضو حزب کنگره ملی حاکم هستند که برای متفرق کردن تظاهرکنندگان و ایجاد رعب و وحشت در میان آنها لباس نظامی پوشیده‌اند و خود آنها دست به عملیات تخریبی و عملیاتی مغایر با قانون اساسی می‌زنند.

به گفته این منبع، نگرانی‌های زیادی درباره دعوت به تظاهرات امروز وجود دارد که از سوی سندیکاهای اصناف ترتیب داده شده‌اند و خواستار برکناری عمر البشیر، رئیس جمهور سودان هستند.

دولت سودان امروز صدها نظامی در مرکز خارطوم مستقر کرده تا مانع از تظاهرات شود، خودروهای نظامی زیادی نزدیک محل تجمع معترضان مستقر شده‌اند.

اتحادیه اصناف سودان روز سه شنبه خواستار راهپیمایی صلح‌آمیز و در نهایت تحویل یادداشتی برای برکناری البشیر به کاخ ریاست جمهوری شدند اما نیروهای امنیتی مانع از حرکت آنها شدند و همین مساله موجب شد هزاران تن در مرکز خارطوم دست به تظاهرات بزنند.

این اقدام پس از اینکه آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل روز جمعه خواستار آرامش و خویشتنداری در سودان شده بود، رخ داد. گوترش از مقامات سودان خواست تحقیقات جامعی پیرامون کشته‌ شده‌ها و خشونت‌های اخیر انجام دهند.

گفته می‌شود البشیر با تعدادی از افسران ارشد در خارطوم دیدار کرده و دستور داده با معترضان به افزایش قیمت نان برخورد شدیدی نداشته باشند.

سازمان امنیت و اطلاعات ملی سودان امروز اعلام کرد، بیشتر بازداشتی‌های تظاهرات اخیر پس از تکمیل اقدامات امنیتی لازم آزاد شده‌اند.

کلید واژه ها: سودان


نظر شما :