اَبَرپروژه ریلی ایران هفته اول اسفند افتتاح میشود
وزیر راه تکمیل خطوط ریلی ترانزیتی، اتصال ریل به کانونهای تولید بار و احداث خطوط دوم را از عوامل تأثیرگذار برای تحقق هدفگذاری حمل سالانه ۱۰۰میلیون تن بار در افق ۱۴۰۰ اعلام کرد و گفت: تا پایان امسال ۵۰میلیون تن بار از طریق ریل جابهجا میشود.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم ، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت راهآهن قزوین ــ رشت و نقش ترانزیتی آن در کریدور شمال ــ جنوب اظهار کرد: این پروژه از پیشرفت خوبی برخوردار است و امیدواریم مراحل تکمیلی طبق زمانبندی بهانجام برسد و در پایان دهه اول اسفندماه این خط آهن آماده افتتاح شده و به بهرهبرداری برسد.
وی افزود: نکته حائز اهمیت در اقتصاد کشور و استانهای واقع در این مسیر ریلی، علاوه بر تسهیل تردد هموطنان و فراهم کردن آسایش و راحتی در طول سفر، موضوع ترانزیت کالا و دسترسی به حوزه قفقاز و ماورای آن بهعنوان یکی از اولویتهای وزارت راه و شهرسازی و دولت است.
وی یادآور شد: ساخت ادامه مسیر ریلی قزوین ــ رشت تا آستارا در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد و طی بازدید امروز وضعیت فعلی پروژه احداث راهآهن رشت ــ آستارا مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا سرانجام شاهد برگزاری مناقصه و شروع عملیات اجرایی این پروژه ریلی توسط پیمانکار در سال آینده باشیم.
اسلامی تصریح کرد: مادامی که رشت به آستارا متصل نشده حملونقل جادهای وظیفه تکمیل فرایند حمل بار در کریدور شمال ــ جنوب در این قطعه را دارد.
وزیر راه و شهرسازی همچنین از تکمیل و بهرهبرداری خط دوم راهآهن کرج ــ قزوین در اوایل سال آینده خبر داد و گفت: با این اقدامات ظرفیت جابهجایی مسافر حومهای و بار ترانزیتی استانهای واقع در این مسیر با هدف ارتقای ایمنی و روانسازی ترافیک عبوری محور قزوین ــ کرج ــ تهران از جاده بهروی ریل منتقل میشود. انتقال بار و مسافر از جاده بهروی ریل جزو اولویتهای وزارت راه و شهرسازی است و امیدواریم سال آینده شاهد آن باشیم.
اسلامی راجع به هدفگذاری انجامشده برای جابهجایی بار و مسافر از طریق حملونقل ریلی بیان کرد: جابهجایی 100 میلیون تن بار برای راهآهن برای سال 1400 در نظر گرفته شده است و تا پایان امسال از 30 میلیون به حمل بیش از 50میلیون تن دست خواهیم یافت.
وی با بیان اینکه تحقق این جهش چشمگیر در حملونقل ریلی به سه عامل بستگی دارد، اظهار کرد: این سه اقدام شامل تکمیل خطوط ریلی ترانزیتی کشور، اتصال ریل به کانونهای تولید بار و افزایش ظرفیت خطوط با احداث خطوط دوم بهصورت موازی است که در دستور کار قرار دارند. البته در حال پیگیری برای تأمین اعتبارات لازم جهت سرعت بخشیدن به اینگونه پروژهها هستیم تا هدفگذاری حمل 100 میلیون تن بار در سال در افق 1400 تحقق یابد.
اسلامی یادآور شد: ظرفیت بهرهبرداری از راهآهن قزوین ــ رشت، جابهجایی 5 میلیون مسافر و 10میلیون تن بار پیشبینی شده است.
نظر شما :