اگر ثابت شود قتل خاشقجی دستور بن سلمان بوده، چه بر سر روابط ترکیه و عربستان می آید؟

۲۴ مهر ۱۳۹۷ | ۱۱:۴۳ کد : ۱۹۷۹۵۵۴ سرخط اخبار

بشیر البکر در العربی الجدید نوشت: صحبتهایی وجود دارد مبنی بر احتمال رسیدن به توافقی بین عربستان و ترکیه، که در آن ایالات متحده نقش اصلی را ایفا می کند. در این مورد، یک منبع ترکی آگاه تاکید می کند که واشنگتن به ریاض فشار آورده است تا با تشکیل کمیسیون مشترک تحقیق موافقت کند.

به گزارش انتخاب، این رسانه عرب زبان ادامه داد: این در حالی است که یک گروه از دفتر تحقیقات فدرالی آمریکا«اف بی ای» نیز مأمور مشارکت در انجام تحقیقات در مورد پرونده خاشقجی شده اند.

به گزارش منابع اگاه در استانبول، این مساله در دو بخش پیگیری می شود:بخش جنایی و بخش سیاسی. در همین راستا، مجرای جنایی موضوع خاشقجی، تا روشن شدن تمام ابعاد این ماجرا ادامه می یابد؛ چرا که افکار عمومی با جدیت خواستار مشخص شدن سرنوشت خاشقجی هستند.

اما در بخش سیاسی، مساله پیچیده تر به نظر می رسد و چند پرونده در آن تداخل می یابد. اگر تنها هدف، ربودن خاشقجی از ترکیه و انتقال او به عربستان بوده باشد و وی در جریان این مساله به قتل رسیده باشد، مسئولیت سعودی ها کمتر از زمانی است که هدف اولیه آنها، کشتن خاشقجی بوده باشد. در حالت اول، دادرسی عمومی می تواند اتهامات را متوجه متهمان مستقیم کرده و باقی تبعات را به سطح سیاسی واگذار کند. اما در هر صورت، آنکارا خواستار محاکمه متهمان مستقیم، براساس قانون ترکیه خواهد شد.

در صورتی که ثابت شود دستور قتل توسط بن سلمان صادر شده، در این حالت، مساله به سطح سیاسی ترکیه ارجاع داده می شود،چرا که تنها به این شکل، میزان وخامت موضوع و آثار آن مشخص می شود؛ بویژه آنکه روزهای گذشته شاهد حملات رسانه ای و سیاسی گسترده ای علیه ولی عهد سعدی بودیم، که در ضمن آنها به این مساله اشاره می شد که بن سلمان پشت این جنایت است.

یک منبع رسانه ای ترکی تصریح می کند که تشکیل کمیسیون مشترک تحقیق و بررسی به معنای توقف تحقیقات نیست. بلکه این اقدام تنها به منزله شروع تحقیقات جدی بوده و موفقیت آن در گرو تفاهم بین دو طرف و حسن رفتار انهاست.

در این میان، آنکارا به شدت نگران تعلل سعودیها برای حل ماجرای خاشقجی است؛ از این رو، در کنار تحقیقات مشترک، به صورت خصوصی به تحقیقات ویژه خود ادامه می دهد و اماده است تا نتایج تحقیقات خاصّ خود را در صورتی که ضرورت اقتضا کند، اعلام نماید.

کلید واژه ها: عربستان و ترکیه جمال خاشقجی


نظر شما :