شمخانی: باید ترامپ را در جنگ اقتصادی مایوس کنیم

۰۴ مهر ۱۳۹۷ | ۲۰:۰۰ کد : ۱۹۷۹۲۰۱ سرخط اخبار

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: ما باید ترامپ را در راهبرد جنگ اقتصادی‌اش مایوس کنیم.

به گزارش ایسنا، علی شمخانی پس از اجلاس گفت‌وگوی امنیتی منطقه‌ای تهران در نشست خبری افزود : مذاکره مورد درخواست ترامپ بخشی از جنگ اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران است .
دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد : در آن زمان هم صدام در نزدیکی اهواز بود و آنجا اعلام می کرد من آماده مذاکره با جمهوری اسلامی ایران هستم ولی نه می پذیرفت که عقب‌نشینی کند و نه می‌پذیرفت که تجاوز را او آغاز کرده است .
وی افزود : این مذاکره پیشنهادی ترامپ هم انعکاسی از واقعیتی است که آن زمان ما لمس کردیم .
شمخانی گفت : تا زمانی که ما روی پای خود نایستادیم و صدام را با کمک مردم خودمان بیرون نکردیم به پیروزی نرسیدیم.
وی افزود : اکنون هم تا زمانی که ترامپ را در راهبرد جنگ اقتصادی‌اش مایوس نکنیم، به پیروزی نخواهیم رسید.
دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت : این بدون حضور مردم و بدون تحرک میدانی ممکن نیست و بدون همت و عزم و اراده در ضرورت به شکست کشاندن راهبرد جنگ اقتصادی آمریکا در همه مسئولان ممکن نیست و اصولاً این اعلام مذاکره خواهی قسمتی از جنگی است که اصلا قابل بحث کردن نیست .
وی در پاسخ به سوالی درباره تاثیر اجلاس گفت‌وگوی امنیتی منطقه ای بر توسعه طلبی های امریکا افزود : اجلاس دیشب سازمان ملل و خنده های حاضران خیلی ضد آمریکایی تر بود .
شمخانی گفت : حرفهای ترامپ و واکنشها و سخنان دیگران حتی متحدان غربی آمریکا شکاف عمیقی را بین آمریکا و غرب و دیگر کشورهای جهان ترسیم کرد .

بر اساس گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: جمهوری اسلامی ایران متناسب با میزان همکاری اتحادیه اروپا به ویژه در حوزه انرژی و بانکی در توانمندی فنی صلح‌آمیز هسته‌ای خود تجدید نظر خواهد کرد.
امیردریابان علی شمخانی پس از گفت‌وگوهای امنیتی منطقه‌ای در نشست خبری در پاسخ به این پرسش که آیا هیات نظارت بر برجام نگاه خوبی به اروپا برای دریافت تضمین‌های لازم در اجرای برجام دارد؟ اظهار داشت: استقلال و دفاع از ارزش‌های انسانی بدون اتکا بر توانمندی داخلی میسر نیست.
وی با اشاره به حمایت‌های سیاسی اتحادیه اروپا از ظرفیت‌های برجام افزود: پیش از مذاکرات هسته‌ای، آمریکا تعهد کرد که اگر مذاکرات آغاز شود متعهد به پذیرش قدرت غنی سازی صلح آمیز ایران می شود و پس از آن مذاکرات آغاز شد.
شمخانی اضافه کرد: در طول مذاکرات براساس این تعهد آمریکا، پیش‌نویسی کتبی به نام برجام اضافه شد که مصوبه 2231 شورای امنیت سازمان ملل را نیز به همراه داشت اما متاسفانه با بی مهری قابل پیش بینی آمریکا همراه شد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: ما قطعاً​ هنوز بر این باوریم که این آمریکاست که از برجام خارج شده است و باید هزینه خروج از آن را در محکومیت قطعی از جانب مجامع بین‌المللی پیگیری کنیم.
وی گفت: از سوی دیگر امیدواریم آنچه را که تاکنون به عنوان تعهد سیاسی اروپا در اشکال مختلف بیان شده که نقاط مثبت فراوان نیز داشته و در حال عملیاتی شدن است به ویژه در حوزه انرژی و بانکی بروز عینی یابد .
شمخانی افزود: طبعاً فرض‌های مختلفی در این باره متصور است ؛ در صورت ادای این تعهدات، مسیر طبیعی همکاری ها ادامه خواهد یافت اما بطور شفاهی و کتبی اعلام کرده ایم که در صورت انجام نشدن این تعهدات جمهوری اسلامی ایران متناسب با میزان همکاری‌ها بویژه در حوزه های بانکی و انرژی در توانمندی فنی صلح آمیز هسته ای خود تجدیدنظر خواهد کرد.
وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره علت غیبت هیات پاکستانی در گفتگوهای امنیتی منطقه ای در تهران و ارزیابی همکاری های تهران- اسلام آباد با روی کار آمدن دولت جدید این کشور گفت: چشم انداز روشنی در توسعه روابط دفاعی امنیتی بویژه با پاکستان داریم و به آن امیدواریم .
دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: ما از هیات پاکستانی دعوت کرده بودیم و نخستین بار این موضوع از جانب ما و با کمک دبیر شورای عالی امنیت ملی پاکستان مطرح و در ادامه به ایده ای بزرگتر تبدیل شد اما علت غیبت هیات پاکستانی ، تغییر دولت و تغییر مناسبات ساختاری این کشور است در عین حال در نشست های بعدی به شکلی مشارکت خواهند کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: یکی از دلایل بقای داعش نه قدرت آن، بلکه حمایت هایی است که متاسفانه ازجانب بعضی از کشورهای منطقه ای و بعضی از کشورهای فرامنطقه ای مثل آمریکا می شود.
شمخانی افزود: همه اعضای شرکت کننده در اجلاس بر این باور بودند و هر کدام مستنداتی مبتنی بر بیانات مسئولان سیاسی منطقه ای داشتند که یکی از دلایل بقای داعش نه قدرت آن بلکه حمایت هایی است که متاسفانه ازجانب بعضی از کشورهای منطقه ای به شکل مالی و بعضی از کشورهای فرامنطقه ای مثل آمریکا در مواقع مشخص می شود مثل عراق و سوریه و اخیراً افغانستان حکایت از این دارد که راهبرد موازنه ناامنی توسط گروه های تروریستی یک راهبرد پیش دارنده برای بقا و استمرار سیاست دفاعی آمریکا در منطقه است که ما در آن زندگی می کنیم و این نکته مهمی است که همه حاضران در آن اشتراک نظر داشتند.
وی گفت: ما دغدغه تروریسم را داشتیم، بعضی از کشورها نکاتی را مطرح کردند که مشابهت های فراوانی داشت با بعضی از موضوعاتی که من خودم حس کردم و آن بحث رشد قارچ گونه NGO ها بود در مسائل صنعتی، محیط زیستی، حیوانی،​گیاهی،​ بهداشتی و ارتباطش با مسائل سیاسی و هدایت آنها ازجانب عناصر خاص غربی به عنوان قدرت نرم برای عقب راندن یک حاکمیت مستقل و در کنار آن استفاده از موضوعات اجتماعی برای رو به رو قرار دادن مردم یک جامعه علیه حکومت آن جامعه، تصاویر زیبایی را برای ما ترسیم کردند که شواهد عینی آن را هم در جامعه خودمان داشتیم با بعضی از آنها مقابله شده است و با بعضی ها هم باید بیشتر حساس باشیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران همواره توسعه روابط با همسایگان بوده، آمریکا به دنبال محدودسازی است اما ما همواره به دنبال گسترش روابطمان با همسایگان هستیم.
شمخانی افزود: علت اینکه بعضی از کشورهای منطقه در نشست حضور نداشتند ناشی از این است که برخی از کشورها مورد تهدید تروریسم هستند و بعضی از کشورها خود تولیدکننده تروریسم هستند.
وی ادامه داد: این اجلاس اولین اجلاس ما بود و تصمیم داریم تداوم سالیانه داشته باشد و گسترش پیدا کند.
دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: مقابله نرم با ترورسازان و مقابله سخت با تروریست ها دو ماموریت اصلی نشست گفت‌وگوی امنیتی منطقه ای بود.
شمخانی افزود : همانطور که با همکاری کشورها داعش را در عراق و سوریه پاکسازی و با تروریست ها مقابله کردیم این همکاری ها را هم در آینده ادامه خواهیم داد تا اجازه تحرک به آنها و حامیانشان در منطقه ندهیم .
وی گفت : مطمئنا نشست امروز گام جدیدی برای افزایش همکاری ها میان کشورهای موثر در مبارزه با تروریسم خواهد بود .
نخستین نشست دبیران و مشاوران امنیت ملی با عنوان گفت‌وگوی امنیتی منطقه ای امروز به میزبانی تهران و با حضور مسئولان و نمایندگان کشورهای ایران، روسیه، افغانستان، هند و چین برگزار شد.

کلید واژه ها: دریادار علی شمخانی


نظر شما :