توافق تقریبا نهایی درباره نخست وزیری عادل عبدالمهدی در عراق

۲۶ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۷:۲۴ کد : ۱۹۷۸۹۹۹ سرخط اخبار

منابع آگاه عراقی اعلام کردند تقریبا تعیین عادل عبدالمهدی به عنوان نخست وزیر عراق قطعی شده است.

به گزارش ایسنا، منابع آگاه عراقی به شبکه المیادین گفتند، تقریبا تعیین عادل عبدالمهدی به عنوان نخست وزیر عراق نهایی شده است.

منابع افزودند، عادل عبدالمهدی برای احراز پست نخست وزیری عراق در پی اعتراض نکردن مراجع بانفوذ نسبت به کاندیداتوری‌اش تقریبا شانس ۹۵ درصدی به دست آورده است.

براساس اطلاعات به دست آمده، گروه‌های عراقی نام نخست وزیر آینده را قطعی کرده‌اند و عادل عبدالمهدی بیشترین شانس را دارد.

منابع عراقی آگاه گفتند، رهبران دو فراکسیون سائرون و الفتح یعنی مقتدی صدر و هادی العامری، عادل عبدالمهدی را فرد مناسب برای این پست می‌دانند.

عادل عبدالمهدی که از خانواده‌ای ریشه‌دار و با سوابق سیاسی در عراق است، هم گرایش‌های پان عربیسم را در دوران جوانی از سر گذرانده و هم مدت‌زمانی عضو جریان‌های کمونیستی کشورش بوده است و در ایستگاه آخر زندگی سیاسی خود به جریان‌های اسلامی شیعی نزدیک شد. او با دیگر همفکران خود در دوران بعد از انقلاب اسلامی ایران، راهی کشورمان شد و از بنیان‌گذاران مجلس اعلای اسلامی عراق محسوب می‌شود.

عبدالمهدی تا سال 2016 و دودستگی در مجلس اعلای اسلامی عراق از رهبران این جریان سیاسی بود که بعد از اختلافات درونی این سال، از مجلس اعلا جدا شد و اکنون بیشتر یک شخصیت مستقل سیاسی خوانده می‌شود که گرایش‌های تکنوکرات دارد. او در این زمینه بیشتر به ایاد علاوی و احمد چلبی، دو سیاستمدار شیعه عراقی می‌ماند که هر دو در طیف شیعیان تکنوکرات جای می‌گیرند.

این سیاستمدار عراقی که در پاریس درس خوانده و پدرش یکی از وزرای دولت ملک فیصل بوده تقریبا از سوی همه جریان‌های شیعی، سنی و کرد عراقی و حتی طرف‌های خارجی که اهتمام خاصی به اوضاع سیاسی این کشور دارند، شخصیتی مورد قبول است؛ عبد المهدی هم با غربی‌ها کار کرده و هم به واسطه سابقه ملی گرایانه‌اش مورد تایید کشورهای عرب منطقه است و سال‌ها حضورش در ایران و بودن در کادر رهبری مجلس اعلای اسلامی عراق هم باعث شده در زمره جریان‌های اسلامی شیعی در عراق به حساب آید. با تمام این اوصاف او را باید یک تکنوکرات به حساب آورد که سوابق کاریش نشان داده آمادگی همکاری با همه طرف‌ها را دارد.

کلید واژه ها: عادل عبدالمهدی


( ۱ )

نظر شما :