پوتین: بدهی ۲۰ تریلیون دلاری آمریکا، دلار را برای کشورها پرخطر کرده است

۲۲ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۲:۵۶ کد : ۱۹۷۸۹۳۹ سرخط اخبار

پوتین با بیان اینکه بدهی 20 تریلیون دلاری آمریکا دلار را برای دیگر کشورها پرخطرکرده است، گفت: گرایش بزرگی در کشورها برای حذف دلار شکل گرفته و روسیه هم به این سمت می‌رود و راههایی برای کنار گذاشتن بی‌دردسر دلار وجود دارد.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از راشاتودی، پوتین رئیس‌جمهور روسیه در مجمع اقتصادی شرق که در شهر ولادیراستوک روسیه برگزار شد، اعلام کرد: گرایش جهانی برای کاهش سهم دلار از مبادلات بین‌المللی شکل گرفته است.

پوتین اعلام کرد: «بسیاری کشورها به دنبال این هستند تا مبادلات خودشان را با ارزهای ملی و در غیاب دلار انجام دهند. علاوه بر آن این حق مسلم کشورهاست تا مبادلات تجاری دوجانبه خودشان را با ارزهای ملی انجام دهند و این مسئله آنها را به سمت ثبات مالی سوق خواهد داد و ما هم به تدریج این سمت می‌رویم».

*راهکار پوتین برای کنار گذاشتن بی‌دردسر دلار دلار

رئیس‌جمهور روسیه خاطرنشان کرد: اگرچه انجام مبادلات با ارزهای ملی با ریسک همراه است اما این ریسک می‌تواند کمتر شود. ریسک همه جا وجود دارد و ما باید آن را کاهش دهیم و برای کم کردن ریسک مبادلات تجاری با ارزهای ملی، باید منابع مالی را متنوع کنیم.

بر اساس گفته‌های پوتین دلار آمریکا در حال حاضر یک ابزار مالی پرریسکی است.

*بدهی خارجی آمریکا از 20 تریلیون دلار فراتر رفت

پوتین می‌گوید: «سقف بدهی‌های خارجی آمریکا از 20 تریلیون دلار فراتر رفته است، آینده چه خواهد بود؟ کسی نمی‌داند».

پوتین گفت:‌در حال حاضر روسیه ذخایر خارجی خود را توسعه و تنوع می‌بخشد و همه اینها باعث پایداری سیستم مالی روسیه خواهد شد.

براساس این گزارش روسیه  اوراق قرضه آمریکا را در ماه‌های اخیر دامپینگ کرده است. آخرین آمارها از وزارت خزانه‌داری آمریکا نشان می‌دهد سهم روسیه در مالکیت اوراق قرضه آمریکا به کمترین میزان 11 سال گذشته رسیده و 14.9 میلیارد دلار شده است.

سقف اوراق قرضه‌ای که روسیه در ماه مارس داشت 96.1 میلیارد دلار بود. در سال 2010 روسیه در بین 10 کشور بزرگ صاحب اوراق قرضه آمریکا به رقم 176.3 میلیارد دلار بود.ضمن اینکه روسیه در حال حاضر به دنبال خرید طلا و افزایش این ذخیره گرانبهاست و سقف ذخایر طلا و فلزات گرانبها را به بیشترین میزان دودهه اخیر و تقریبا 2 هزار و 200 تن رسانده است.

کلید واژه ها: ولادیمیر پوتین


( ۱ )

نظر شما :