ترامپ به دنبال مذاکره‌ای با هدف پیروزی برای آمریکا است

۰۵ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۲:۴۹ کد : ۱۹۷۸۰۶۲ سرخط اخبار

یک تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل ابراز عقیده کرد: هدف ترامپ از طرح مذاکره یا گفت‌وگو با ایران، مذاکره‌ای است که برآیندش پیروزی برای آمریکا باشد اما شروط را هم قبلا اعلام کرده در حالی که در شرایط مذاکره نباید طرف مقابل احساس تهدید شدن داشته باشد.  

داوود هرمیداس باوند در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: رئیس جمهور آمریکا از یک سو اعلام کرده تحریم‌ها را اجرا می کند، از سوی دیگر برای گفت‌وگو هم اعلام آمادگی کرده در حالی که به موازات آن 12 شرط  پیش از این توسط وزیر خارجه آمریکا مطرح شد. در حالی که برای مذاکره معمولا سعی می‌شود فضا به گونه‌ای باشد که طرف مقابل احساس تهدید شدن نداشته باشد.

وی با بیان این‌که تا به این مقطع از سوی ایران این موضوع مورد استقبال قرار نگرفته و شاید هم به طور غیر مستقیم انجام می‌شود،‌گفت: هدف ترامپ از مذاکره با ایران،‌ مذاکره‌ای است که برآیندش پیروزی برای آمریکا باشد از سوی دیگر متاسفانه مشکل اقتصاد داخل ایران روز افزون  بوده و بالا رفتن قیمت دلار و سقوط ارزش ریال ایرانی سبب شده بخش قابل توجهی از ثروت به خارج از کشور برود، لذا این شرایط برای آینده کشور نگران‌کننده است و در چنین شرایطی باید فضای داخلی را با خواسته‌های مردم هماهنگ کرد.

این استاد دانشگاه افزود: البته دولت سعی می‌کند تا یکپارچگی و و وحدت را حفظ کند اما این مساله باید در تمام جامعه وجود داشته باشد، باید مسائل را با مردم آشکارا مطرح  و یا اشتباهات را گوشزد کرد.

این تحلیل‌گر مسائل بین ‌الملل در ادامه ابراز کرد: مساله دیگر در این زمینه به موضع اتحادیه اروپا بر می گردد؛ اتحادیه اروپا  هنوز تصمیم قاطع خود را آن‌طور که باید و شاید اعلام نکرده ، در حالی که گفته بودند خریدار یک سوم نفت ایران هستند و نهاد مالی جداگانه‌ای را ایجاد می کنند که ارتباطی با آمرکیا نداشته باشد و این نهاد مالی، سرمایه‌گذاری‌هایی را در ایران انجام دهد.

باوند تصریح کرد: به نظر می‌رسد با توجه به این‌که موضع قاطعی از سوی اروپایی‌ها اعلام نشده امید به آن‌ها در افکار عمومی بی رنگ شده است، از سوی دیگر به موازات آن مسائل دیگری در مورد رابطه روسیه با رژیم صهیونیستی در مساله سوریه و یا رویکرد نگاه به شرق و توجه به کشورهایی مانند چین و هند هم وجود دارد.

وی افزود:  تحریم‌ها هنوز اعلام و اجرا نشده اما کشورهایی مانند هند و چین اعلام کرده‌اند که خرید نفت از ایران را یا کاهش فاحش می دهند و یا این که نیاز  خود را از سایر کشورها مانند عربستان تامین می کنند.

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل در ادامه اظهار کرد: در واقع برخی کشورها قبل از اجرای تحریم‌ها روندی را در پیش گرفته‌اند که خرید نفت را کاهش یا از طریق دیگری تامین کنند، به عنوان مثال چین حجم مبادلات اقتصادی زیادی با آمریکا دارد و بنا دارد تا تحریم‌های آمریکا را رعایت کند.

باوند تاکید کرد: انتظار می‌رود اروپایی‌ها در مقابل مواضع ترامپ بایستند اما همان‌طور که می دانیم تحریم‌های آمریکا، تحریم‌های یک جانبه مضاعف است یعنی اگر شرکت‌ها  و دولت‌ها رعایت نکنند نمی‌توانند تعاملات تجاری و مالی در آمریکا داشته باشند.

وی تصریح کرد: تعدادی از شرکت‌های اروپایی سرمایه مشترکی با آمریکا دارند و  حاضر نیستند ریسک کنند  علاوه بر این برخی از این شرکت‌ها اعلام کرده‌اند که در صورت تحریم‌های آمریکا دیگر همکاری و فعالیتی در ایران نخواهند داشت.

این استاد دانشگاه یادآور شد: بنابراین اروپایی‌ها هنوز تصمیم قاطع و کاملی نگرفته تنها به اظهار نظر بسنده کرده‌اند به علاوه این که به موازات این مواضع برخی از کشورهای اروپایی در مورد مساله موشکی ایران با آمریکا همسویی دارند.

کلید واژه ها: مذاکره ایران و امریکا


نظر شما :