ایران و افغانستان در موضوع آب به توافق کلی رسیده‌اند

۰۶ تیر ۱۳۹۷ | ۱۴:۱۱ کد : ۱۹۷۷۴۶۰ سرخط اخبار

سفیر افغانستان در تهران با بیان این که توافق های کلی میان ایران و افغانستان در مساله آب انجام شده است، گفت:مباحث مربوط به رودخانه هیرمند، خشک شدن هامون و تالاب ها و نیز هریرود از جمله مسائلی است که در مورد آن ها تفاهم کلی صورت گفته  و مورد قبول طرفین است.

وی همچنین تاکید کرد که اشکال و  مساله ای در مورد حقآبه هیرمند وجود ندارد و دو کشور بر مفاد معاهده آبی هیرمند پایبند هستند.
 نصیر احمد نور همچنین با تاکید بر این که مشکل امنیتی در افغانستان منشاء داخلی ندارد بلکه منشا آن بیرونی است به ارائه توضیحاتی در مورد روند مذاکرات صلح، آتش بس با طالبان، مقابله با گروه داعش و ...  پرداخت.

این دیپلمات افغانستانی در گفت وگوی تفصیلی خود با ایسنا با تاکید بر این که روابط میان ایران و افغانستان در طول بیش از یک و نیم دهه اخیر رو به گسترش بوده و در دوره  مسئولیت اشرف غنی رئیس جمهور  این کشور نیز ادامه داشته است، گفت: رئیس جمهور افغانستان از زمانی که مسئولیت را به عهده گرفته سه بار به ایران سفر کرده و در محافل و مناسبت های بین المللی با حسن روحانی رئیس جمهور ایران نیز دیدار داشته است.

وی همچنین با اشاره به سفر سال گذشته ظریف وزیر امور خارجه ایران به افغانستان اظهار کرد: سفری که در اردیبهشت ماه سال گذشته انجام شد،  بسیار خوب و مهم بود و دیدارهای دو جانبه ای با رئیس جمهور، رئیس اجرایی و وزیر امور خارجه افغانستان انجام و بر تقویت روابط و همکاری های دو کشور در ابعاد مختلف تاکید شد.

سفیر افغانستان در تهران با بیان این که پنج کمیته در حوزه های سیاسی، امنیتی و اقتصادی، آموزشی و فرهنگی، آب و محیط زیست و ساماندهی امور پناهندگان در جریان این سفر برای تقویت روابط تعیین شدند، گفت: مقرر شد تا این کمیته ها بررسی های خود را انجام داده و پس از توافق و تفاهم در قالب سند همکاری های جامع راهبردی، نتایج تدوین شده به امضای روسای جمهور دو کشور برسد.

 

ایران و افغانستان در مساله هیرمند، هامون و هریرود به توافق های کلی دست یافته اند

این دپیلمات افغانستانی درباره آخرین نتایج و بررسی های کمیته  مشترک آب  میان دو کشور ابراز کرد: خوشبختانه در تمام کمیته ها به خصوص آب نشست ها و گفت وگوهایی در فضای صمیمی برگزار شده و به توافق های کلی هم دست یافته اند که برای هر دو طرف قابل قبول است.

وی درباره جزئیات توافق های صورت گرفته در مساله آب هم افزود: بحث رودخانه هیرمند، خشک شدن هامون و تالاب ها از جمله این موارد است و در کمیته مذکور به این نتیجه رسیده اند که علل خشک شدن تالاب ها مورد کارشناسی قرار گیرد و بعد از مشخص شدن نتیجه، همکاری ها درباره احیاء تالاب ها  انجام شود. همچنین در مورد هریرود، نیز به نتایجی رسیده اند که در گام های بعدی عملیاتی شود.

احمد نور در پاسخ به این سوال که تاکنون چه توافقاتی بین دولت های دو کشور در رابطه با مساله آب در کمیته مذکور صورت گرفته، اظهار کرد: در این مساله وارد جزئیات نمی شوم؛ اما تفاهم های اصولی مورد قبول دو طرف بدست آمده است. متاسفانه کل منطقه ما دچار خشکسالی های بی سابقه است و در سال جاری اکثر مناطق در افغانستان بیش از 60 درصد کاهش بارندگی دارند، در برخی مناطق مردم دچار کوچ اجباری شده اند که علت عمده همه این ها تغییر اقلیم و خشکسالی های مداوم است.

وی تاکید کرد: درواقع علت عمده در مساله آب تغییر اقلیم، کاهش بارندگی ها، افزایش دمای زمین و افزایش چند صد برابر استفاده از آب به مقاصد مختلف در مقایسه با 50-40 سال گذشته است ضمن این که خشک شدن تالاب ها منحصر به تالاب های مشترک دو کشور نیست و شامل همه تالاب های منطقه است.

اشکالی در پرداخت حق آبه هیرمند وجود ندارد

نصیر احمد نور درباره این که چرا حق آبه هیرمند پرداخت نمی شود؟ گفت: در موضوع حق آبه هیرمند اشکالی وجود ندارد و همان طور که گفتم هر دو کشور بر مفاد معاهده آبی هیرمند پایبند هستند و لذا این که متاسفانه در رسانه ها گفته می شود افغانستان حق آبه را پرداخت نمی کند موضوعی کاملا بی اساس است و مشکل اصلی کاهش چشمگیر بارندگی، تغییر اقلیم و استفاده چند صد برابری امروز از آب در مقایسه با گذشته است.

سفیر افغانستان در تهران همچنین بیان کرد: سایر کمیته های مشترک نیز جلسات خود را برگزار کرده اند و در کمیته امنیتی و اقتصادی میزبانی نوبت تهران است تا تفاهم های انجام شده در کابل را در جلسات خود مورد بررسی قرار دهند.

وی در ادامه این گفت وگو درباره این که کمیته ساماندهی پناهندگان افغان تاکنون چه اقداماتی را انجام داده و آیا آمار دقیقی از افراد مجاز و غیر مجاز وجود دارد؟اظهار کرد: این کمیته تا به حال دوبار تشکیل جلسه داده یکی در تهران و دیگری در کابل که  به تفاهم هایی هم رسیده و آمار و ارقام هم همان است که مقامات ذیربط و اداره اتباع جمهوری  اسلامی  ایران گزارش می دهند.

950 هزار پناهنده در ایران داریم

براساس سرشماری 800 هزار نفر از شهروندان افغان در ایران ساکن هستند

نصیراحمد نور همچنین بیان کرد: یک گروه، افرادی هستند که پناهنده محسوب می شوند و حدودا شامل 950 هزار نفر است و گروه دیگر خانوارهایی هستند که ویزای اقامتی دارند  و رقم 450 هزارتایی در  مورد آن ها گفته شده اما به دلیل این که برخی به کشورهای دیگر مهاجرت کرده اند شاید این رقم کمتر شده باشد.

این دپیلمات افغانستانی یادآور شد: گروه دیگری هم هستند که به تازگی اداره اتباع سرشماری از آن ها را آغاز کرده است و تقریبا 750  تا 800 هزار نفر را شامل می شود که این گروه ها افرادی هستند که فعلا در ایران سکونت دارند.

وی تصریح کرد: تاکنون جلساتی برگزار و در کمیته ها قول داده شده تا روند قانون مند سازی پی گیری شود و هر دو طرف هم مسئولیت هایی را به عهده گرفتند، لذا سرشماری صورت گرفته  و اکنون باید از طرف افغانستان این افراد تثبیت هویت شوند. امیدوار هستیم تا درخواست و پیشنهادات سفارت در این زمینه مورد پذیرش قرار گیرد که با همکاری اداره امور اتباع، مهاجرت و گذرنامه بتوانیم در ایران تثبیت هویت را هم انجام دهیم.

سفیر افغانستان در تهران درمورد اقدامات انجام شده توسط  دفاتر کفالت اتباع خارجی در ایران هم اظهار کرد: اداره اتباع مسئولیت دفاتر کفالتی را بر عهده دارد و انتظار داریم این اداره همکاری لازم را  داشته باشد و با کمک آن ها بتوانیم روند اجرای طرح را تسریع ببخشیم.

افغانستان فکر نمی کرد جامعه بین المللی ناجوانمردانه او را به حال خود بگذارد

نصیر احمد نور با اشاره به سابقه تاریخی روند مهاجرت شهروندان افغان گفت: زمانی که افغانستان مورد تجاوز و اشغال قرار گرفت مردم ما دو گزینه داشتند یا باید با اشغالگر هم رکاب می شدند و به دنبال توسعه طلبی شوروی علیه سایر همسایگان و سایر کشورهای منطقه می رفتند یا این که بدون برنامه ریزی و فراهم بودن امکانات دست به مقاومت می زدند بنابراین مردم ما با انگیزه های دینی و میهنی مقاومت کردند.

وی یادآور شد: در نتیجه جنگ ها شروع شد، خانه و کاشانه مردم ویران شدند و بسیاری از افراد به دو کشور همسایه و قابل دسترس یعنی ایران و پاکستان مهاجرت کردند، در نتیجه اتحاد شوروی فرو پاشید و کشورهای متعدد دیگری به عنوان کشورهای مستقل تازه به وجود آمده در عرصه بین المللی عرض اندام کردند و بعد از آن هم متاسفانه اوضاع در افغانستان آرام نشد.

سفیر افغانستان در  تهران ادامه داد: در واقع، از یک اشغال خلاص شدیم اما متاسفانه دخالت هایی دیگر صورت گرفت و افغانستان فکرش را هم نمی کرد جامعه بین المللی واقعا ناجوانمردانه او را به حال خودش بگذارد.

این دیپلمات افغانستانی خاطرنشان کرد: در نهایت پس از حادثه 11 سپتامبر با مصوبه شورای امنیت سازمان ملل با اجماعی جهانی نیروهایی وارد افغانستان شدند تا علیه تروریست ها بجنگند اما گروه های دیگری هم در این کشور وارد صحنه شدند. مردم ما در حقیقت به نیابت از همسایگان، منطقه و کل جهان در خط مقدم مبارزه با این دشمن و تهدید مشترک هر روز قربانی می دهند  و همه این ها باعث شده تا فرصت برگشت مهاجرین قبلی فراهم نشود.

وی تصریح کرد: بنابراین مشکل امنیتی در افغانستان منشاء داخلی ندارد بلکه منشاء آن بیرونی است  و هر زمان ساز و کار بیرونی به دخالت و  اعزام تروریست ها خاتمه دهد، افغانستان شاهد امنیت کامل  خواهد بود و در چنان شرایط مهاجرین به کشور باز می گردند.

 

مهاجرت شهروندان افغان به کشورهای اروپایی کاهش یافته است

نصیر احمد نور در مورد علت این که چرا مهاجرین افغان پس از این که به ایران می آیند، ماندگار نشده و به کشور دیگری مهاجرت می کنند؟ گفت: برای فرار از وضعیت جنگی که پیش آمده بود مهاجرین زیادی به ایران آمدند،  و با توجه به همسایگی، هم زبانی و این که ایران به نوبه خود در مسیرمهاجرت به سایر کشورها است شهروندان افغانی به ایران سفر می کنند.

سفیر افغانستان در تهران گفت: یکی از اهدافی که مهاجران ما به ایران می آیند این است که به کشور سومی بروند و طی دو سال اخیر موجی از مهاجرت به سوی اروپا به وجود آمده و جمع قابل ملاحظه ای از مهاجرین ما از ایران راهی کشورهای اروپایی شدند.

وی تصریح کرد: البته با تفاهم هایی که کشورهای اروپایی با برخی کشورها مانند ترکیه، یونان و... داشتند مهاجرت ها کاهش یافته است گرچه برخی از افرادی که به ایران می آیند هدف و انگیزه شان رفتن به سوی اروپا است تا ماندن در ایران.

نصیراحمد نور درباره علت عدم ماندن مهاجرین افغان در ایران و سفر به کشورهای اروپایی هم اینگونه پاسخ داد که ما مهاجرین زیادی در ایران داریم اما برخی احساس می کنند شرایط  کار، زندگی بهتر و یا برخورداری از برخی خدمات بهتر  برای آن ها در اروپا وجود خواهد داشت و با چنین فکری از ایران می روند و این مساله ارتباطی با مسایل داخلی ایران ندارد.

طرح صلح از حمایت منطقه ای و بین المللی برخوردار است

سفیر افغانستان در تهران در ادامه این گفت وگو در ارزیابی خود از روند گفت وگوهای صلح در این کشور هم اظهار کرد: بحث صلح جزو برنامه های اصلی دولت در افغانستان بوده و هم اکنون نیز ادامه دارد و رئیس جمهور افغانستان نیز همواره بر این مساله تاکید کرده است.

وی یادآور شد: در دومین نشست پروسه کابل که در اسفند ماه گذشته برگزار شد، اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان بسته کاملا سخاوت مندانه ای را ارائه کرد که تاکنون سابقه نداشت و در واقع تمامی بهانه ها را از طالبان گرفت. این بسته و طرح مورد حمایت منطقه ای و بین المللی قرار گرفت و پس از آن نیز کنفرانس دیگری در فروردین ماه در تاشکند برگزار شد که تاکیدی بر نشست پروسه کابل بود.

این دیپلمات افغانستانی خاطرنشان کرد: این تلاش ها در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی ادامه دارد و در این نشست ها کشورهای همسایه به خصوص ایران و سازمان های مهم بین المللی حضور داشتند که همه از طرح صلح حمایت کردند.

بدنه طالبان طرفدار ادامه جنگ نیستند

اگر طالبان آمادگی داشته باشد آتش بس برای یکسال یا دائمی تمدید شود

 نصیر احمد نور در ادامه بیان کرد: براساس اطلاعاتی که داریم بخش قابل ملاحظه ای از افراد طالبان طرفدار ادامه جنگ نیستند و در مجموع جنگ بر آن ها و بر ملت افغانستان تحمیل شده، اما تلاش ها امیدوار کننده است و به عنوان نمونه شاهد بودیم که در آستانه عید فطر دولت افغانستان آتش بس یک جانبه را اعلام کرد که طالبان هم چنین کردند.

وی با تاکید بر این که بدنه طالبان طرفدار ادامه جنگ نیستند، گفت: رئیس جمهور افغانستان در چنین شرایطی آتش بس اعلام شده را برای مدت 10 روز دیگر تمدید کرد و بر  این نظر است اگر طالبان آمادگی داشته باشد آتش بس برای یکسال و یا دائمی تمدید شود.

سفیر افغانستان در تهران همچنین بیان کرد: در حال حاضر تلاش ها در جریان است و امیدواری ها  قوت گرفته، زیرا نه تنها مردم و طالبان از جنگ خسته شده اند بلکه این شرایط می تواند برای امنیت کشورهای همسایه و منطقه آسیب جدی داشته باشد، همسایه های ما در صلح و ثبات افغانستان ذی نفع هستند.

وی ادامه داد: برادران پاکستانی ما از حمایت مطلوب از روند صلح دریغ می کردند اما اخباری رسیده مبنی بر این که رهبر طالبان پاکستان در یک عملیات کشته شده است امیدواریم که دیگر هیچ بهانه ای نباشد و حمایت های بیرونی از این گروه ها خاتمه یابد و شاهد صلح و امنیت در افغانستان باشیم زیرا این صلح، امنیت و ثبات به نفع همه منطقه است.

داعشی های موجود در افغانستان، برخی از اعضای طالبان هستند

سفیر افغانستان در تهران در مورد حضور گروه داعش در افغانستان و این که آیا دولت اقداماتی در مقابله با این گروه انجام داده است یا خیر؟ گفت: این گروه ها با افکار و ایدئولوژی که دارند، منحصر به یک کشور یا یکی  دو گروه نیست، داعش تولدیافته عراق و سوریه است و ما از این نوع داعش در افغانستان نداریم و آنچه گفته می شود صحیح نیست، مراجع امنیتی ما در این زمینه بررسی های خود را انجام داده و نشانه ای پیدا نکردند.

وی تاکید کرد: آنچه وجود دارد، همان هایی است که عضو طالبان بودند و اکنون فقط پرچم عوض کرده و پرچم سیاه برافراشتند لذا این گروه شامل تعداد کمی از نیروهای داخلی و تعداد دیگر هم از سایر کشورهای آسیای میانه ، چچن، پاکستان و... هستند که پیش از این در صفوف طالبان بودند.نصیر احمد نور خاطرنشان کرد: قدرت و تعداد این گروه آنگونه که در رسانه ها ذکر می شود براساس بررسی های دقیق مراجع امنیتی ما به آن اندازه نیست و هر جا که این گروه فعالیت کرده اند توسط نیروهای امنیتی افغانستان سرکوب شدند البته اغلب در شرق افغانستان فعال بودند که سه تن از امرا و رهبران درجه یک آن ها در عملیات نیروهای امنیتی ما از بین رفتند.

داعش؛ از آن نوع که در عراق و سوریه بود در افغانستان وجود خارجی ندارد

سفیر افغانستان در تهران همچنین بیان کرد: بنابراین این داعشی ها عمدتا مربوط به یکی از جناح های طالبان به نام شبکه حقانی هستند و به دلیل این که عملیات وحشیانه و ضدبشری آن ها به نام طالبان ثبت
نشود با این عنوان فعالیت می کنند. در نتیجه داعش آنگونه که در سوریه و عراق شاهد بودیم در افغانستان وجود خارجی ندارد.

وی در ادامه درباره تاثیر نتایج انتخابات آتی این کشور برای کشورهای منطقه و در سطح بین المللی هم گفت: امیدواریم همان طور که انتخابات گذشته برگزار شد، این انتخابات هم موفقیت آمیز باشد و نمایندگان واقعی مردم انتخاب شوند زیرا هر دولت که زاده رأی مردم باشد از وزن و اعتبار منطقه ای و بین المللی برخوردارمی باشد.

نصیر احمد نور در پایان خاطرنشان کرد: روابط افغانستان در چنین وضعیتی و با انتخاب دولت توسط رأی اکثریت و شفاف مردم با همه کشورهای همسایه نه تنها کاهش نمی یابد بلکه بیش از پیش تقویت و گسترش خواهد یافت.

کلید واژه ها: افغانستان در تهران هیرمند مهاجرین احمد نور


( ۱ )

نظر شما :