روحانی و پوتین در کانون توجه نشست شانگهای قرار گرفتند

۲۰ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۶:۰۵ کد : ۱۹۷۷۱۴۸ سرخط اخبار

به گزارش ایرنا، فرانس24 گزارش داد: نشست سران سازمان همکاری شانگهای فرصتی بود تا رهبران کشورهای منطقه را گرد هم آورد، 'شی جین پینگ' رئیس جمهوری چین میزبان 11 رهبر کشورهای منطقه از جمله حسن روحانی رئیس جمهوری ایران و ولادیمیرپوتین رئیس جمهوری روسیه است.
این رسانه تصویری فرانسوی افزود: درحالیکه دستور کار اصلی این اجلاس مذاکرات تجاری و مبارزه علیه تروریسم است اما دیدارهای دو جانبه بین سایر رهبران کشورهای منطقه، دیگر مسائل را به صحنه دستور کار این نشست وارد کرده است.
فرانس 24 ادامه داد: حسن روحانی و ولادیمیر پوتین درحاشیه نشست سران سازمان همکاری شانگهای با یکدیگر دیدار و درباره خروج آمریکا ازتوافق هسته ای گفت و گو کردند.
این شبکه خبری افزود: روسای جمهوری ایران و روسیه درباره چگونگی روابط تجاری و امنیت منطقه ای با توجه به فشارهای آمریکا و اروپا به گفت و گو پرداختند.
فرانس24 ادامه گزارش داد: رئیس جمهوری ایران در دیدار با رئیس جمهوری روسیه بر لزوم هرچه بیشتر مذاکرات سازنده در پی خروج غیر قانونی آمریکا از توافق هسته ای تاکید ورزید و افزود که همکاری های دوکشور هر روز قوی تر می شود.
به گزارش ایرنا از دفتر پکن، روحانی روز یکشنبه (امروز برابر با 20 خرداد) در هجدهمین اجلاس سران عضو سازمان همکاری شانگهای، با بیان اینکه برای منطقه ای امن تر، با ثبات تر، توسعه یافته تر، پررونق تر، باید اشتراکات و منافع مشترک دراز مدت مبنای تعامل و دستور کار در سطح منطقه قرار گیرد، تصریح کرد: ایران به عنوان شریکی مستقل و مطمئن آماده گسترش همکاری های اقتصادی منطقه ای و بین المللی است. 
وی افزود: «بی تردید یکجانبه گرایی اقتصادی، سیاسی و حقوقی در مسیر تضعیف همگرایی منطقه ای است. در این زمینه، تلاش ایالات متحده برای تحمیل سیاست های خود بر دیگران، خطری در حال گسترش است.»
رئیس جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: «نمونه اخیر یکجانبه گرایی و بی اعتنایی آمریکا به نظرات جامعه بین المللی، تصمیم آن کشور به خروج از برجام است. جمهوری اسلامی ایران تاکنون به تمامی تعهدات خود وفق برجام عمل نموده و آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون 11 مرتبه پایبندی کشورم به تعهدات برجامی را تأیید نموده است.»
در نشست سازمان همکاری شانگهای که شنبه و یکشنبه نوزدهم و بیستم خرداد (امروز و فردا) در 'چینگ دائو' واقع در استان 'شاندونگ' در شرق چین برگزار می شود، رهبران و سران 8 کشور عضو و 4 کشور ناظر و همچنین مسئولان سازمان های بین المللی حضور دارند. 
'حسن روحانی' رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز دیروز (جمعه) به دعوت 'شی جین پینگ' همتای چینی خود و به منظور شرکت و سخنرانی در هجدهمین نشست سازمان همکاری های شانگهای به چین سفر کرد.
سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین المللی است که در 15 ژوئن سال 2001 میلادی در شهر «شانگهای» توسط قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شد.

کلید واژه ها: سازمان همکاری شانگهای


نظر شما :