گروه 6 در آستانه تولد

۱۹ خرداد ۱۳۹۷ | ۰۰:۴۲ کد : ۱۹۷۷۱۲۳ سرخط اخبار

به گزارش ایرنا، در حالی که سران 6 کشور صنعتی و ثروتمند جهان در تدارک هستند تا در جریان برگزاری نشست های روز امروز و فردا (شنبه) سران گروه هفت، رئیس جمهوری آمریکا را به علت، نقض قواعد تجارت آزاد میان کشورهای عصو این گروه، تحت فشار قرار دهند، دونالد ترامپ حملات توئیتری خود را به آنها آغاز کرده است.
رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرده است که روز شنبه و پیش از اتمام این نشست، کانادا را به مقصد سنگاپور ترک خواهد کرد تا در مراسم دیدار با رهبر کره شمالی شرکت کند.
نشست سران گروه هفت در کبک کانادا را می توان کارزار جدی میان آمریکا و سایر کشورهای این گروه دانست.
این نشست نخستین فرصت برای انتقادهای جدی از تصمیم هفته گذشته دونالد ترامپ مبنی بر افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم از کانادا، اتحادیه اروپا و مکزیک به ایالات متحده به شمار می رود.
سران اعضای اروپایی و کانادا امیدوارند تا در جریان نشست امروز بتوانند رئیس جمهوری آمریکا را برای تجدید نظر در تصمیم خود تحت فشار قرار دهند.
اکنون و بعد از آنکه اتحادیه اروپا در اعتراض به تعرفه های وضع شده از سوی ترامپ، شکایتی را علیه آمریکا در سازمان تجارت جهانی طرح کرده اند، سران کشورهای عضو این اتحادیه ابایی از تهدید آمریکا به اقدام تلافی جویانه ندارند.
در همین حال، رئیس جمهوری فرانسه و نخست وزیر کانادا در پایان دیدار روز پنجشنبه خود بر مواضع مشترک دو کشور در به چالش کشیدن مواضع تجاری آقای ترامپ در جریان نشست روز جمعه گروه هفت تاکید کردند.
امانوئل ماکرون و جاستین ترودو تاکید کردند که باید جبهه واحدی میان شش عضو دیگر گروه هفت در مقابل آمریکا شکل گیرد.
دولت ترامپ اوایل سال جاری میلادی تعرفه های گسترده ای را درباره صنعت فولاد و آلومینیوم وضع کرد که نگرانی هایی را در میان تولیدکنندگان محصولات فولادی برانگیخت.
ترامپ هفته گذشته تعرفه هایی را علیه واردات از چین وضع کرد و بعد از تمام شدن مهلتی که برای دستیابی به توافق به اتحادیه اروپا داده بود، کشورهای این منطقه را نیز مشمول تعرفه ها کرد.
این تصمیم شامل تعرفه 25 درصدی برای واردات فولاد و 10 درصدی برای واردات آلومینیوم است
ترامپ گفت، کشورش سالیانه میلیاردها دلار در تجارت با تقریباً همه شرکای تجاری خود از دست می دهد و باید با این تجارت یک طرفه مقابله کند.
این تصمیم ترامپ واکنش هایی را از سوی متحدان اروپایی اش برانگیخت.
«بیل مورنو» وزیردارایی کانادا اقدام آمریکا برای وضع تعرفه بر واردات فولاد وآلومینیوم به بهانه تهدید امنیتی را«مضحک» می داند.
رئیس جمهوری فرانسه نیز هفته گذشته درتماس تلفنی با همتای آمریکایی خود، تصمیم کاخ سفید برای افزایش تعرفه واردات فلزات را غیرقانونی خواند و از تدارک پاسخی تلافی جویانه به شیوه قاطع و مناسب خبرداد.
با توجه به رویکرد انتقادی ترامپ نسبت به نشست امسال سران گروه هفت، پیشتر رئیس جمهوری فرانسه و نخست وزیر کانادا نیز یادآور شده بودند که امکان انتشار یک بیانیه نهایی که حاوی تمام موارد لازم و مورد تایید تمام اعضاء باشد ممکن نیست و بنابر اعلام روز پنجشنبه آنها در پایان نشست روز شنبه احتمالا دو بیانیه منتشر می شود تا مواضع مشترک شش کشور منتقد آمریکا در خصوص مسایل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و محیط زیست به طور کامل لحاظ شود.
اقدامی که آن را باید سرآغاز تولد گروه شش کشور صنعتی ثروتمند جهان دانست، گروهی به گفته مکرون بازاری بزرگ تر از آمریکا دارند.
جی هفت، نشست سران هفت کشور صنعتی است. این نشست در سال ۱۹۷۵ باحضور شش کشور، آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا تشکیل شد. بعدها کانادا نیز به این گروه پیوست.

کلید واژه ها: کانادا گروه هفت


نظر شما :