هماهنگی مسکو و تل آویو بر ضرورت خروج ایران از سوریه

۰۸ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۹:۲۰ کد : ۱۹۷۶۹۷۷ سرخط اخبار

یک کانال تلویزیونی اسراییل در گزارشی مدعی توافق بین روسیه و اسراییل بر سر مرزهای جنوبی سوریه شد.

به گزارش عصرایران ، کانال 10 تلویزیون اسراییل در گزارشی مدعی شد روسیه و اسراییل توافق کرده اند کنترل مرزهای جنوبی سوریه در دست نیروهای دولتی سوریه باشد و نیروهای خارجی از جمله حزب الله لبنان و نیروهای ایرانی از این منطقه بیرون بروند.

بر اساس این ادعا این توافق طی دیدارهای دیپلماتیک و امنیتی اخیر بین مقامات روسیه و اسراییل حاصل شده است.

دیروز وزیر امور خارجه روسیه در اظهاراتی خواستار خروج نیروهای خارجی از مرز جنوبی سوریه و اعمال کنترل نیروهای دولتی سوریه بر این منطقه شده است.

بر اساس گزارش تلویزیون اسراییل، مسکو و تل آویو توافق کرده اند هیچ نیروی حزب الله لبنان یا نیرویی وابسته به ایران در این منطقه نباشد.

پیشتر اظهارات ضدونقیضی از سوی برخی مقام های ارشد روسیه درباره ضرورت خروج نیروهای خارجی از سوریه بیان شده است و مسکو تا کنون به طور مشخص نظر صریح خود را درباره حضور نیروهای حزب الله لبنان یا نیروهای مستشاری ایران در سوریه اعلام نکرده است.

در سال های گذشته نیروهای ایرانی بر اساس درخواست رسمی دولت سوریه و برای مبارزه با گروه های تروریستی به عنوان مستشار نظامی وارد سوریه شده اند. با وجود بیرون راندن تروریست ها از بیشتر شهرها و مواضع آنها در سوریه، هنوز دولت دمشق درباره ادامه حضور نظامیان حزب الله یا نیروهای مستشاری ایران در سوریه تصمیمی صریح اعلام نکرده است.

بر اساس گزارش کانال 10 تلویزیون اسراییل، فردا (چهارشنبه) قرار است "آویگدور لیبرمن" وزیر دفاع اسراییل برای دیدار با همتای روس خود عازم مسکو شود. گفته می شود مهم ترین دستور کار مورد بحث لیبرمن و "سرگئی شویگو" همتای روس او، ادامه حضور نیروهای ایرانی و حزب الله در سوریه است.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اظهارات روزهای اخیر درباره خروج نیروهای خارجی از سوریه گفته است: مادامی که هنوز دولت سوریه خواستار ادامه حضور مستشاری ایران باشد و تهدیدات تروریستی از این کشور رخت برنبسته باشد، این حضور تداوم خواهد یافت.

کلید واژه ها: اسراییل نیروهای خارجی


نظر شما :