سخنرانی ظریف در کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد

۱۷ فروردین ۱۳۹۷ | ۱۸:۴۳ کد : ۱۹۷۵۸۵۶ سرخط اخبار

بسم الله الرحمن الرحیم

آقای رییس!

بسیار خرسندم که در این جلسه کمیته وزارتی جنبش عدم تعهد در خصوص فلسطین شرکت می کنم.

جنبش ما از زمان تاسیس به درستی بر موضوع فلسطین تاکید داشته است. فلسطین همیشه مهمترین موضوع دستور کار ما بوده چرا که اساسی ترین حقوق یک ملت که همان حق تعیین سرنوشت است در معرض خطر قرار گرفته و سیاست ها و اعمال مجرمانه رژیم اشغالگر اسرائیل که فلسطینی ها را از این حق محروم کرده منشا جنایات گسترده و طولانی علیه مردم فلسطین در هفت دهه گذشته بوده است.   

جنبش ما می تواند و می بایست توجه خود را به این مساله اساسی جلب کند و اقداماتی جدی برای تحقق حقوق اساسی فلسطینی ها انجام دهد. متاسفانه، سیاست های کوته بینانه برخی از دولت های منطقه ای در دوستی با صهیونیست ها که منجر به انزوای آرمان فلسطین شده این رژیم آپارتاید و حامیانش را در  اقدامات جنایت آمیز خود جسورتر کرده است.

دور جدید سرکوب و قتل عام معترضان مسالمت آمیز فلسطینی از جمله زنان و کودکان در غزه آخرین اقدامات از زنجیره قدیمی اقدامات سبعانه رژیم اسراییل در هفت دهه گذشته است. در این شرایط، هیچ شکی نیست که این حملات و کشتارهای شرورانه از پیش برنامه ریزی شده و عمدی است.
 
آنهایی که از رژیم اسراییل حمایت می کنند و آن را قادر می سازند این نوع جنایت ها را مرتکب شود، شریک جرم اسراییل در ریختن خون فلسطینی ها هستند. مصونیتی که این رژیم برای مدت های طولانی از آن بهره برده بدون کمکی که اسراییل از آمریکا و دیگر منابع خصوصی و دولتی در غرب دریافت می کند امکان پذیر نمی بود.

بدون شک اقدامات و سیاست های یکجانبه اخیر توسط دولت جدید آمریکا بویژه اعلام غیرقانونی قدس شریف به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال قریب الوقوع سفارت آمریکا به آن شهر منجر به وخامت اوضاع شده است. این اقدامات که در تناقض با حقوق بین الملل و قطعنامه های مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل است نشان داده که ایالات متحده هیچ گاه در حل این مساله، میانجی گر بی طرفی نبوده است.

در خصوص کشتار بی رحمانه اخیر در غزه، جنبش عدم تعهد می بایست اقدامات مستحکمی در سازمان ملل متحد انجام دهد تا شورای امنیت را نسبت به مسئولیت اولیه خود در موضع گیری در این خصوص آگاه سازد و دور جدید قتل عام توسط اسرائیل را محکوم کرده و اقدامات مناسبی برای پاسداری از مردم فلسطین انجام دهد. نیاز است جنبش عدم تعهد در مجمع عمومی سازمان ملل متحد اقدامی دسته جمعی انجام و یک کمیته تحقیق بین المللی تشکیل دهد تا مسببان این جنایت را محاکمه و حقوق مردم فلسطین را به طور کامل بویژه در تاسیس یک کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شریف و نیز رفع فوری حصر غزه استیفا نماید.

آقای رییس!

در خاتمه، اجازه دهید بار دیگر تاکید کنم که ما به اجماع جنبش عدم تعهد در بیانیه ی پایانی این جلسه در همبستگی با مردم فلسطین می پیوندیم. البته در خصوص بخش هایی از متن بیانیه ملاحظاتی داریم که حق تحفظ خود در قبال آنها را بویژه مواردی که ممکن است رژیم اسراییل را به رسمیت بشناسد اعمال خواهیم کرد.  

سپاسگزارم

کلید واژه ها: اسراییل مردم فلسطین


نظر شما :