لاوروف: حضور آمریکا در سوریه عامل تضعیف روند سیاسی است

۰۴ دی ۱۳۹۶ | ۱۶:۵۴ کد : ۱۹۷۳۹۶۸ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرده است در حال حاضر با وجود شکست داعش در سوریه، حضور نیروهای نظامی آمریکا در این کشور خاورمیانه غیرقانونی است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز دوشنبه گفت، هم اکنون با وجود شکست گروه تروریستی داعش در سوریه، حضور نظامی آمریکا در این کشور خاورمیانه غیرقانونی است و روند سیاسی در سوریه را تضعیف می کند.

وی درباره روابط میان دو کشور اشاره کرد که هیچ «پرده آهنین» جدیدی میان روسیه و امریکا وجود ندارد و پیش بینی می شود که روابط میان مسکو و واشنگتن ارتقاء یابد.

بنا بر گزارش شبکه راشاتودی، لاوروف تأکید کرد، «من تصور نمی کنم که عبارت پرده آهنین را بتوان در رابطه با روابط آمریکا و روسیه در این برهه زمانی به کار برد».

وزیر امور خارجه روسیه افزود، با این وجود، طرف آمریکایی یک سری اقدامات صورت داده که به گرم شدن روابط میان روسیه و آمریکا کمکی نمی کند که از جمله آنها می توان به تحریم های اقتصادی علیه مسکو و ضبط دارایی های دیپلماتیک روسیه در خاک آمریکا و همچنین محدودیت های اعمال شده علیه رسانه های روسی اشاره کرد.

وی ادامه داد، در شرایطی که شاهد رواج دور جدیدی از مک کارتیسم در آمریکا هستیم، دلایلی نیز وجود دارد که ما را به آینده روابط روسیه و آمریکا خوش بین می کند.

دیپلمات ارشد روسیه همچنین تصریح کرد، اگرچه مسکو در نظر ندارد تا به درگیری ها و تقابل با واشنگتن دامن بزند، اما هرگونه اقدام خصمانه این کشور را پاسخ خواهد داد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه علاوه بر این به دیدار میان روسای جمهور دو کشور اشاره کرد و گفت که زمانبندی نشست آتی میان سران دو کشور هنوز مورد بحث قرار نگرفته است.

وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری از اظهاراتش به تنش ها میان آمریکا و کره شمالی اشاره کرد و از واشنگتن و پیونگ یانگ خواست تا با هدف کاهش تنش ها پای میز مذاکرات بنشینند.

وی در ادامه گفت که تحریم های اخیر سازمان ملل علیه کره شمالی نوعی اعلان جنگ و در حکم محاصره اقتصادی کامل کره شمالی است.

لاوروف همچنین اشاره کرد که مسکو آمادگی دارد تا فرایند برگزاری گفت وگوها میان کره شمالی و غرب را تسهیل نماید.


نظر شما :