آمریکا صدور انواع ویزا برای کشورهای آفریقایی و آسیایی را متوقف می‌کند

۲۲ شهریور ۱۳۹۶ | ۲۳:۵۸ کد : ۱۹۷۱۶۹۹ سرخط اخبار

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد، ایالات متحده از امروز (چهارشنبه) صدور روادیدهای خاص برای اتباع اریتره و مقام های کامبوجی، سرالئونی و گینه ای را متوقف می کند چرا که آنها از پذیرش شهروندان دیپورت شده، خودداری کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا می تواند براساس قوانین فدرال صدور انواع و یا برخی از ویزاها را برای برخی از کشورها متوقف کند.

وزارت خارجه آمریکا معمولا از اعمال محدودیت ویزا خودداری می کند زیرا کشورهایی که تحت تاثیر قرار می گیرند غالبا از طریق تدابیر تلافی جویانه شهروندان و مقام های آمریکایی را تحت فشار قرار می دهند. محدودیت های جدید به این دلیل اعمال شده که آنها از پذیرفتن شهروندان اخراج شده خودداری کرده بودند. این اقدامات پیشتر تنها دو بار علیه گامبیا و گایانا انجام شده بود.

سفارت آمریکا در اریتره در بیانیه ای گفت: صدور ویزاهای گردشگری و تجاری برای اتباع اریتره متوقف می شود و استثناهای محدودی دارد. مقام های اریتره در این رابطه اظهارنظری نکردند. کشورهای شرق آفریقا منبع اصلی مهاجرانی هستند که می گویند از سیستم خدمت اجباری در ارتش فراری هستند؛ سیستمی که مکررا از سوی سازمان ملل متحد و گروه های حقوق بشر مورد انتقاد قرار می گیرد.   

در بیانیه سفارت آمریکا در گینه آمده است که این محدودیت جدید برای صدور ویزای تجاری، گردشگری و دانشجویی تنها مقام های دولتی و خانواده درجه یک آنها را در برمی گیرد.

در کامبوج، محدودیت ها برای ویزاهای تجاری و گردشگری علیه مقام های وزارت خارجه و با پست های مدیرکلی به بالا و خانواده آنهاست. در سیرالئون، محدودیت ها برای ویزای تجاری و گردشگری علیه مقام های وزارت خارجه و مقام های مهاجرتی خواهد بود.

از سوی دیگر، دادگاه عالی در آمریکا با درخواست دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر لغو محدودیت های اعمال شده در زمینه دستور منع سفر از برخی کشورهای اسلامی و عربی موافقت کرد. به طوریکه دادگاه به امضای قاضی آنتونی کنیدی به لغو موقت حکم دادگاه استیناف حکم داد که دولت را از ممنوعیت سفر پناهجویان که تضمین های رسمی قبلی برای ورود به کشور نداشتند، منع می کند.

این حکم شامل تمام پناهجویانی می شود که تضمین های رسمی قبلی دارند یا شامل برنامه پذیرش پناهجویان از سوی آمریکا می شوند.

این حکم به دولت ترامپ اجازه خواهد داد تا بخشی از فرمان اجرایی مورد بحث ترامپ را که در ابتدای روی کار آمدنش صادر کرد اجرایی کند فرمانی که طبق آن ورود پناهجویان به مدت ۱۲۰ روز به آمریکا ممنوع می شد علاوه بر اینکه شهروندان شش کشور مسلمان نیز شامل این ممنوعیت می شدند.

دادگاه عالی آمریکا به ترامپ اجازه داد ممنوعیت گسترده ورود پناهجویان از سراسر جهان به آمریکا را اجرا کند.

دادگاه با درخواست ترامپ با لغو اجرای حکم دادگاه استیناف فدرال موافقت کرد.

حکم دادگاه عالی پیروزی جزئی برای ترامپ است در حالی آماده است در اکتبر در قانونی بودن این فرمان جنجالی ترامپ بازنگری کند.

کلید واژه ها: اریتره


نظر شما :