گفت‌وگوی ترامپ و سناتور ارشد به مسابقه فریادکشی تبدیل شد

۰۱ شهریور ۱۳۹۶ | ۲۱:۴۲ کد : ۱۹۷۱۱۱۲ سرخط اخبار

یک روزنامه آمریکایی از تخریب روابط میان «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا و «میچ مک کانل»، رهبر حزب اکثریت جمهوری خواه در مجلس سنا خبر داده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، یک روزنامه آمریکایی از تخریب روابط میان «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا و «میچ مک کانل»، رهبر حزب اکثریت جمهوری خواه در مجلس سنا خبر داده است. 

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، ترامپ و مک کانل در هفته های گذشته با یکدیگر صحبت نکرده اند و «مک کانل» در محافل خصوصی درباره اینکه ترامپ بتواند دولتش را حفظ کند، تردید ابراز کرده است. 

بیش از ده نفر از منابع آگاه گفته اند روابط میان این دو سیاستمدار هم حزبی به دلخوری دو طرفه و خصومت تمام عیار تبدیل شده و عصبانیت در تماس های تلفنی و بدگویی های خصوصی اکنون جایش را به منازعه آشکار داده است.

نیویورک تایمز گزارش داده ترامپ در چند توئیت در ماه جاری علناً از مک کانل انتقاد کرد و بعد از آن در یک تماس تلفنی به او پرخاش کرد تا گفت وگوی آنها به مسابقه دو طرف برای فریاد کشیدن سر هم تبدیل شود. 

اعضای حزب جمهوری خواه که از این ماجرا مطلع هستند گفته اند در این تماس تلفنی در روز ۹ آگوست که از طرف ترامپ آغاز شد، رئیس جمهور سناتور مک کانل را به مانع تراشی در برنامه های او برای خدمات درمانی متهم کرد.

موضوع دیگری که باعث عصبانیت بیشتر ترامپ شده بود، امتناع مک کانل در جایگاه رهبر جمهوری خواهان سنا برای محافظت از پیشرفت تحقیقات مربوط به ارتباطات تیم او با روسیه در جریان رقابت های انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا بود.

سناتور مک کانل، در مقابل از تهدیدهای مداوم ترامپ علیه اعضای حزب جمهوری خواه و انتقادات او از قواعد سنا خشمگین است و در یک سخنرانی علنی از رئیس جمهور، بابت اینکه درکی از ریاست جمهوری ندارد، انتقاد کرد.

این سناتور، در محافل خصوصی البته لحن تندتری دارد و گفته که ترامپ ظاهراً هیچ تمایلی به یادگرفتن الفبای زمامداری ندارد.

افرادی که با سناتور آمریکایی گفت وگو کرده اند می گویند او درباره مقصدی که دولت ترامپ در حال حرکت به سمت آن است ابراز سردرگمی کرده است. همچنین، این موضوع که آیا ترامپ قادر به رهبری حزب جمهوری خواه در انتخابات سال آینده و بعد از آن خواهد بود، سناتور مک کانل را به تأمل وادار کرده است.

«لیندسی گراهام»، یکی دیگر از اعضای ارشد حزب جمهوری خواه در سنا که در اغلب موارد مواضع نزدیکی به ترامپ دارد گفته که در مناقشه رئیس جمهور با مک کانل طرف همکار سناتورش را می گیرد.

او گفت: «در بحث سنا، نوعی تفاهم از نوع بند ۵ (پیمان ناتو) وجود دارد، به این معنا که حمله علیه یک نفر، حمله به همه ما تلقی می شود.»

اما نیویورک تایمز می گویند خشم سناتورهای جمهوری خواه از ترامپ از ماه گذشته و حتی قبل از انتقاد علنی او از مک کانل آغاز شده است.

برخی از آنها رئیس جمهور را به خاطر ناتوانی اش در همگرا و متحد کردن مواضع اعضای حزب جمهوری خواه و رساندن آنها به توافق بر سر حمایت از یکی از نسخه های طرح ابطال و جایگزینی برنامه بهداشت و درمان اوباماکر سرزنش کرده و معتقدند که او حتی مسائل پایه ای سیاست را نمی داند.

کلید واژه ها: مک کانل حزب جمهوری خواه


نظر شما :