کمپین جهانی آزادی خبرنگاران بازداشت شده در ترکیه

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۵ کد : ۱۹۶۸۷۸۰ سرخط اخبار

جمع گسترده ای از خبرنگاران، کاریکاتوریست ها و هنرمندان جهان در کمپینی درخواست آزادی بیش از ۱۲۰ خبرنگار بازداشت شده در ترکیه پس از کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه و سرکوب های گسترده در این کشور شدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری عفو بین الملل، این کمپین که از ماه فوریه تاکنون توانسته است ۲۵۰ هزار خبرنگار، کاریکاتوریست و هنرمند سراسر جهان را به خوب جلب کند، قرار است راهپیمایی های اعتراض آمیز به مناسبت روز آزادی مطبوعات و انتشار گزارش سازمان عفوبین الملل با عنوان "روزنامه نگاری جرم نیست: سرکوب آزادی مطبوعات" برگزار کند.

در همین راستا، سلیل شیتی، دبیرکل سازمان عفو بین الملل اعلام کرد: در حال حاضر تعداد گسترده ای از خبرنگاران مستقل ترکیه پشت میله های زندان هستند و بدون هرگونه محاکمه و یا برگزاری دادگاهی ماه ها در حبس بوده اند. امروز ما در کنار خبرنگارانی هستیم که زندانی شده اند و یا با تهدیداتی مواجه هستند. توجه ما به خبرنگاران بازداشت شده در ترکیه معطوف شده است. کشوری که آزادی بیان را نقض کرده است. ما از مقامات ترکیه سریعا و بدون هیچ پیش شرطی می خواهیم که تمام خبرنگارانی که تنها به جرم اینکه وظایف شغلی خود را انجام داده اند، بازداشت شدند را آزاد کنند.

از زمان کودتای نافرجام در ژوئیه ۲۰۱۶ در ترکیه دست کم ۱۵۶ رسانه خبری تعطیل شده است.

پیش بینی می شود که ۲۵۰۰ خبرنگار و نمایندگان رسانه ها شغل خود را از دست داده اند.

خبرنگاران به اتهامات تروریستی و تبلیغات برای گروه های تروریستی به دلیل انتشار پیام هایی در توئیتر بازداشت شدند.


نظر شما :