آمریکا طرح جایگزینی برای مهار روسیه در سوریه ندارد

۰۷ مهر ۱۳۹۵ | ۲۱:۱۸ کد : ۱۹۶۳۴۹۲ سرخط اخبار

بسیاری از کارشناسان معتقدند، آمریکا هیچ برنامه جایگزینی در سوریه ندارد که بتواند جلوی فعالیت "غیر مسئولانه" روس ها را بگیرد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه ایندیپندنت، بسیاری از کارشناسان معتقدند که آمریکا در مواجهه با تشدید فعالیت نظامی روس ها در جنگ داخلی سوریه "به گوشه رینگ بوکس رانده شده است."

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به دلیل شکست آتش بس در سوریه تحت فشار داخلی و خارجی قرار دارد. او دوشنبه در کلمبیا در راستای دفاع از تلاش های دیپلماتیک کشورش مدعی شد: "علت آنچه در حلب رخ داد، اسد است و روس ها می خواهند که به پیروزی نظامی دست یابند. امروز آتش بسی وجود ندارد و ما با آنها مذاکره ای نمی کنیم. و نهایتا چه رخ می دهد؟ این مکان به کلی تخریب می شود. این توهم نیست، واقعیت است."

تیم ایتون، محقق برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در موسسه "چتم هاوس" می گوید: در حالی که آمریکا همچنان آتش بس توافق شده با روسیه را تنها راه حل درگیری می داند، واضح است که تمایلی هم ندارد گامی در راستای اجرای یکی از آنها بردارد و روسیه نیز این را می داند.

به گفته یک منبع آگاه در بخش نظارت یکی از سازمان های مردم نهاد، روسیه به عنوان نمونه ماه ژوئیه پایگاه "التنف" در مرز اردن را که مورد استفاده نیروهای ویژه آمریکایی و انگلیسی بود، بمباران کرد اما دولت آمریکا این مساله را نادیده گرفت و با این چشم پوشی عملا به روسیه گفت که هر کاری بخواهد می تواند انجام دهد.

او افزود: با نگاهی به گذشته می توانیم بگوییم که آنها پیشتر هم مصون از مجازات عمل کرده اند.

مقام های آمریکایی دوشنبه گفتند که ممکن است به برخی از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و یا ترکیه اجازه دهند که جناح های شورشیان را با موشک های دوش پرتاب مجهز کنند و این در حالی است که آنها پیشتر مخالف چنین تدابیری بودند.

یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت: سعودی ها همواره بر این باورند که می توانند با روشی که 30 سال پیش در افغانستان پیش گرفتند، روس ها را عقب برانند؛ خنثی کردن توان هوایی آنها با دادن سلاح های ضد هواپیما به مجاهدین. تاکنون توانسته ایم آنها را مجاب کنیم که امروز چنین کاری خطرهای زیادی دارد؛ چرا که آنها اتحاد جماهیر شوروی در حال عقب نشینی نیستند بلکه ما با رهبری در روسیه سر و کار داریم که در صدد احیای قدرت روسیه است و احتمال کمتری دارد که شانه خالی کند.

تیم ایتون می گوید: اگر پیشرفتی در سطح دیپلماتیک صورت نگیرد، انتظار داریم که شاهد تشدید درگیری ها در میادین نبرد باشیم. اگر طرح جایگزین (ب) وجود نداشته باشد، احتمالا شاهد خواهیم بود که آمریکا و متحدانش به تقلا می افتند که اطمینان حاصل کنند این شورشیان حداقل تا زمان احیای طرح الف زنده خواهند ماند.


نظر شما :