کردهای سوریه نگران خیانت مجدد آمریکا هستند

۱۴ شهریور ۱۳۹۵ | ۲۱:۵۷ کد : ۱۹۶۲۸۳۱ سرخط اخبار

روزنامه آمریکایی نوشت: اکثر کردهای سوریه بر این باورند که واشنگتن سرانجام خود را به ترکیه نزدیک کرده و دوباره به آن ها خیانت می کند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزای فارس، روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در مطلبی به نگرانی کردهای سوریه از خیانت مجدد آمریکا علیه آن ها اشاره کرد.

نیویورک تایمز در این گزارش می نویسد: کردهای سوری دو سال است که با کمک تجهیزات نظامی، پوشش هوایی و آموزش های آمریکا در سوریه علیه داعش می جنگند و کشته می شوند. آن ها نسبت به وضع خود به عنوان وفادارترین گروه نبرد نیابتی آمریکا در جنگ علیه شبه نظامیان افتخار می کنند و امیدوارند که تاثیرگذاری رزمندگانشان در این مسیر منجر به حمایت واشنگتن از مواضع سیاسی آن ها در داخل سوریه شود اما با ورود تانک ها و نیروهای ترکیه در شمال سوریه برای پس زدن دستاوردهای کردها با حمایت آمریکا، اینک آن ها می ترسند.

«جوست هیلترمان» مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای موسسه «گروه بحران» و کارشناس با تجربه امور کردهای منطقه در این زمینه گفت: «کردها وقتی می بینند اوضاع به نفعشان در جریان نیست، بابت خیانت های رخ داده می خواهند فریاد بکشند. آن ها یک قرن است که شاهد این مورد هستند.»

بر این اساس، کردهای سوری می گویند که هدفشان ایجاد منطقه خودمختار در منطقه و نه یک کشور مستقل و حفظ حق و حقوق آن ها در نبردهای طولانی مدت سوریه است و امید به حمایت آمریکا دارند. آن ها برای حصول این امر نیاز به دسترسی به دو قلمروی خود یعنی «آفرین» در غرب و «کوبانی» در شرق دارند. 

 در حالی که هدف نخست ترکیه در تهاجم ماه گذشته به شمال سوریه در وهله اول عقب راندن داعش از شهر مرزی جرابلس به نظر می رسد، اما بسیاری بر این باورند که هدف نخست ترکیه خنثی سازی جاه طلبی های ارضی کردها بوده است.

«محمود عثمان» سیاستمدار برجسته کرد عراقی در این زمینه اظهار می دارد: «عملیات ترکیه آشکارا بیشتر علیه کردها تا داعش بود. مردم اینک می ترسند. آن ها واقعا از فرجام کار بیمناکند.»

 به نوشته نیویورک تایمز، کردها با نگاه به تاریخ، خود را بازیچه قدرت های جهان می بینند، به طوری که از آن ها در نبردهای نیابتی استفاده شده و پس از در خدمت منافع شخص یا کشوری، دور انداخته می شوند.

بر اساس این گزارش، با اینکه آمریکا بعد از نبرد خلیج فارس در اوائل دهه 90 میلادی سعی در ایجاد منطقه خودمختار برای کردها در عراق و برای ایمن ماندن در برابر «صدام حسین» رییس جمهور وقت عراق گرفـت اما این کشور به طور برجسته در حافظه تاریخی مواردی از خیانت علیه کردها را دارد. به عنوان نمونه، در سال 1975 میلادی هنگامی که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) با کمک ایران کردها را به سلاح مجهز نمود تا علیه صدام حسین بجنگند، «هنری کیسینجر» وزیر خارجه وقت آمریکا طرح آشتی تهران و بغداد را کلید زد.

نیویورک تایمز نوشت: بسیاری از کردها با اشاره به دیوار نوشته های مناطق کرد نشین می گویند که هنگام بیرون راندن داعش از رقه در سوریه، آمریکا به آن ها خیانت می کند.

در حالی که آمریکا سلاح های جنگی را به کردهای سوریه سرازیر کرده و آن ها را آموزش نظامی می دهد اما ارتباطی با شاخه سیاسی کردها، حزب اتحادیه دموکرات، آن هم به خاطر نگرانی ترکیه برقرار نکرده است. آمریکا وعده ای فراتر از حمایت نظامی در نبرد علیه داعش به آن ها را نداده و تنها به طور لفظی از نقش کردها در مذاکرات آن هم در صورت جدی بودن گفت و گوهای صلح حمایت می کند.

این روزنامه آمریکایی در خاتمه نوشت: حزب اتحادیه دموکرات از گفت وگوهای برگزار شده صلح در ژنو سوئیس نیز جا ماند و اینک نگرانی های فزاینده ای مبین این مورد وجود دارد که واشنگتن سرانجام خود را از کردهای سوریه و در تلاش برای بهبود روابط با ترکیه دور می سازد.

کلید واژه ها: کردهای سوریه


نظر شما :