مخالفت اشتانمایر با پیشنهاد چاووش اوغلو

۰۹ شهریور ۱۳۹۵ | ۱۹:۱۴ کد : ۱۹۶۲۷۰۶ سرخط اخبار

وزیر خارجه آلمان در خواست همتای ترکیه ای خود در مورد تجدید نظر کشورش در تصویب نسل کشی ارامنه در پارلمان را رد کرد.

به گزارش فارس، «فرانک والتر اشتاین مایر» وزیر خارجه آلمان اعلام کرد که کشورش تحت تاثیر شرایطی که ترکیه برای سفر نمایندگان پارلمان این کشور از اینجرلیک قرار داده قرار نخواهد گرفت.

اشتاین مایر با رد درخواست «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه مبنی بر باز پس گیری موضع پارلمان آلمان درباره نسل کشی ارامنه در دوران عثمانی به شبکه تلویزیونی ARD گفت: «از نظر من این مسایل ارتباطی با هم ندارند و من این را به همتای ترکیه ای خود هم گفته ام.»

وی افزود: «اگر پارلمان آلمان ادامه ماموریت خارجی ارتش را تصویبکند در این صورت باید نمایندگان هم اجازه داشته باشند تا از پایگاه اینجرلیک بازدید کنند.»

اشتاین مایر همچنین گفت که در سمت وزیر خارجه این مسئولین را دارد تا زمینه را برای سفر نمایندگان به اینجرلیک مساعد کند.

آلمان در پایگاه هوایی اینجرلیک نیرو مستقر کرده است و از زمان به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه در پارلمان آلمان، ترکیه به نمایندگان پارلمان این کشور اجازه بازدید از این پایگاه را نمی دهد.

چاووش اوغلو روز گذشته اعلام کرده بود که اگر آلمان در پارلمان خود در این راستا تجدید نظر کند، در این صورت ترکیه به نمایندگان پارلمان این کشور اجازه بازدید از پایگاه اینجرلیک را خواهد داد.

حزب سوسیال دموکرات می خواهد تا پس از پایان سال جاری ماموریت ارتش آلمان در اینجرلیک تمدید نشود و اشتاین مایر که از اعضای این حزب است هم با چنین اقدامی موافق است.

وزیر خارجه آلمان همچنین درباره تنش در روابط غرب با روسیه هم هشدار داد. وی با اعلام اینکه در این صورت می توان دورانی سخت را تصور کرد در این مورد گفت: «باید از حالت تقابل و افزایش تنش ها به مرحله ای از تفاهم مطابق توام با امنیت برسیم.»

کلید واژه ها: اینجرلیک


نظر شما :