آمریکا: 1.3 میلیارد دلار بدهی به تهران پرداخت شده است

۰۲ شهریور ۱۳۹۵ | ۲۲:۲۴ کد : ۱۹۶۲۴۸۸ سرخط اخبار

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با تایید این که واشنگتن 1.3 میلیارد دلار از بدهی باقی مانده واشنگتن به تهران را پرداخت کرده است، گفت: این کار از طریق یک طرف سوم انجام شد.

به گزارش ایسنا، مارک تونر معاون سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا در نشست خبری روز دوشنبه خود در پاسخ به سوالی درباره پایان استقرار بمب افکن و جنگنده های روسیه در پایگاه هوایی ایران برای حمله به مواضع تروریست ها در سویه گفت: صادقانه باید بگویم که شما باید به دولت های روسیه و ایران برای آن چه دقیق اتفاق افتاده، رجوع کنید. ما این موضوع را دنبال می کنیم و به این کار ادامه می دهیم. برای ما چیزی روشن نیست جز آن چه که در رسانه ها و بیانیه های علنی دیده ایم. نمی دانیم که آیا استفاده روس ها از این پایگاه هوایی قطعا پایان یافته یا نه اما به پیگیری آن ادامه خواهیم داد.

وی ادامه داد: آن چه برای ما اهمیت بیش تری دارد، ادامه حملات هوایی در اطراف حلب است، چه از پایگاه های هوایی روسیه در سوریه باشد، چه از پایگاه های هوایی که در ایران استفاده می کند و چه از نقاط دیگر. نکته ای که اینجا می توانم بگویم، این است که اگر چه هفته گذشته بر اهمیت این اتفاق تاکید کردیم اما واقعا این مساله محاسبات را تغییر نمی دهد. ما می دانیم که ایران از اسد حمایت می کند و با روسیه در این زمینه همکاری می کند.

تونر در پاسخ به سوالی درباره اظهارات هفته گذشته جان کربی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا که گفته بود واشنگتن با حفظ اهرم فشار بر ایران، تا پیش از اطمینان از آزادی شهروندان آمریکایی پول را به ایران منتقل نکرده است، گفت: همان طور که قبلا تاکید کرده ایم هیچ ارتباطی میان پرداخت این 400 میلیون دلار و آزادی شهروندان  وجود ندارد، این پولی بود که ما به دولت ایران بدهکار بودیم اما در آخرین دقایق انجام توافق و لحظات مهم باقی مانده تا آزادی شهروندان مان تصمیم گرفتیم، ابتدا از آزادی این زندانیان و خروج امن آنها از حریم هوایی ایران اطمینان حاصل کنیم. اسم آن را فشار یا هر چه بگذارید، تاکید می کنم که باج نبوده است.

وی درباره نحوه پرداخت 1.3 میلیارد دلار باقی مانده از بدهی واشنگتن به تهران گفت: ما با ایران روابط مالی و اقتصادی نداریم بنابراین طبیعی است که یک طرف دیگر باید حضور داشته باشد، اما من نمی توانم بدون اجازه آنها حرفی درباره شان بزنم. بازرگانان و شرکت های آمریکایی نیز از سال 1979 تاکنون غرامت های مشابهی را دریافت کرده اند.

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم چنین در پاسخ به سوالی درباره رونمایی از سامانه دفاعی موشکی باور 373 در ایران که ساخت داخلی ایران است، گفت که برای پاسخ به این مساله باید به وزارت دفاع مراجعه کنید اما ما این گزارش را از نزدیک دنبال می کنیم.

کلید واژه ها: سخنگوی وزارت امور خارجه


نظر شما :