گولن خواهان تحقیقات بین المللی درباره کودتای ترکیه شد

۲۳ مرداد ۱۳۹۵ | ۲۲:۰۳ کد : ۱۹۶۲۱۸۳ سرخط اخبار

فتح الله گولن خواهان تحقیقات بین المللی درباره کودتای نافرجام 15 ژوئیه در ترکیه شده و مجددا اتهامات اردوغان علیه خود مبنی بر اینکه عامل این کودتا بوده را رد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، فتح الله گولن، روحانی ترکیه ای مخالف رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه که از او به عنوان عامل کودتا اخیر علیه دولت یاد می شود در مقاله ای در روزنامه لوموند نوشت "هرکسی که در کودتای اخیر ترکیه دست داشته باید بعد از یک محاکمه عادلانه مجازات شود." گولن همچنین متعهد شد که همکاری کاملی در تحقیقات درباره کودتای ترکیه داشته باشد تا مشخص شود او مغز متفکر این کودتا نبوده است.

گولن که رهبر جنبش خدمت (هیزمت) است در این مقاله تاکید کرد که قاطعانه اتهامات مطرح شده علیه خود مبنی بر اینکه دستور کودتای 15 ژوییه را داده، رد می کند.

وی نوشت: من می خواهم یک کمیسیون مستقل بین المللی درباره این کودتا تحقیقات کند و با آن همکاری کامل خواهم داشت. اگر یک دهم اتهاماتی که علیه من در ترکیه مطرح شده ثابت شود من به ترکیه بازخواهم گشت تا با شدیدترین مجازات روبه رو شوم.

وی در ادامه این مقاله عنوان کرد: این یک افترا است که من توانسته باشم از فاصله ده هزار کیلومتر دورتر از خاک ترکیه ارتش کشورم را وادار به یک کودتا علیه دولت کرده باشم.

وی تصریح کرد: با این حال اگر سربازانی که مدعی حمایت جنبش هیزمت هستند در  این کودتا دست داشته باشند من بدون تردید می گویم آنها مجرمانی هستند که اتحاد و یک پارچگی کشور را متزلزل کرده اند.

گولن نوشت که روابط نزدیکی با چندین تن از رهبران سابق ترکیه از جمله تورگوت اوزال، رییس جمهور لیبرال سابق تا سلیمان دمیرل، جانشین محافظه کار وی و همچنین بولنت اجویت، نخست وزیر سوسیال دموکرات سال های 1999-2002 داشته است.

گولن تاکید کرد که اقدامات آن دسته از سربازانی که حامی جنبش هیزمت بوده اند ممکن است تحت تاثیر جو موجود در ارتش بوده باشد و نباید اتهام آنها را متوجه همه پیروان جنبش هیزمت کرد.

وی در ادامه عنوان کرد: من از همه سیاست های رهبران سابقی که با آنها ارتباط داشته ام حمایت کردم و آنها نیز در ازای آن و همچنین به سبب تلاش های جنبش من در گسترش امور آموزشی و اجتماعی به من احترام گذاشتند اما مساله با اردوغان فرق دارد.

گولن افزود: اگرچه من همواره ملاحظاتی را درباره اسلام سیاسی داشته ام اما همچنین از اردوغان و حزب عدالت و توسعه وی هنگامی که در آغاز کار اصلاحات دموکراتیک گسترده ای را به اجرا درآوردند، حمایت کردم.

کلید واژه ها: اردوغان


نظر شما :