مظنون به قتل نماینده پارلمان انگلیس امروز دادگاهی می‌شود

۲۹ خرداد ۱۳۹۵ | ۲۲:۲۹ کد : ۱۹۶۰۱۹۶ سرخط اخبار

پلیس انگلیس باغبان 52 ساله ای را که به ظن قتل و برخی اتهامات در پرونده قتل نماینده پارلمان حزب کارگر بازداشت شده بود، متهم کرد. وی امروز برای پاسخگویی به اتهامات مطرح شده به دادگاه می رود.

جو کاکس

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، نیک والن، سرپرست بازجویی این پرونده در اداره پلیس یورک شایر اعلام کرد: توماس مر امروز (شنبه) برای پاسخ گویی به اتهامات در دادگاه حاضر می شود.

مر متهم به مواردی مانند قتل، اعمال آسیب شدید بدنی، حمل سلاح گرم برای انجام جرم و مالکیت یک سلاح گرم و کشنده است.

با توجه به اینکه مظنون دو روز است از سوی بازپرسان پرونده مورد بازجویی قرار گرفته، مسئولان اعلام کردند احتمال ارتباط وی با گروه های افراطی و نژادپرستانه و پیشینه هر گونه بیماری روانی را که منجر به این قتل شده باشد، بررسی می کنند.

در همین حال دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس با پیوستن به مردم سوگوار انگلیس در شمال این کشور، با آنها همدردی کرد. جمعیت حاضر در محل وقوع حادثه برای یادبود جوکاکس گل ها و نوشته هایی را رها کردند.

کامرون در میان جمعی از جمله شاهدان قتل جو کاکس، بسیاری از دوستان و دوستداران کاکس و همکاران وی از حزب محافظه کار و احزاب اپوزیسیون گفت: امروز ملت از وقوع این حادثه بهت زده شده است.

همچنین براساس بیانیه منتشر شده از سوی کاخ سفید، باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا در تماس تلفنی با همسر کاکس، با وی ابراز همدردی کرده و به او تسلیت گفت.  

دی کالینز، فرمانده پلیس یورک شایر  گفت: سابقه بیماری ذهنی مر نشاندهنده ارتباط آشکار  وی با افراطی های راستی و نئونازیسم است. به گفته او، بخش مقابله با تروریسم اداره پلیس انگلیس در این تحقیقات وارد عمل شده و به این پرونده درباره احتمال هرگونه ارتباط با گروه های افراطی کمک می کند. اما مردم بر این باورند که مظنون به تنهایی این اقدام را انجام داده است.

کالینز افزود: سوال دیگر درباره این پرونده این است که مر چگونه توانسته است در کشوری که از سال 1996 حمل سلاح گرم ممنوع است، اسلحه داشته باشد.

مدارک و نشانه هایی از نازی ها و گروه های راست افراط گرا در خانه  قاتل 52 ساله که هم اینک تحت بازجویی پلیس انگلیس قرار دارد، یافت شده است.

هم چنین صورت حساب هایی از سال 1999 تا سال 2003 برای سفارش کتاب هایی درباره چگونگی ساخت و استفاده از سلاح و برخی کتاب های منتشر شده از سوی دیگر گروه های افراطی مانند اتحاد ملی (یک جنبش جدایی طلب سفیدپوست) پیدا شده است. در میان سفارش های داده شده توسط این مظنون، کتابی درباره مواد منفجره و آتش زا دیده می شود.

دو روز پیش جو کاکس ۴۱ ساله، از حزب کارگر، به دلیل ضربات چاقو و اصابت گلوله جان خود را از دست داد. وی ساعاتی پس از انتقال به بیمارستان جان باخت.

پس از این حادثه، برندن کاکس، همسر نماینده درگذشته پارلمان انگلیس گفت حس نفرتی که به قتل جو کاکس منجر شد، همان چیزی بود که او خواهان همبستگی مردم برای زدودنش بود.

از سال ١٩٩٠ به بعد این اولین مورد قتل یک نماینده پارلمان بریتانیا به شمار می رود.

یک شاهد عینی به بی بی سی گفت که مهاجم پیش از حمله دست کم دو بار فریاد زد: "اول بریتانیا!". آنچه گفته می شود مهاجم فریاد زده با نام یک گروه دست راستی بریتانیایی مشابهت دارد، هرچند این گروه این حمله را محکوم کرده و گزارشی از ارتباط احتمالی مهاجم با آن منتشر نشده است.

حمله به خانم کاکس در آستانه همه پرسی عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا انجام شده است. هر دو اردوگاه موافق و مخالف ماندن در اتحادیه اروپا، در واکنش به حمله به نماینده پارلمان انگلیس کارزار انتخاباتی خود را متوقف کرده اند.

جو کاکس یکی از ۳۶ نماینده ای بود که جرمی کوربین، رهبر فعلی حزب کارگر را برای شرکت در رقابت های رهبری حزب نامزد کرده بود. خانم کاکس همچنین از نمایندگانی در پارلمان انگلیس بود که خواهان پذیرفتن پناهجویان سوری در این کشور بودند. او در کارهای خیریه نیز فعال بود و پیشتر در بنیاد خیریه آکسفام مسئولیت داشت.

کلید واژه ها: کاکس


نظر شما :