کری در خصوص ایجاد منطقه دفاع هوایی به چین هشدار داد

۱۶ خرداد ۱۳۹۵ | ۲۲:۳۳ کد : ۱۹۵۹۶۳۴ سرخط اخبار

وزیر خارجه آمریکا هشدارد داد که تصمیم چین برای ایجاد منطقه شناسایی پدافند هوایی بر فراز دریای جنوب چین یک اقدام تحریک کننده و بی ثبات کننده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه (امروز) اعلام کرد که واشنگتن هرگونه اقدام چین در ایجاد منطقه دفاع هوایی در دریای مورد مناقشه جنوب چین را یک «اقدام تحریک آمیز و بی ثبات کننده می داند».

خبرگزاری رویترز گزارش کرد، مقامات آمریکایی ابراز نگرانی کرده اند که حکم دیوان بین المللی که احتمالاً در هفته های آتی صادر می شود و در خصوص پرونده شکایت فیلیپین از چین در خصوص ادعاهای این کشور بر دریای جنوب چین است ممکن است پکن را تحریک کند تا یک منطقه شناسایی پدافند هوایی یا همان (ADIZ) اعلام کند.

کری در حین دیدار از مغولستان گفت: «ما منطقه ADIZ ... بر فراز بخش هایی از دریای جنوب چین را یک اقدام تحریک آمیز و بی ثبات کننده می دانیم که این مسئله می توانند به طور خودکار تنش ها را افزایش دهد و تعهد چین به مدیریت دیپلماتیک مسئله درگیری در دریای جنوب چین را به شدت زیر سؤال می برد».

وزیر خارجه آمریکا در صدد است که بعد از مغولستان به چین سفر کند.

چین بعد از اعلام تصمیم خود برای برقراری منطقه ADIZ مورد انتقاد شدید ژاپن و آمریکا قرار گرفت. این منطقه در راستای مسائل امنیتی و جهت شناسایی اجسام پرنده، قبل از ورود به حریم ملی هوایی چین ترسیم می شود.

چین گفته است که این تصمیم بر اساس سطح تهدیدات است و حق دارد که برای تأمین امنیت خود چنین منطقه ای را ایجاد کند.

طبق این گزارش، چین تأکید دارد که بیشترین بخش دریای جنوب چین به این کشور تعلق دارد و این در حالی است که همسایگان این کشور از جمله برونئی، مالزی، فیلیپین، تایوان و ویتنام نیز معتقد هستند که بخش هایی از این دریای جنوب چین به آنها تعلق دارد و به همین دلیل مناقشاتی بین آنها در این زمینه وجود دارد.

کلید واژه ها: جنوب چین دریای جنوب دریای جنوب چین


نظر شما :