تظاهرات در عراق؛ ضد ایران اما به کام ایران

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۲۱:۵۵ کد : ۱۹۵۸۵۸۸ سرخط اخبار

وب سایت هیل وابسته به کنگره آمریکا با انتشار گزارشی تحلیلی از ناآرامی های چند روز گذشته در بغداد مدعی شد در حالی که تظاهرات کنندگان حامی جریان صدر در اعتراضات خود در کنار شعارهای پوپولیستی ضد فساد خود شعارهای ضد ایرانی نیز سر می دهند، اما جمهوری اسلامی ایران بزرگ ترین برنده تغییر حکومت حیدر العبادی نخست وزیر عراق خواهد بود.

به گزارش عصر ایران وب سایت هیل در ادامه گزارش خود نوشت : حکومت عراق با گسترش تظاهرات ضد فساد در معرض سرنگونی است اما هر حکومتی پس از حیدر العبادی بدون تردید بیش از گذشته تحت نفوذ ایران خواهد بود و کمتر تحت نفوذ آمریکا قرار خواهد داشت و حتی دولت بعدی عراق در صورت سرنگونی العبادی کمتر نماینده اقلیت های مذهبی و قومی عراق از جمله سنی ها و کردها خواهد بود.

بر اساس این گزارش: رهبر اعتراضات اخیر در عراق مقتدی صدر روحانی متنفذ شیعه عراقی است که تا سال 2007 در عراق فعالیت داشت و پس از اینکه فشارهای آمریکا به او و حامیانش افزایش یافت به ایران رفت و تا سال 2011 در این کشور بود. گروه های مسلح حامی صدر یکی از مسببان تشدید خشونت فرقه ای در عراق و کشتار نیروهای آمریکایی در این کشور در فاصله سال های 2005 تا 2007 بودند.
 

ارزیابی وب سایت هیل : تظاهرات در عراق؛ ضد ایران اما به کام ایران
 
در ادامه این گزارش آمده است : بسیار بعید است که اعتراضات حامیان صدر منجر به بهبود وضعیت فساد در عراق و یا بهبود وضعیت زندگی شیعیان متوسط عراقی شود. در صورت قدرت یابی حامیان صدر نه تنها وضعیت عراق بهتر نخواهد شد بلکه عرصه برای اقلیت های قومی و مذهبی تنگ تر از گذشته خواهد شد و دولت جدید عراق کردها و سنی ها را از چارچوب قدرت در بغداد کنار خواهد گذاشت.


در ادامه این گزارش با یادآوری ریشه خانوادگی مقتدا صدر و وابستگی و نزدیکی او به ایران ، پیامدهای سرنگونی احتمالی دولت العبادی بررسی شده است.

بر اساس این گزارش سرنگونی دولت العبادی می تواند پیامدهایی ناگوار در راستای مبارزه با داعش بر جای گذارد اما با توجه به عدم تمایل دولت اوباما برای مبارزه جدی و واقعی با داعش در عراق، این مساله می تواند تلفات مناطق سنی نشین تحت تسلط داعش را بالا ببرد.

هیل با اشاره به نفرت شیعیان از گروه داعش پیش بینی کرده است در صورت سقوط دولت العبادی و روی کار آمدن دولتی جدید تحت نفوذ بیشتر جریان صدر، جنگ با داعش در مناطق سنی نشین تشدید شود و با توجه به عدم تقید جریان صدر به تلفات غیر نظامیان سنی در مناطق تحت تسلط داعش ممکن است تلفات غیر نظامیان در جنگ با داعش در این مناطق به طور قابل ملاحظه ای افزایش یابد.

در خاتمه " جیم هانسون " نویسنده این گزارش  به دولت بعدی ایالات متحده آمریکا پیشنهاد کرده است برای بازگرداندن ثبات به عراق با طرح تجزیه این کشور موافقت کند تا در آینده سه کشور مستقل کرد، شیعه و سنی در عراق تشکیل شود.

به عقیده این نویسنده هم اکنون زیر ساخت کافی و لازم برای تشکیل دولت کرد فراهم است و شیعه ها نیز به دوستان ایرانی خود متکی اند و تنها قبایل سنی عراق می مانند که دولت ایالت متحده باید از آنها بخواهد در ازای  وعده حمایت از تشکیل دولت آنها ، گروه ها و قبایل سنی با هم متحد شوند و با داعش مبارزه کنند.

گفتنی است پس از اشغال و حمله به عراق برخی سیاستمداران آمریکایی از جمله جو بایدن از طرح خطرناک تجزیه عراق حمایت و پشتیبانی کرده اند.

کلید واژه ها: العبادی


( ۲۸ )

نظر شما :