عفو بین الملل: امروز ’روز سیاه’ اروپا است

۱۶ فروردین ۱۳۹۵ | ۲۰:۳۰ کد : ۱۹۵۷۷۵۴ سرخط اخبار
شبکه تلویزیونی 'سی.ان.ان' گزارش داد: یونان از صبح امروز(دوشنبه) بنابر توافق اتحادیه اروپا و ترکیه، بازگرداندن پناهجویان آواره از خاک خود به ترکیه را از جزیره 'لسبوس' (Lesbos) آغاز کرد.
 
سی.ان.ان گزارش داد: نخستین کشتی حامل پناهجویان از لسبوس یونان عازم ترکیه شد.
 
این شبکه تلویزیونی افزود: چند دستگاه اتوبوس از بامداد امروز برای انتقال پناهجویانی که پیشتر برای اقامت در اروپا خود را به یونان رسانده بودند، به بندر لسبوس آورده شدند تا توسط دو فروند کشتی ترکیه ای و بر اساس توافق حاصله بین اتحادیه اروپا و ترکیه به کشوری که از آن آمده اند، بازگردانده شوند.
 
سی.ان.ان گزارش داد: بازگردانده شدن پناهجویانی که از کشورهای مبدا خود همچون سوریه گریخته اند، مایه نگرانی سازمان های حقوق بشری نظیر عفو بین الملل است.
 
'اندرو گاردنر' پژوهشگر سازمان عفو بین الملل در مورد بازگردانده شدن پناهجویانی که بیشتر آنها از منطقه خاورمیانه از مسیر ترکیه به یونان آمده اند، به سی.ان.ان گفت: بازگرداندن به اجبار افراد به کشور مبدا شان از سوی اتحادیه اروپا مایه نگرانی ما است.
 
گاردنر افزود: بازگردانده شدن این افراد به اجبار به کشورشان، یک 'روز سیاه' در تاریخ اتحادیه اروپا است که به دلیل بن بست سیاسی (درمیان اعضای آن) حقوق بشر هیچ انگاشته می شود.
 
بنابراین گزارش پناهجویانی که از 20 ماه مارس به این سو بطور غیرقانونی از طریق ترکیه برای ورود به اروپا وارد یونان می شوند، شامل توافق بعمل آمده بین ترکیه و اتحادیه اروپا خواهند شد.
 
به گزارش ایرنا؛ براساس توافق اتحادیه اروپا و ترکیه، آنکارا باید روند ورود پناهجویان به اروپا را متوقف کند و همه آوارگانی که یونان آنها را واجد شرایط کسب پناهندگی نمی داند، بپذیرد. 
 
اتحادیه اروپا از روز دوشنبه با اعزام حدود چهار هزار قاضی، مترجم، مسئولان امور مهاجرت، کارشناسان امور مربوط به پناهجویان، گارد ساحلی و دیگر پرسنل به یونان، روند اجرای توافق با ترکیه را آغاز کرد.
 
طرح اخیر اتحادیه اروپا درباره بسیج فوری نیروهای کمک رسان در شش ماه نخست اجرای آن، تقریبا شش میلیارد یورو هزینه خواهد داشت. 
 
این طرح به دنبال توافق جدید اتحادیه اروپا و آنکارا برای بازگرداندن همه مهاجران غیرعادی جدیدی اجرا می شود که از ترکیه وارد جزایر یونان می شوند و ترکیه به ازای چنین اقدامی شش میلیارد یورو کمک مالی دریافت خواهد کرد و مذاکرات پیوستن آنکارا به اتحادیه اروپا نیز جدی تر دنبال خواهد شد.
 
در حال حاضر بیش از 52 هزار پناهجو به علت مسدود بودن مرزهای کشورهای همجوار یونان سرگردان هستند. یونان امیدوار بود که با بسته شدن مرزهای کشورهای اروپایی و توافق ترکیه و اتحادیه اروپا، حرکت پناهجویان به سوی جزایر این کشور کاهش جدی یابد ولی در چند روز گذشته باز هم حرکت این دسته از افراد از سواحل ترکیه به سوی جزایر یونان افزایش یافته است.

کلید واژه ها: یونان اتحادیه اروپا بازگردانده


نظر شما :