۳۶ سناتور آمریکا خواستار عدم لغو تحریم‌های ایران

۲۶ آذر ۱۳۹۴ | ۱۷:۳۳ کد : ۱۹۵۴۸۰۹ سرخط اخبار

ده ها نماینده مجلس سنای آمریکا در واکنش به آزمایش موشک عماد، طی نامه ای از رئیس جمهوری این کشور خواستند که تحریمهای ایران را لغو نکند.

به گزارش فارس به نقل از رویترز، دهها نماینده مجلس سنای آمریکا طی نامه ای به باراک اوباما رئیس جمهوری این کشور خواستند که تحریمهای ایران لغو نکند. این سناتورهای میگویند که آزمایش موشکی اخیر ایران نشان دهنده بی اعتنایی آشکار این کشور به تعهدات بین المللی اش است.

براساس این گزارش، 36 سناتور از مجموع 54 سناتور جمهوریخواه از جمله میچ مک کونل رهبر اکثریت سنا در این نامه از اوباما خواستند که تحریمهای ایران براساس توافق جامع هسته ای را لغو نکند.

در این نامه آمده است که آزمایش موشکی ایران باعث افزایش توانایی این کشور برای ضربه زدن به نیروهای آمریکا در منطقه و اسرائیل شده است. و این نشان میدهد که چرا جدا کردن برنامه موشکی ایران از برنامه هسته ای این کشور اشتباه است.

این نامه توسط سناتور کیل آیوت عضو کمیته نیروهای مسلح سنا سازماندهی شده است.

ایران اخیرا یک موشک بالستیک به نام عماد را با موفقیت آزمایش کرد.

یک هیات کارشناسات سازمان ملل مدعی شده است که موشکی که اخیر ایران آزمایش کرده یک موشک بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته ای بوده است.

هیئت کارشناسان شورای امنیت سازمان ملل در این گزارش محرمانه، مدعی شده است که ایران با آزمایش موشک بالستیک عماد بند 9 از قطعنامه 1929 شورای امنیت را نقض کرده است.

بر اساس قطعنامه 1929 که در ژوئن 2010 به تصویب شورای امنیت رسید ایران از هر گونه آزمایش موشک های بالستیک منع شده است، اما در قطعنامه جدید 2231 که پس از توافق هسته ای اخیر بین ایران و گروه 1+5 (در 29 تیر 94) به تصویب شورای امنیت رسیده است و قطعنامه های تحریمی پیشین این شورا علیه ایران لغو شده است، تاکید شده که در زمان اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ایران حق آزمایش موشک های بالستیک که قابلیت سوار شدن کلاهک های هسته ای را داشته باشد، ندارد. با این حال هنوز قطعنامه 2231 به مرحله اجرایی نرسیده است.

مقامات و دیپلمات های ارشد کشورمان در تفسیر این بخش از قطعنامه 2231 می گویند این مساله نمی تواند مانعی برای آزمایش ها و توسعه موشک های بالستیک ایران باشد چرا که اساسا جمهوری اسلامی ایران هیج قصد و نیتی برای سوار کردن کلاهک های هسته ای روی موشک های بالستیک خود ندارد.

کلید واژه ها: موشک های بالستیک


نظر شما :