مک‌کین:‌سنا توافق اوباما با ایران را رد خواهد کرد

۲۱ مرداد ۱۳۹۴ | ۰۵:۱۰ کد : ۱۹۵۰۹۳۲ سرخط اخبار

رئیس کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا تاکید کرد که سنا ۶۰ رای لازم برای رد کردن توافق هسته ای ایران را در اختیار خواهد داشت.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از هیل وبسایت کنگره آمریکا، جان مک کین رئیس کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا در سخنانی تصریح کرد: "من مطمئن هستم که ما 60 رای لازم برای رد کردن توافق هسته ای ایران را خواهیم داشت."

البته وی اذعان کرد که این مساله سخت خواهد بود تا 67 رای لازم برای رد وتوی رئیس جمهور آمریکا را به دست آوریم.

جمهوریخواهان تلاش خواهند کرد تا قطعنامه ای را در مخالفت با توافق هسته ای ایران تصویب کنند. انتظار می رود باراک اوباما این قطعنامه را وتو کند و نمایندگان آمریکایی برای رد وتوی اوباما تلاش خواهند کرد تا حداقل 67 رای لازم را کسب کنند.

مک کین در ادامه گفت: مساله مهم رد کردن وتوی رئیس جمهور است.

رئیس جمهور آمریکا به حمایت 34 نماینده دموکرات نیاز دارد تا از توافق هسته ای حمایت کرده و مانع از رد وتوی اوباما شوند. تاکنون 18 نماینده دموکرات از توافق هسته ای ایران حمایت کرده اند. چاک شومر نماینده ارشد دموکراتها اخیرا مخالفت خود را با توافق هسته ای اعلام کرده است.

کاخ سفید و گروه های مخالف توافق هسته ای، لابی شدیدی را برای جلب حمایت نمایندگان آمریکایی آغاز کرده اند. مک کین تاکید کرد که برخی از نمایندگان تاکنون مخالفت خود را با توافق هسته ای اعلام کرده اند.

وی همچنین از اوباما به خاطر مقایسه کردن جمهوریخواهان با مخالفان توافق هسته ای در ایران انتقاد کرد.

مک کین همچنین به برگزاری نخستین مناظره انتخاباتی جمهوریخواهان اشاره کرد و گفت: در این مناظره اشاره چندانی به مساله توافق هسته ای ایران نکرده اند.

آمریکا و سایر قدرت های جهانی شامل روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان 23 تیرماه برجام هسته ای را با ایران به امضا رساندند. بر اساس این برجام هسته ای، تهران موافقت کرده است تا در ازای لغو تحریم های بین المللی، بخشی از فعالیت های اتمی خود را محدود کند.

کلید واژه ها: توافق هسته ای ایران


نظر شما :