گزینه نظامی اوباما علیه ایران اعتباری ندارد

۱۴ تیر ۱۳۹۴ | ۰۰:۴۰ کد : ۱۹۴۹۵۲۴ سرخط اخبار

عضو ارشد شورای روابط خارجی به همراه محقق اندیشکده اینترپرایز آمریکا با انتقاد از مواضع کاخ سفید تاکید کردند که گزینه نظامی دولت باراک اوباما در قبال ایران فاقد اعتبار است.

به گزارش فارس، دو عضو ارشد اندیشکده های مطرح آمریکایی ضمن تاکید بر لزوم تشدید تهدید نظامی ایران به دلیل برنامه هسته ای آن، گزینه نظامی رئیس جمهوری این کشور علیه تهران را بی اعتبار خواندند.

در حالی که مذاکرات هسته ای ایران و گروه 5+1 در وین همچنان ادامه دارد، دو کارشناس ارشد عضو اندیشکده های مطرح آمریکایی گزینه نظامی روی میز دولت این کشور در قبال برنامه هسته ای ایران را «فاقد اعتبار» خواندند.

«ری تکیه» عضو شورای روابط خارجی و «راجر زاکیم» عضو میهمان در اندیشکده «بنیاد اینترپرایز آمریکا» در یاداشتی برای روزنامه وال استریت ژورنال نوشتند: «تهدید گزینه نظامی علیه ایران قدرت اجبار خود را از دست داد».

در مطلب این دو تحلیلگر ارشد و نزدیک به تندروها در آمریکا آمده است: «گزینه نظامی شاید راه حل ایده آل در موضوع برنامه هسته ای ایران نباشد اما یک پشتیبان ضروری برای پرداختن به یک دیپلماسی پایدار و قابل تداوم است».

این دو با اشاره به توافق داوطلبانه ایران در سال 2003 با سه کشور اروپایی مدعی شدند: «تاکنون موثرترین توافقی که با ایران شده به سال 2003 برمی گردد که در آن زمان جمهوری اسلامی پذیرفت همه فعالیتهای هسته ای خود را تعلیق کند. اگرچه اروپاییها مذاکرات را پیش بردند اما قدرت آمریکا تحکیم بخش دستورکار آنها بود».

در ادامه این ادعا هم آمده است: «مقامات ایرانی از جمله حسن روحانی بر اساس کتاب خاطراتش بر ترسی که ایران از جورج بوش در اوج قدرتش داشتند، اشاره کردند. ترس از هدف مجازات قرار گرفتن آمریکا سبب شد ایران از برنامه هسته ای خود انصراف داده و آن را ابطال کند و تنها در سال 2005 و زمانی که این ترس ناپدید شد، ایران برنامه هسته ای خود را از سرگرفت».

تکیه و زاکیم ادامه دادند: «تیم اوباما در حالی که در حال بی اعتبار کردن قدرت زور و اجبارش بوده، به مذاکرات راغب و متمایل بوده است. تاکید بر اینکه تحریمها تنها سبب تجمیع و انباشته شدن گسترده سانتریفیوژها توسط ایران شده، بخش مهمی از ادبیات دولت بوده است و این موضوع اغلب توسط رئیس جمهور اوباما و وزیر خارجه کری تاکید شده است».

تحلیلگران ارشد آمریکایی بدون اشاره به همکاریهای بی سابقه ایران با بازرسان سازمان ملل در برنامه هسته ای خود باز هم مدعی شدند: «اگر ایرانیها به اینکه آمریکا آمادگی اجرا کردن "خطوط قرمز" خود با زور و نیروی نظامی را دارد، اعتقاد داشتند احتمالا آنها کمتر درخواستهای آمریکا و آژانس بین المللی انرژی اتمی برای دسترسی به مراکز هسته ای را رد می کردند».

آنها در ادامه بر لزوم اتخاذ تدابیر سرسختانه بیشتری توسط آمریکا و به ویژه پنتاگون در قبال ایران و همچنین فعالیتها و اقدامات تهران در منطقه خلیج فارس تاکید کردند و همچنین تصریح کردند که نیروی دریایی و هوایی واشنگتن باید اقدامات بیشتری برای مقابله با اقدامات تهران در خاورمیانه انجام دهد.

دو کارشناس ارشد آمریکایی وابسته به گروه های تندرو در این کشور افزودند: «نشان دادن این سیگنال که ما قصد و نیتی برای استفاده از زور و گزینه نظامی نداریم، وضعیت بازدارندگی ما را تضعیف می کند».

تکیه و زاکیم نوشتند: «آنچه در معادله کنونی مفقود است، تاکید مجدد بر توسعه معادل قرن بیست و یکمی ابتکار دفاعی استراتژیک دولت رونالد ریگان برای مقابله با برنامه هسته ای ایران است. برای دولتی که توسعه توانمندیهای ابتکاری دفاعی اولویت بوده است، تیم اوباما به طرز قابل توجهی منفعت کمی برای استفاده از این توانمندیها در قبال ایران نشان داده است».

در پایان این مطلب  با اشاره به بی اعتبار شدن گزینه نظامی روی میز مذاکرات هم آمده است: «نتیجه آن است که گزینه نظامی فاقد اعتبار شده است و در تقویت دیپلماسی ما ناکام مانده است و شاید حتی ایران را به توسعه برنامه هسته ای اش دعوت می کند».

کلید واژه ها: گزینه نظامی


نظر شما :