کنگره فقط درباره تحریم‌ها می‌تواند رای گیری کند نه خود توافق

۲۸ فروردین ۱۳۹۴ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۴۶۵۷۴ سرخط اخبار گام به گام تا توافق جامع

کاخ سفید امروز پنج شنبه اعلام کرد که کنگره فقط میتواند درباره لغو تحریمها رای گیری کند و در زمینه چند و چون توافق نمیتواند رای گیری کند.

 

به گزارش فارس به نقل از سی ان ان، «اریک شولتز» معاون سخنگوی کاخ سفید در یک کنفرانس خبری روز چهارشنبه (دیروز) تصریح کرد که دولت اوباما تصریح می کند که هرگونه رأی گیری کنگره در خصوص توافق هسته ای ایران تنها در خصوص مسئله کاهش تحریم ها است و درباره خود توافق هسته ای نمی باشد.

وی درباره لایحه ای که در کمیته روابط خارجی سنا به تصویب درآمد، گفت: آنچه که در این کمیته به تصویب درآمد، رأی گیری در خصوص حق رأی گیری آینده درباره تحریم های کنگره (علیه ایران) و نه تصمیم برای ورود به توافق (هسته ای با ایران) می باشد.

روز سه شنبه، «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید درباره تغییر موضع «باراک اوباما» در قبال لایحه نظارت کنگره بر توافق هسته ای ایران و ۱+۵ گفت: مهم است که مردم باید درباره این لایحه بدانند این است که این لایحه در واقع رأی گیری در خصوص حق رأی گیری کنگره در آینده در خصوص تحریم هایی است که کنگره (علیه ایران) تحمیل کرده است.

وی در ادامه افزود: این لایحه رأی صریح آری یا خیر درباره خود توافق نیست.

اظهارات کاخ سفید در حالی مطرح شده است که «باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی سنا که از حامیان اصلی لایحه نظارت کنگره بر توافق هسته ای است، سه شنبه شب اعلام کرد که لایحه مذکور به کنگره این حق را می دهد در صورتیکه احساس کنند که توافق هسته ای ایران و ۱+۵، آنطوری نیست که امنیت زندگی مردم آمریکا را حفظ کند، آن را رد می کنند.

وی به فاکس نیوز گفت: در شرایطی که اوباما نتواند تحریم های کنگره را لغو کند، توافقی صورت نخواهد گرفت.

کمیته روابط خارجی سنا روز سه شنبه هفته جاری، لایحه نظارت کنگره بر توافق هسته ای ایران را به اتفاق آراء به تصویب درآوردند و این در حالی است که اوباما که قبل تر تهدید به وتوی این لایحه کرده بود، عقب نشینی کرد و گفت که نسخه اصلاح شده این لایحه را در صورت تصویب نهایی امضا خواهد کرد.

با اینحال، «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران و دیگر مقامات ارشد ایران تصریح کرده اند، در صورتیکه بعد از اجرایی شدن توافق نهایی، تمامی تحریم های آمریکا و اروپا لغو نشود، توافقی صورت نخواهد گرفت.

کلید واژه ها: توافق هسته ای ایران


نظر شما :