قدرت بازدارنده ایران جهان را پای میز مذاکره آورد

۱۴ فروردین ۱۳۹۴ | ۱۹:۱۶ کد : ۱۹۴۶۰۲۷ سرخط اخبار گام به گام تا توافق جامع
سفیر و معاون اسبق نماینده ایران در سازمان ملل با بیان اینکه ایران دارای موقعیت ویژه بازدارنده ای است گفت: این قدرت بازدارنده ایران توانسته جهان را به پای یک میز مذاکره بیاورد.
 
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، صادق خرازی در برنامه گفتگوی ویژه خبری پنجشنبه شب شبکه دو سیما درباره بیانیه مشترک هسته ای ایران و گروه 5+1 با اشاره به فراز و فرودهای تاریخ هسته ای ایران گفت: قبلا حتی اجازه داشتن یک دستگاه سانتریفیوژ را به ایران نمی دادند اما مقاومت ملت ایران و همت مقام معظم رهبری و فتوای ارزشمند ایشان موجب شد تا گام های بسیار بلندی برداشته شود و اکنون ایران می تواند بیش از پنچ هزار دستگاه سانتریفیوژ در چارچوب تفاهم نامه با کشورهای مهم جهان داشته باشد.
 
وی درباره بند دوم این بیانیه درباره مرکز هسته ای فردو گفت: این موضوع یکی از مهمترین موضوعات مذاکرات بود و کشورهای 5+1 فشار سنگینی را وارد کردند تا این مرکز تعطیل شود اما با مقاومت جدی ایران، نتوانستند موفق به این کار شوند و این مرکز به مرکز تحقیقاتی فیزیک و مسایل صلح آمیز هسته ای مانند ایزوتوپ های پزشکی و کشاورزی تبدیل خواهد شد و همه تاسیسات فردو پابرجا خواهد ماند.
 
خرازی با بیان اینکه دانشمندان ما در فردو کارهایی در حد تراز جهانی انجام دادند، افزود: مسئله هسته ای ما همانند موضوع «ملی کردن نفت» با هویت ملی ایرانی ها پیوند خورده است و ملت ایران در این راه مبارزه و پایداری کردند.
 
وی درباره اظهارات رئیس جمهور آمریکا در خصوص مذاکرات هسته ای ایران افزود: آقای باراک اوباما با فضای داخل آمریکا این بحثها را می کند و فشار از جهات مختلف از جمله از سوی اسرائیلی ها به دولت آمریکا وارد می شود بنابراین سخنان وی را باید در محیط جغرافیایی که او قرار دارد تعریف کنیم.
 
سفیر اسبق ایران در فرانسه با بیان اینکه تحقیق و توسعه حق ملت ایران است، افزود: بحث هایی زیادی روی موضوع پلوتونیوم و مواد شکاف پذیر است و امیدواریم مسیر اعتمادسازی ما را به جایی برساند که این موارد را هم داشته باشیم.
 
خرازی گفت: این برای چندمین بار است که موضوع اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از جانب ایران پذیرفته و اجراء شده است و این برای نشان دادن حسن نیت است و بحث جدیدی نیست.
 
سفیر و معاون اسبق نماینده ایران در سازمان ملل افزود: موضوع فناوری صلح آمیز هسته ای ایران با جامعه جهانی بحث دو جانبه ای نیست بلکه یک موضوع مهم بین المللی و پروسه ایست ، چون پروسه است در درازمدت طول می کشد تا به نتیجه برسد و امیدواریم دو طرف تعهدات خود را انجام دهند و به یک بستر مناسب برسیم.
 
خرازی درباره لغو تحریم ها گفت: در بیانیه مشترک هسته ای به صورت جامع در این باره بحث شده است.
 
وی ادامه داد : تحریم ها یک موضوع اجتماعی و سیاسی در داخل ایران و موضوع اقتصادی است و مورد توجه همه مردم و کنش گران سیاسی است.
 
خرازی با اشاره به تحریم های مختلفی که علیه ایران اعمال شده است گفت: تحریم شورای امنیت سازمان ملل از جمله تحریمهای پولی و مالی ، اقتصادی و فنآوری است و تحریم کنگره آمریکا هم وجود دارد.
 
وی افزود: بر اساس بیانیه مشترک هسته ای تحریم های شورای امنیت لغو خواهد شد.
سفیر اسبق ایران در فرانسه گفت: اینکه می گوییم دوباره این توافق نامه باید در صحن شورای امنیت تأیید شود از نظر حقوقی مفهوم آن این است که همه قطعنامه هایی که علیه ایران صادر شده است سالبه به انتفاع موضوع می شود و از بین خواهد رفت.
 
خرازی افزود: تحریم های یک طرفه کشورهای عضو اتحادیه اروپا از زمان اجرایی شدن این بیانیه مشترک از بین می رود.
وی گفت: رئیس جمهور آمریکا قطعنامه هایی را که در حیطه اختیاراتش است با یک فرمان تعلیق می کند و لغو تحریم های کنگره هم نیاز به زمان دارد.
 
خرازی ادامه داد: تحریم هایی که در بستر سازمان ملل متحد و شورای امنیت داریم لغو خواهند شد .
وی گفت: تحریم هایی هم همپیمانان اتحادیه اروپا و آمریکا دارند که اگر فشارها بر روی آنها برداشته شود آنها نیز لغو خواهند شد .
 
خرازی در پاسخ سوال مجری برنامه گفتگوی ویژه خبری که بنابر اعلام رسانه ها، دموکرات های آمریکایی نیاز فراوانی به این توافق نامه دارند گفت: اوباما در تبلیغات انتخاباتی خود همواره شعارهای صلح آمیز داده است و می خواهد به آن عمل کند.
 
خرازی افزود: از یک طرف اوباما معتقد است ایران کشور مهمی است و موقعیت جغرافیایی و سیاسی خاصی دارد و آنها می گویند چرا باید از ایران که دارای قدرت منطقه ای است محروم شویم.
وی با اشاره به اینکه این مذاکرات در تاریخ مذاکرات جهانی سابقه نداشته است، گفت: این موقعیت ایران به برکت موقعیت راهبردی و ایدئولوژی ایران است که تبدیل به الگو شده است.
 
خرازی با بیان اینکه نقش امت و امامت و مردم و رهبری هم مهم است افزود: پایداری جدی کسانی که در حال مذاکره به پشتوانه مقام معظم رهبری ، دولت و مردم تلاش کردند در به دست آمدن این موقعیت موثر بوده است.
 
وی گفت: از سال 53 به مدت 41 سال است که ایران برای دستیابی فناوری صلح امیز هسته ای با دنیا در حال مذاکره بوده است و هر بار بلایی برسر ایران آوردند اما امروز خود آنها سراغ ایران آمدند.
 
خرازی با بیان اینکه امروز روز عزای اسرائیلی ها و مخالفان مذاکرات است ادامه داد: آنها اکنون عزا گرفته اند و تصور نمی کردند مدعیان قدرت های جهانی بیایند و بنشینند و کل پروسه و پروژه و دانش هسته ای ایران را تایید و مشروع کنند.
 
وی ابراز امیدواری کرد دوستانمان در جبهه دیپلماسی کشور بتوانند آنگونه که برای انها ترسیم و در چارچوب اصول و مبانی که برای آنها با هدایت رهبری و درایت رئیس جمهور تعیین شده است موفق شوند و به سرانجام برسند.

کلید واژه ها: بیانیه مشترک


نظر شما :