حریری:‌ مذاکره با حزب‌الله یک ضرورت است

۲۶ بهمن ۱۳۹۳ | ۲۱:۱۹ کد : ۱۹۴۴۳۱۵ سرخط اخبار
سعد حریری نخست وزیر پیشین لبنان در مراسم دهمین سالگرد ترور پدرش در لبنان اعلام کرد که مذاکره با حزب الله لبنان یک ضرورت و نیاز ملی است.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری المیادین، هیات های رسمی و سیاسی در مراسم دهمین سالگرد ترور رفیق حریری، نخست وزیر فقید لبنان در مزارش حضور یافتند. وی بر اثر انفجاری در بیروت در 14 فوریه 2005 ترور شد. در میان این سیاستمداران فواد السنیوره، رئیس فراکسیون المستقبل در پارلمان و ولید جنبلاط، رئیس حزب سوسیال ترقی خواه لبنان و همچنین هیات های دیپلماتیک حضور داشتند و تاج گلی را بر مزار وی گذاشتند.

سعد حریری در این مراسم تاکید کرد که مذاکره نیاز اسلامی برای رویارویی با تندروی و کاهش کینه جویی های مذهبی و همچنین یک نیاز ملی برای تصحیح روند سیاسی و پایان دادن به خلأ ریاست جمهوری است.

پسر رفیق حریری که رهبری جریان المستقبل را برعهده دارد در سخنان خود در مرکز بیروت عنوان داشت: لبنان با این طرح رو به رو است تا نظام تمام نهادهای خود را از دست بدهد اما ما با چشم خود از لبنان حمایت می کنیم.

حریری همچنین در اظهاراتی عنوان داشت که دولت تنها حق تصمیم گیری درباره صلح و جنگ را دارد چرا تصمیم گیری در این زمینه از سوی گروهی غیر از دولت باعث می شود لبنان به عرصه امنیتی و نظامی تبدیل شود که در جریان آن امکانات کشور و جان لبنانی ها برای نجات نظام سوریه و حمایت از منافع دیگر کشورها به کار گرفته می شود.

وی تاکید کرد: لبنان با دو خطر مواجه است خطر نخست تنش میان اهل تسنن و تشیع و خطر دوم نبود رئیس جمهور است.

وی در اظهاراتی مداخله جویانه دلایل تنش میان اهل تسنن و تشیع را عدم تحویل متهمان ترور رفیق حریری به دستگاه قضا و حضور حزب الله در جنگ سوریه و سلاح های گردان های مقاومت دانست!

وی با بیان خواسته خود جهت تدوین استراژی ملی برای مبارزه با تروریسم و تحقق واقعی توافق ملی و ارجحیت دادن آن بر هرگونه منافع گروهی خارجی در مبارزه با تروریسم گفت: جنگ علیه تروریسم یک مسئولیت ملی است که برعهده تمامی لبنانی ها قرار دارد و در صورتی که خلاف آن باشد آتش لبنان را فرا می گیرد. حالا که ما هر چقدر هم تلاش کنیم تا آتش های کوچک را خاموش کنیم موفق نخواهیم شد.

سعد حریری در اظهاراتی ضد نظام سوریه عنوان داشت: حساب باز کردن برای نجات نظام سوریه یک توهم است که با تکیه بر پیروزی های خیالی و تصمیم منطقه برای ادامه تخریب سوریه است.

وی افزود: ما پشت ارتش و نیروهای امنیتی چه در حرف و چه در عمل قرار داریم و حمایت ما از آنها بدون قید و شرط و بی حد و مرز است من برای لبنان و نظام و قانون اساسی و نهادها، ارتش، نیروهای امنیت داخلی، رشد اقتصادی، زندگی کریمانه، فرصت های شغلی و تشکیل کشوری مدنی و سرسخت ایستاده ام.

وی عنوان داشت: جنایت ترور رفیق حریری پس از آن صورت گرفت که تهدیدهایی مبنی بر اینکه بیروت را بر روی سرش آوار می کنند دریافت کرد اما دادگاه بین المللی از هفته هاست که این مساله را با شفافیت مورد بررسی قرار می دهد و باید عدالت در این خصوص اجرا شود. چرا که خون پدر من در سازش ها هدر نخواهد رفت و این دادگاه به فعالیت خود ادامه می دهد تا واقعیت روشن شود.

رهبر جریان المستقبل همچنین مدعی شد که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و نوری مالکی، نخست وزیر سابق عراق گروه های تندرو را به منطقه فراخوانده اند.

هزاران لبنانی برای گذاشتن تاج گل روی مزار رفیق حریری در مسجد محمدالامین در مرکز بیروت صف کشیده بودند و نیروهای امنیتی نیز تدابیر شدیدی را اتخاذ کردند.
 

کلید واژه ها: رفیق حریری


نظر شما :