انتقاد هاموند از تحریم‌های جدید علیه ایران

۱۹ بهمن ۱۳۹۳ | ۰۳:۵۷ کد : ۱۹۴۴۰۶۰ سرخط اخبار

ˈفیلیپ هاموندˈ وزیر خارجه انگلیس با تاکید بر کاهش اختلاف نظرها میان طرف های مذاکره کننده با ایران، به تلاش برخی از قانونگذاران آمریکایی برای تشدید تحریم ها علیه تهران اشاره کرد و هشدار داد این تحریم ها می تواند امیدها را برای صلح در منطقه نابود سازد.

به گزارش ایرنا، هاموند در یادداشتی که روز شنبه همزمان با حضورش در پنجاه ویکمین کنفرانس امنیتی مونیخ ، در روزنامه تایمز منتشر شد، در پاسخ به منتقدین به مذاکرات هسته ای با ایران گفت: ˈشکی در این نیست که به رغم برخی شک و تردید ها، ما بیش از هر زمانی دیگری، هم اکنون برای نیل به توافق نزدیک شده ایم .

فیلیپ هاموند در این یادداشت انتخاب دکتر حسن روحانی در انتخابات سال 92 را موجب تقویت روند مذاکرات هسته ای دانست و نوشت: « در آن سال گروه کشورهای عضو گروه 1+5 و اتحادیه اروپا با ایران به توافقی موقت دست یافتند. این گشایشی بود که نگران کننده ترین ابعاد برنامه هسته ای ایران را راکد کرد و فضایی را برای مذاکره برای کسب یک توافق جامع فراهم کرد.

وی با بیان اینکه، ˈ از آن تاریخ دو طرف درگیر برای رسیدن به یک توافق معتبر و بلند مدت بوده اند،ˈ افزود: ˈایران می گوید نیازمند انرژی هسته ای است. ما هرگز با این مساله مخالفت نکرده ایم. اما مخالف دستیابی این کشور به توانایی توسعه سلاح هسته ای هستیم.ˈ

وزیرخارجه انگلیس نوشت: برای ایران، یک توافق در حال حاضر یک پیروزی بزرگ است. ˈاین مساله به این کشور اجازه دسترسی به اموال مسدود شده اش و باز شدن فضایی جدید برای اقتصادش می دهد و آن را قادر می سازد که بار دیگر به تجارت آزاد مبادرت کرده و به انزوایش پایان دهد .ˈ

وی اضافه کرد: ˈمن معتقدم یک توافق ممکن است؛ اگر ایرانی ها اراده را داشته باشد. اگر این (اراده ) نبود من تمایلی برای امضای تمدید هفته ماهه توافق موقت در وین در نوامبر گذشته، نداشتم.ˈ

هاموند نوشت: ˈمذاکره کنندگان در حال چالش های سیاسی و فنی هستند، اما دو طرف از مواضع یکدیگر آگاه بوده و اختلاف نظرها کم شده اند و گرنه رسیدن به توافق در اصول در ماه آینده و توافق نهایی تا ماه ژوئن ناممکن به نظر می رسید.ˈ

هاموند در مخالفت با تحریم های جدید علیه ایران در این شرایط گفت: تحریم های جدید که برخی از آمریکایی ها خواهان هستند، اعتماد به نفس ایرانی ها را در مذاکرات تضعیف می کند و به طور جبران ناپذیری شانس رسیدن به یک توافق را تخریب می کند .

وی افزود: ما در حال پیشرفت بسوی رسیدن به یک توافق هستیم و حالا زمانی برای تخریب آن نیست، اگر مذاکرات در بخش هایی شکست بخورد در آن زمان می توان اقدامات اضافی را مد نظر قرار داد.

وی با اشاره به حضور ایران در پای میز مذاکرات گفت: ما نیاز به کار سخت برای بدست آوردن به توافقی که در دسترس ما هست، داریم و می توانم به کسانی که فکر می کنند ما در حال فریب خوردن هستیم ، اطمینان بدهم که این گونه نیست. بازرسی های ماهانه آژانس بین المللی انرژی هسته ای تایید کننده این مساله است که ایران اقدامی برای غنی سازی اورانیوم غیرمجاز به صورت پنهانی نداشت است. شکی در این نیست که به رغم برخی شک و تردیدها، ما پیش از هر زمانی دیگری، در حال نزدیک شدن به یک توافق در زمان حال هستیم .

هاموند افزود: انگلیس به نقش فعالش در مذاکرات بین المللی با ایران ادامه می دهد اما این کشور نیز فراتر از شک و تردید ها، بایستی نشان دهد که خواهان کنار گذاشتن ابهامات موجود در برنامه هسته ای اش است.

وی گفت: ˈپیام من به ایران ساده است: ما تا آنجایی که ممکن است دارای انعطاف بوده ایم. دیپلماسی وقت گیر است اما ایجاد کننده فرصت های نیز هست و پیشنهادات حاضر بر روی میز یک فرصت برای ایران بشمار می آید .ˈ

وزیر خارجه انگلیس روز شنبه پس از دیدار با محمد جواد ظریف همتای ایرانی اش درحاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در پیام کوتاهی در صفحه توئیتر خود نوشت: ˈمذاکرات سازنده ای با ظریف داشتم. اگر اراده وجود داشته باشد توافق هسته ای همچنان ممکن است. از ایران می خواهم فرصت را از دست ندهدˈ.

وی همچنین در پیام دیگری در صفحه توئیتری اش نوشته بود : پیشنهادها در ارتباط با مسایل هسته ای ایران بر روی میز است و به عنوان فرصت، تهران لازم است در این خصوص گفت وگو کند.

ایران و کشورهای عضو گروه 5+1 تا فروردین سال آینده (30 مارس) برای رسیدن به توافق سیاسی و تا 9 تیر ماه (30 ژوئن) برای دست یابی به یک راهکار جامع، مهلت دارند. 


نظر شما :