قیمت نفت اوپک روند صعودی پیدا کرد

۱۵ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۴۳۹۴۴ سرخط اخبار
براساس محاسبات دبیرخانه اوپک که عصر دیروز (سه شنبه) اعلام شد، قیمت سبد نفت این سازمان، دوشنبه گذشته با 7.5 درصد افزایش نسبت به جمعه گذشته، به 48.19 دلار در هر بشکه رسید.
 
به گزارش ایرنا، بنا به اعلام پایگاه اطلاع رسانی اوپک، قیمت نفت این سازمان جمعه گذشته 44.83 دلار در هر بشکه بود.
 
قیمت نفت اوپک که در 23 ژوئن (دوم خرداد ماه) به رکورد 110.30 دلار در هر بشکه رسیده بود، به دلیل افزایش چشمگیر تولید نفت در آمریکا و تصمیم اوپک مبنی بر کاهش ندادن سقف تولید این سازمان با هدف حفظ سهم بازار، به طور مرتب کاهش پیدا کرد و در تاریخ 13 ژانویه (23 دی) به پایین ترین سطح خود یعنی 41.50 دلار در هر بشکه رسید اما پس از نیمه ژانویه، قیمت نفت اوپک تقریبا روند افزایشی به خود گرفته است.
 
عبدالله البدری دبیرکل اوپک در اواخر ماه ژانویه با گفتن اینکه ممکن است قیمت نفت کمترین سطح خود را تجربه کرده باشد، در حقیقت از تغییر روند حرکت قیمت خبر داد.
 
براساس اعلام شرکت بین المللی بیکر هافس آمریکا، شمار دکل های نفتی آمریکا در هفته گذشته میلادی، بیشترین کاهش خود از زمان آغاز ثبت آمار آن در سال 1987 را تجربه کرد و در مقایسه با تابستان گذشته، 24 درصد کمتر شد.
 
از سوی دیگر، کارگران 9 پالایشگاه نفتی در 4 ایالت آمریکا در اعتراض به حقوق و شرایط ایمنی محل کار، از یکشنبه گذشته دست به اعتصاب زده اند.
 
همچنین گزارش خبرگزاری رویترز از نیویورک حاکیست، قیمت جهانی نفت در حالی برای چهارمین روز پیاپی افزایش یافت که ارزش دلار آمریکا کاهش یافت و ذخیره سازی نفت این کشور باز هم بالا رفت.
 
قیمت نفت در پایان معاملات روز سه شنبه (١٤ بهمن ماه) در حالی بالا رفت که افت ارزش دلار موجب افزایش قیمت بسیاری از کالاها شد و در نهایت، رشد قیمت نفت را در چهار روز گذشته به ١٩ درصد رساند.
 
با وجودی که ذخیره سازی نفت آمریکا در هفته گذشته نیز افزایشی چشمگیر داشت، اما سرمایه گذاران بر این باور هستند که قیمتهای نفتی پس از هفت ماه افت به کف خود رسیده اند.
 
بازرگانان نفتی اظهار می کنند که افزایش قیمت نفت به دلیل اعلام برنامه های بی.پی برای کاهش ١٣ درصدی هزینه های خود در سال ٢٠١٥ رخ داد. برنامه بی پی پس از طرحهای مشابه شرکتهای نفتی دیگر اعلام شد.
 
قیمت نفت برنت در پایان معاملات روز سه شنبه (١٤ بهمن ماه) سه دلار و ١٦ سنت یا ٦ درصد افزایش یافت و به ٥٧ دلار و ٩١ سنت برای هر بشکه رسید. در طول معاملات دیروز، قیمت این نفت تا مرز ٥٩ دلار هم بالا رفت.
 
قیمت نفت دبلیو تی آی آمریکا نیز در پایان معاملات دیروز (سه شنبه، ١٤ بهمن ماه) سه دلار و ٤٨ سنت یا هفت درصد بالا رفت و در نهایت در سطح ٥٣ دلار و پنج سنت تثبیت شد.
 
در همین حال، موسسه نفت آمریکا برآورد کرد که ذخیره سازی نفت این کشور در هفته گذشته بیش از ٦ میلیون بشکه افزایش یافت تا برای پنجمین هفته پی در پی شاهد بالا رفتن ذخیره سازی نفت در آمریکا باشیم. در پی انتشار این خبر، قیمت نفت برنت و دبلیو تی آی پس از پایان روز کاری نزدیک به یک دلار سقوط کرد.
 
قیمتهای جهانی نفت در چهار روز گذشته نزدیک به ٩ دلار یا ١٩ درصد بالا رفته است. این افزایش قیمت از روز جمعه (١٠ بهمن ماه) و در واکنش به این موضوع آغاز شد که تعداد دکلهای حفاری نفت در آمریکا در هفته گذشته بیشترین نرخ کاهش را در ٣٠ سال گذشته تجربه کرد.
 
فیل فلین تحلیلگر موسسه پرایس فیوچرز گروپ، گفت: مسائل زیادی هستند که هم اکنون در بالا رفتن قیمتها تاثیر گذار هستند.
 
روز سه شنبه (١٤ بهمن ماه) نرخ برابری دلار در مقایسه با سبد ارزی، نزدیک به یک درصد کاهش یافت که بیشترین افت روزانه ارزش دلار از ماه اکتبر ٢٠١٣ به حساب می آید. این موضوع موجب افزایش قیمت کالاهای قیمت گذاری شده با دلار شد.
 
الجزایر، آنگولا، اکوادور، لیبی، ایران، عراق، کویت، نیجریه، قطر، عربستان سعودی، امارات و ونزوئلا از اعضای تشکیل دهنده اوپک هستند. 40 درصد عرضه جهانی نفت توسط اوپک تولید می شود.
 
پایگاه خبری بلومبرگ نیز عصر دیروز از تغییر روند حرکت قیمت در بازارهای جهانی خبر داد.

کلید واژه ها: اوپک


نظر شما :