ایران اهل مدارا با ترویستها نیست

۲۰ دی ۱۳۹۳ | ۱۹:۳۳ کد : ۱۹۴۲۹۱۷ سرخط اخبار

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:اگرچه جریان های تروریستی در کشور فعال بودند، ولی قدرت بهم تنیده امنیتی کشور آنها را جمع کرد و این قدرت امروز چند برابر شده و سپاه، بسیج، نیروهای مسلح و ارتش چنان قدرتی پیدا کرده اند که جریان های تروریستی می دانند اگر با ایران سرشاخ شوند، ایران اهل شوخی و مدارا با جریان های ترویستی نیست.

به گزارش خانه ملت، دکتر علی لاریجانی در همایش وحدت و امنیت که صبح امروز (شنبه 20 دی ماه) در ارومیه برگزار شد، ضمن تبریک ایام هفته وحدت گفت: گفت وگوهای این جلسه و مسئولان استانی نشانگر وحدت، میان دو قشر فرهیخته کشور و مبین دغدغه هایی است که ما باید برای اعتلای جمهوری اسلامی و حفظ انضباط در کشور داشته باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به حدیثی از پیامبر که اگر دین شناسان و حکمرانان سالم باشند، امت به سعادت می رسد، تصریح کرد: دغدغه های مشترکی میان علمای شیعه و سنی و افراد حوزه سیاست وجود دارد و نگاهشان برای حل مسائل و اعتلای اسلام به یکدیگر نزدیک است و تردیدی نیست که موضوع وحدت از نظر عقلی لازم است، زیرا ما همه تابع یک آیین هستیم.

بنیان تفکر اسلامی بر همزیستی مسالمت آمیز است

وی با اشاره به اینکه باید اصل بر وحدت باشد، افزود: بنیان تفکر اسلامی نه فقط در حوزه اسلام بلکه در سایر ادیان نیز بر همزیستی مسالمت آمیز است و ما نیز در داخل امت اسلامی دلیلی برای تفرقه نداریم، زیرا یک پیامبر، یک کتاب آسمانی و یک قبله داریم و بسیاری از احکام مان یکسان است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اشتراکات میان فرق اسلامی بسیار زیاد است، گفت: کسانی که در بلاد اسلامی رفتار ناهنجار نشان می دهند یا کژفکر هستند و یا ماموریتی برای ایجاد اختلاف دارند که کار را به تکفیر می رسانند، در حالی که ما باید وحدت را به عنوان پایه حرکت خود در نظر بگیریم.

اختلافات فکری و سیاسی نباید چنان گسترده شود که به اقتصاد ضربه بزند

وی با اشاره به شرایط منطقه و عالم اسلام توضیح داد: عقل سلیم می گوید حتی اگر اختلافی وجود داشته باشد، دامنه آن نباید چنان گسترده شود که کشور از اقتصاد ساقط شود، زیرا کشوری که مشکل امنیتی پیدا کند، نمی تواند رشد اقتصادی مناسبی داشته باشد و اگر مشکل امنیتی ایجاد شود، آرامش مردم از بین می رود و سرمایه ها فرار می کنند.

وی با اشاره به اوضاع کنونی فرانسه گفت: اتفاقی که در فرانسه رخ داد موجب بهم ریختگی در کشور، مشکل در عبور و مرور افراد و تعطیلی مدارس شد، در حالی که کشورهای غربی سال هاست برای سایر کشورها مشکلات امنیتی ایجاد می کنند و یا نسبت به این مسائل در آن کشورها بی توجه هستند.

دکتر لاریجانی بیان کرد: مشکلی که بعد از اشغال در عراق به وجود آمد، آیا این امید را از مردم نگرفت که به سرزمین خود برگردند؛ این بدبختی که در سوریه به وجود آوردند و امنیت آن را گرفتند و اقتصاد را در آن از بین بردند، چه کسی پاسخگو است؟ در افغانستان هم چنین کردند، امنیت را گرفتند و اقتصاد را از بین بردند.

وی ادامه داد: اگر امنیت نباشد، زندگی اجتماعی مردم مختل می شود و اختلافی که کشورهای غربی بین امت اسلامی به راه انداختند، مستقیماً امنیت آنها را تهدید می کند.

جریان جدیدالتاسیسی که همه را جز خودشان کافر می داند، متصلب است

دکتر لاریجانی تصریح کرد: جریان جدیدالتاسیسی که همه را جز خودشان کافر می داند، متصلبند و دیگران را که سابقه طولانی از صدر اسلام تاکنون دارند، ناحق می دانند، در حالی که این تفکر تصنعی است و دست ساز است و در درونشان خودپسندی و ناحقی موج می زند؛ این تفکر اگر چه ریشه ندارد ولی می تواند شرایط را خراب کند و اگر چه در تاریخ امتداد پیدا نمی کن، ولی تخریب گر است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه وجه تخریبی داعش بسیار بالا است، گفت: اگر کسی برای آینده اسلام و امت اسلامی نگرانی داشته باشد، تلاش می کند وحدت را حفظ کند، زیرا اصل تفکر اسلامی بر وحدت است.

آذربایجان غربی در سه دهه گذشته فراز و فرودهای بسیار  دیده است/ پیگیری نمایندگان استان برای حل مشکل دریاچه ارومیه

دکتر لاریجانی در قسمت دیگری از سخنان خود با اشاره به موقعیت تاریخی آذربایجان غربی توضیح داد: اگرچه از ابتدای انقلاب اسلامی، آذربایجان غربی در برخی از مسائل امنیتی فراز و فرودهای بسیاری به خود دیده است، ولی نگاه موجود در میان نخبگان و صاحب نظران توانست معضلات را حل کند و مسئولانی در این استان هستند که قدرت حل مسائل در دست آنها است.

وی با بیان اینکه در یک سال اخیر نمایندگان استان آذربایجان غربی با علاقه پیگیر حل معضل دریاچه ارومیه بودند، از حساسیت های لازم جهت حل مشکلات دامداران، کشاورزان و صنعت گران خبر داد و تاکید کرد: از این ظرفیت هنگامی می توان استفاده کرد که برنامه مدونی در استان برای پیشرفت وجود داشته باشد.

ایران اهل شوخی و مدارا با جریان های ترویستی نیست

وی با اشاره به اینکه بودجه کافی برای مسائل فرهنگی و تسهیلات مراکز فرهنگی ادیان مختلف لحاظ شده است، درباره توسعه آذربایجان غربی توضیح داد: اگر به دنبال توسعه پایدار هستیم، باید به ابعاد توسعه توجه کرد و با توجه به فضلی که میان دین شناسان، نخبگان و سیاستمداران وجود دارد، اراده لازم دیده می شود.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: اگرچه جریان های تروریستی در کشور فعال بودند، ولی قدرت بهم تنیده امنیتی کشور آنها را جمع کرد و این قدرت امروز چند برابر شده و سپاه، بسیج، نیروهای مسلح و ارتش چنان قدرتی پیدا کرده اند که جریان های تروریستی می دانند اگر با ایران سرشاخ شوند، ایران اهل شوخی و مدارا با جریان های ترویستی نیست.

دکتر لاریجانی با اشاره به اهمیت امنیت پایدار در کشور و نقش آن در شکوفایی اقتصاد یادآور شد: روابط اقتصادی باید پررونق باشد و توجه به اقتصاد ضروری است؛ وحدت پایه مهم امنیت و اقتصاد پررونق پایه دیگر آن است و اگر می خواهید این همبستگی پایدار بماند اقتصاد نیز باید پایدار باشد.

دکتر لاریجانی ادامه داد: برخی اقدامات در گذشته دقیق نبود و مشکلاتی برای کشور ایجاد کرد که یکی از آنها عدم رونق در تولید کارخانجات و مراکز بود ولی اکنون تمام تلاش دولت و مجلس بر این است که رونق اقتصادی رخ دهد زیرا بخش مهمی از آرامش روانی و ثبات در کشور در گرو آن است.

مشقات بودجه 94 با توجه به کاهش قیمت نفت زیاد/ عقل برخی از کشورهای منطقه کوچک است

وی در خصوص بودجه کشور در سال 94 توضیح داد: مشقت بودجه امسال زیاد است زیرا قیمت نفت کاهش پیدا کرد و البته دسایسی وجود دارد تا به ایران که در شرایط مذاکره است، فشار مضاعف وارد کند.

دکتر لاریجانی با کوچک خواندن عقل برخی کشورهای منطقه تصریح کرد: برخی کشورهای منطقه عقلشان کوچک است یعنی اگر قصد صدمه زدن به کشوری را دارند، حداقل شناختی هم درباره آن پیدا نمی کنند؛ مثلا سال ها قبل صدام را جلو انداختند که به ایران صدمه بزند ولی نتوانستند و خجالت کشیدند.

وی با تأکید بر اینکه ایران در این سال ها در خصوص صادرات غیر نفتی قابلیت پیدا کرده است، گفت: ما می توانیم کشور را در شرایط خاص نفتی هم اداره کنیم ولی غربی ها و برخی کشورهای منطقه بازی کودکانه ای به راه انداختند؛ مانند داعش که به آنها تذکر دادیم ضرر آن به خودشان باز می گردد ولی باور نمی کردند.

رئیس مجلس افزود: با فرض مشکلات موجود و کاهش قیمت نفت در بودجه سال آتی، اما نگاه دولت و مجلس این است که از تمام ظرفیت ها استفاده و شرایط را برای تولید و رونق آن محیا کنند؛ مثلا اگر لازم به واگذاری پروژه های عمرانی باشد دولت را ملزم به این کار خواهیم کرد تا شرایط تغییر کند.

دکتر لاریجانی از لحاظ راهکارهایی برای حل مشکل تولید و رونق اقتصادی در بودجه سال آتی برای استان آذربایجان غربی خبر داد.

کلید واژه ها: لاریجانی آذربایجان غربی جریان های تروریستی


نظر شما :