حملات سایبری، سلاح آمریکا در مذاکرات هسته‌ای است

۱۹ دی ۱۳۹۳ | ۲۰:۳۰ کد : ۱۹۴۲۸۷۳ سرخط اخبار

روزنامه «واشنگتن پست» در گزارشی با موضوع مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 و اهرم های فشار طرفین، به سابقه حملات سایبری واشنگتن به ایران اشاره کرده و نوشته است که این حملات اهرم مخفی آمریکا در مذاکرات است.

به گزارش فارس، روزنامه «واشنگتن پست» روز پنج شنبه در گزارشی به قلم «دیوید ایگناتیوس» نوشته است که حملات سایبری اهرم آمریکا برای پاسخ به ایران در صورت شکست مذاکرات با ایران است.

ایگناتیوس در این رابطه نوشته است: «در حالی که مذاکرات میان ایالات متحده و ایران برای رسیدن به گشایشی احتمالی همچنان ادامه دارد، هر دو طرف سلاح های مخفی در اختیار دارد که می توانند در صورت شکست مذاکرات، از آن ها استفاده کنند.»

وی می افزاید: «تهدیداتی که در پشت پرده چانه زنی ها قرار دارد، به ندرت به صورت علنی اعلام می شود، اما هر دو کشور می دانند در صورت عدم حصول توافق تا ضرب الاجل 30 ژوئن، چه خطراتی ممکن است پیش روی آن ها قرار گیرد. اهرم ایالات متحده، توانمندی ثابت شده این کشور برای استفاده از تسلیحات سایبری برای حمله به تأسیسات هسته ای ایران است و اهرم ایران هم توان این کشور برای هدف قرار دادن 2190 نظامی آمریکایی در عراق است.»

نویسنده این مطلب در ادامه به کتاب «شمارش معکوس تا حمله روز صفر» نوشته «کیم زتر» اشاره کرده که چندی قبل منتشر و در آن جزئیات حمله سایبری آمریکا به تأسیسات هسته ای ایران تشریح شده است. واشنگتن پست در این رابطه نوشته است: «وی در این کتاب، با کالبدشکافی دقیق ویروس استاکس نت، نشان می دهد که رئیس جمهور (باراک) اوباما آنچه سیاستی دوگانه خوانده می شود را دنبال کرده است: همزمان با تلاش برای تعامل با ایران، وی مجوز استفاده از سلاح رایانه ای برای خرابکاری در تأسیسات غنی سازی ایران در نطنز را صادر کرده است.»

در ادامه این گزارش آمده است: «او توضیح می دهد که در ژانویه 2009، اوباما در سخنرانی آغاز به کار ریاست جمهوری، دست دوستی به سمت ایران دراز کرد و گفت "ما به دنبال راه های جدید رو به جلو، بر اساس تفاهم دوجانبه و احترام دوجانبه هستیم". همان ماه، رئیس جمهور جدید با اقدامی مخفیانه که برنامه سایبری آغاز شده در دولت (جورج) بوش را ادامه داده و تکمیل می کرد، موافقت کرد.»

به گفته زتر، در 22 ژوئن 2009، دقیقا در روزی که «محمود احمدی نژاد» بار دیگر رسما به عنوان رئیس جمهور ایران معرفی شد، نسخه جدیدی از استاکس نت آماده و فردای آن روز به سمت رایانه های ایرانی گسیل شد.

واشنگتن پست همچنین نوشته است که در روز 25 ژانویه 2010، یعنی مدتی پس از آنکه طرح انتقال اورانیوم با شکست مواجه شد، طراحان استاکس نت، نسخه ای به روز شدن از این بدافزار را که از مجوزهای دیجیتال سرقت شده برای حمله استفاده می کرد را ارائه کردند. این حمله 3 روز بعد از 23 مارس، روزی که اوباما برای ایرانی ها پیام سال نو فرستاد، عملیاتی شد. وی در آن پیام گفت: "سران ایران، در برابر دستی که به سوی آن ها دراز شده، تنها مشتی بسته نشان دادند".»


نظر شما :