بهبود شرایط کسب و کار در ایران

۰۸ آبان ۱۳۹۳ | ۱۲:۵۱ کد : ۱۹۴۰۲۴۵ سرخط اخبار
بانک جهانی در تازه ترین گزارش خود موسوم به «گزارش فضای کسب و کار 2015» به مقایسه 189 کشور جهان از نظر سهولت فعالیت های اقتصادی و وضعیت فضای کسب و کار آنها پرداخته است.
 
به گزارش جهان صنعت، بانک جهانی در این گزارش از آسان تر شدن نسبی آغاز کسب و کار در ایران و تجارت با این کشور خبر داد و اعلام کرد که ایران از نظر حمایت از سرمایه گذاران در رده بندی جهانی ۱۱ پله نزول داشته است.
 
براساس ارزیابی این نهاد بین المللی که بر پایه آمار مربوط به یک ساله منتهی به ژوئن 2014 (خردادماه 93) تهیه شده است، فضای کسب و کار در ایران طی این مدت بهبود نسبی داشته است.
 
براساس گزارش بانک جهانی، ایران امسال در رده بندی جهانی فضای کسب و کار در میان 189 کشور دو پله صعود داشته و در رده 130 جهان قرار گرفته است.
 
صعود دو پله ای رتبه ایران در رده بندی جهانی از نظر فضای کسب و کار کمتر از انتظار کارشناسان و مسوولان دولت ایران است که با توجه به تغییر دولت و اتخاذ سیاست های جدید انتظار داشتند جایگاه ایران در رده بندی جهانی سهولت کسب و کار بهبود قابل توجهی داشته باشد.
 
در عین حال بانک جهانی ارزیابی خود از جایگاه ایران در رده بندی سهولت کسب و کار در سال گذشته را نیز اصلاح کرده است. این نهاد بین المللی در گزارش سال گذشته خود رتبه 152 را برای ایران در نظر گرفته بود اما در گزارش جدید رتبه ایران برای سال قبل را 132 اعلام کرده است.
 
شاخص کلی فضای کسب و کار بر پایه 10 شاخص کوچک تر با عناوین آغازکسب وکار،کسب مجوز ساخت وساز، ثبت دارایی ها،کسب اعتبارات، حمایت از سرمایه گذاری، مالیات، تجارت، اجرای قراردادها و ورشکستگی و دریافت انرژی برق محاسبه می شود. این شاخص در واقع نشان دهنده سهولت و مناسب بودن هر کشور برای انجام فعالیت های اقتصادی و تجاری است.
 
در جهان سنگاپور رتبه نخست از نظر فضای کسب و کار را به خود اختصاص داده است و نیوزیلند، هنگ کنگ، دانمارک، کره جنوبی، نروژ، آمریکا، انگلیس، فنلاند و استرالیا به ترتیب رتبه های دوم تا دهم را به خود اختصاص داده اند.کشور آفریقایی اریتره نیز در رتبه آخر قرار گرفته است.
 
آغاز کسب و کار در ایران آسان تر شد
 
براساس این گزارش، آغاز کسب و کار در ایران طی یک سال گذشته آسان تر شده است. ایران از لحاظ شاخص آغاز کسب و کار در رتبه 62 قرار دارد که نسبت به سال گذشته، هشت رتبه صعود داشته است. ایران از این نظر در گزارش سال گذشته در رتبه 70 جهان قرار داشت.
 
شاخص آغاز کسب و کار بر پایه چهار فاکتور محاسبه می شود که عبارتند از تعداد رویه های قانونی لازم برای آغاز کسب و کار، زمان لازم برای آغاز و راه اندازی یک کار، هزینه متوسط آغاز یک کار و حداقل سرمایه لازم برای آغاز یک کار. تعداد رویه های قانونی لازم برای آغاز کسب و کار شش فقره، زمان لازم برای آغاز کسب و کار در ایران 12 روز و هزینه آغاز کسب و کار در ایران معادل 1/3 درصد درآمد سرانه ملی محاسبه شده است. به علاوه حداقل سرمایه لازم برای راه اندازی کسب و کار معادل صفر درصد درآمد سرانه اعلام شده است.
 
سقوط 11 پله ای ایران در رده بندی سهولت دریافت مجوز ساخت وساز
 
اما ایران از نظر دریافت مجوزهای ساختمانی در رده بندی جهانی 11 پله نزول داشته که نشان می دهد سازوکار دریافت مجوزهای ساختمانی در یاران طی یک سال گذشته سخت تر شده است. در حالی که ایران از این نظر در سال گذشته در رتبه 161 جهان قرار داشت در گزارش جدید بانک جهانی رتبه 172 را به دست آورده است.
 
تعداد رویه های قانونی لازم برای کسب مجوزهای ساختمانی 15 عدد بوده است. مدت زمان اخذ مجوزهای ساختمانی نیز 5 /318 روز بوده است. میزان هزینه لازم در این زمینه نیز معادل 3/5 درصد ارزش خانه مربوطه برآورد شده است.
 
نزول 2 پله ای در رده بندی سهولت ثبت دارایی ها
 
از نظر ثبت دارایی ها نیز رتبه جهانی ایران دو پله سقوط داشته است. در سال گذشته رتبه ایران از این نظر 159 بود اما طی سال جاری جایگاه ایران به 161کاهش یافته است.
 
ثبت دارایی ها در ایران بیش از 35 روز زمان می برد و هزینه ثبت دارایی ها در ایران نیز معادل 6/10 درصد ارزش دارایی بوده است. همچنین برای ثبت دارایی ها و اموال در ایران باید به 9 سازمان و ارگان دولتی مراجعه کرد.
 
وام گرفتن سخت تر شد
 
رتبه جهانی ایران از نظر سهولت دریافت وام و مطلوبیت قوانین و مقررات مربوط به آن نیز پس رفت داشته است. در حالی که ایران از این نظر در سال گذشته در رتبه 86 قرار داشت در سال جاری به جایگاه 89 تنزل یافته است.
 
شاخص هایی که بر پایه آنها این رتبه تعیین شده است عبارتند از شاخص قدرت حقوق قانونی که ایران در آن از 12 نمره دو را به دست آورده است؛ شاخص عمق اطلاعات اعتباری که نمره ایران از هشت نمره هفت اعلام شده است. همچنین میزان پوشش ثبت اعتبارات معادل 45 درصد بزرگسالان در ایران بوده است.
 
حمایت از سرمایه گذاران کمتر شد
 
از نظر حمایت از سرمایه گذاران رتبه جهانی ایران طی یک سال گذشته 11 پله نزول داشته است که نشان می دهد میزان حمایت از سرمایه گذاران در ایران در مقایسه با کشورهای دیگر افت شدید داشته است. در گزارش جدید بانک جهانی رتبه ایران از نظر حمایت از سرمایه گذاران 154 اعلام شده که نسبت به سال گذشته 11 پله نزول داشته است. ایران در سال گذشته رتبه 143 را از این نظر به خود اختصاص داده بود.
 
پرداخت مالیات ها 6 پله سقوط کرد
 
در ایران افراد حقیقی و حقوقی باید 20 نوع مالیات به صورت مستقیم و غیرمستقیم بپردازند که نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است. همچنین برای محاسبه و پرداخت مالیات در ایران بیش از 344 ساعت زمان لازم است. نرخ کلی مالیات در ایران در سطح 1 /44 درصد سود برآورد شده است. این رقم در سال گذشته نیز 1 /44 درصد اعلام شده بود.
 
براساس این گزارش، اگرچه نمره ایران از نظر شاخص های مالیاتی تغییری نکرده اما رتبه ایران از نظر پرداخت مالیات ها شش پله نزول کرده و به 124 رسیده است. رتبه ایران در سال گذشته از این نظر 118 بوده است.
 
تجارت با ایران تسهیل شد
 
کیفیت تجارت کالا در ایران بهبود داشته است و رتبه جهانی ایران از این نظر هفت پله صعود داشته است. ایران از نظر کیفیت تجارت کالا در سال گذشته رتبه 155 را به دست آورده بود که در سال جاری به رتبه 148 ارتقا پیدا کرده است. برای صادرات کالا از طریق مرزها در ایران به هفت مدرک معتبر نیاز است. زمان صادرات در ایران نیز 25 روز برآورد شده است. هزینه صادرات برای هر کانتینر نیز 1350 دلار برآورد شده است.
 
برای واردات کالا از طریق مرزهای ایران نیز به 11 مدرک و سند نیاز است. زمان لازم برای واردات کالا به ایران نیز 37 روز بوده است. هزینه واردات کالا به ایران نیز برای هر کانتینر یک هزار و 555 دلار اعلام شده است.
 
سهولت اجرای قراردادها
 
برای نهایی شدن و اجرای قراردادهای تجاری در ایران 40 مرحله وجود دارد . برای نهایی شدن قراردادهای تجاری در ایران نیز بیش از 505 روز زمان نیاز است.
رتبه ایران از نظر سهولت اجرای قراردادهای تجاری در سطح جهان یک پله ارتقا یافته و از 67 در سال گذشته به 66 در گزارش امسال رسیده است.
 
براساس این گزارش، رتبه ایران در زمینه ورشکستگی و پایان یافتن یک فعالیت تجاری یک پله نزول داشته و از 137 در سال گذشته به 138 در گزارش امسال رسیده است. زمان مربوط به تعطیلی یک کارگاه اقتصادی در ایران 5 /4 سال اعلام شده است. نرخ احیا و تجدید حیات اقتصادی نیز 5 /19 درصد برآورد شده است.
 
دریافت اشتراک برق آسان تر شد
 
ایران از نظر شاخص دریافت انرژی برق توسط شرکت ها نیز رتبه 107 را به خود اختصاص داده است. ایران در گزارش سال قبل از این نظر رتبه 119 را به دست آورده بود که به این ترتیب امسال 12 پله از این نظر صعود داشته است.
 
تعداد رویه های لازم در این زمینه شش عدد، زمان لازم 77 روز و هزینه لازم 6/ 865 درصد درآمد سرانه برآورد شده است.

کلید واژه ها: حمایت از سرمایه بانک جهانی حمایت از سرمایه گذاران


نظر شما :