سفر وزیر دفاع لبنان به تهران برای دریافت هدیه تسلیحاتی

۲۵ مهر ۱۳۹۳ | ۱۳:۳۸ کد : ۱۹۳۹۶۶۸ سرخط اخبار
«سمیر مقبل» معاون نخست وزیر و وزیر دفاع لبنان تاکید کرد که برای بررسی هبه تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران به ارتش لبنان برای مبارزه با تروریسم در راس یک هیات نظامی به تهران می رود.
 
به گزارش ایرنا، وزیر دفاع لبنان عصر پنجشنبه بعداز دیدار با ژنرال «میشل عون» رییس حزب جریان آزاد ملی این کشور در پاسخ به سوالات خبرنگاران گفت که بزودی در راس هیاتی نظامی به ایران می روم و در تهران سلاح ها و تجهیزاتی را که قرار است به ارتش لبنان داده شود و همچنین اهمیت آنها را بررسی می کنیم. 
 
وی افزود: بعداز بازگشت از تهران، پرونده هبه تسلیحاتی ایران و نتایج سفر را برای بررسی و تصمیم گیری در اختیار هیات دولت لبنان قرار می دهم.
 
مقبل در پاسخ به این پرسش آیا طرفی خارجی مانع تجهیز شدن ارتش لبنان به سلاح می شود، افزود: این سخنی دقیق نیست در لبنان ملت پشت سر ارتش قرار دارد و می خواهد که ارتش قوی باشد و با دریافت سلاح تقویت شود.
 
وزیر دفاع لبنان خاطرنشان کرد: ارائه برخی هبه ها با کمی تاخیر مواجه شده اما روند دریافت سلاح از محل هبه یک میلیارد دلاری بزودی آغاز می شود.
 
«میشل سلیمان» رییس جمهور سابق لبنان در نطق خود به مناسبت آغاز سال میلادی 2014 اعلام کرد که « عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی با پرداخت هبه ای به مبلغ 3 میلیارد دلار به فرانسه برای تجهیز ارتش لبنان موافقت کرده است.
 
از آن زمان تاکنون این هبه به فرانسه پرداخت نشده و پاریس نیز هیچگونه سلاحی را در اختیار ارتش لبنان که سرگرم جنگ با تروریسم تکفیری است، قرار نداده است.
 
در حالیکه ریاض و پاریس یکدیگر را متهم می کنند که مانع تحقق این معامله کلان شده است، « سعدالحریری» رییس حزب جریان المستقبل اخیرا در کاخ الیزه با « فرانسوا اولاند» رییس جمهوری فرانسه برای محقق شدن این معامله دیدار کرد.
 
ناظران معتقدند که پرونده این معامله بسته شده زیرا رژیم صهیونیستی با آن مخالفت کرده است.
 
در حالی که خبرها حاکی از منتفی شدن هبه 3 میلیارد دلاری بود، سعدالحریری بعداز3 سال و نیم ترک وطن به بیروت آمد و این بار او از هبه یک میلیارد دلاری پادشاه عربستان برای ارتش لبنان به منظور جنگ با تروریست های تکفیری پرده برداشت.
 
برغم تبلیغاتی پرسروصدا تاکنون پرداخت این هبه و خرید سلاح برای ارتش لبنان عملیاتی نشده و نظامیان لبنانی تنها وعده و وعید می شنوند.
 
«علی شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی 7 و 8 مهرماه جاری در راس یک هیات سیاسی و امنیتی به لبنان سفر و بر اعلام آمادگی کامل جمهوری اسلامی ایران برای همکاری های دفاعی با لبنان و تجهیز ارتش این کشور به سلاح های ایرانی بر اساس درخواست بیروت تاکید کرد.
 
دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهارداشت: تحویل سلاح های ایرانی مورد نیاز ارتش لبنان برای مبارزه با تروریسم خیلی طول نخواهد کشید. 

کلید واژه ها: هبه ارتش لبنان


نظر شما :