اسپانیا صادرات نظامی به تل‌آویو را تعلیق کرد

۱۴ مرداد ۱۳۹۳ | ۱۴:۵۷ کد : ۱۹۳۶۷۵۸ سرخط اخبار

روزنامه اسپانیایی «ال پاییس» دوشنبه شب از تصمیم دولت این کشور برای تعلیق موقت صادرات اقلام نظامی به فلسطین اشغالی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه «ال پاییس»، منابع آگاه می گویند دولت اسپانیا در پی بحران اخیر در نوار غزه، تصمیم به «تعلیق موقت» فروش تمامی تجهیزات نظامی به اسرائیل گرفته است.

بنا بر این گزارش، این تصمیم روز پنج شنبه در نشست هیئت وزارتی نظارت بر تجارت نظامی و محصولات با کاربری دوگانه اسپانیا اتخاذ شده است. نمایندگان نخست وزیری، وزارت اقتصاد، وزارت خارجه، دفاع و دارایی از جمله اعضای این هیئت هستند.

به نوشته «ال پاییس»، صادرات نظامی اسپانیا به فلسطین اشغالی حجم ناچیزی از صادرات این کشور را تشکیل می دهد و در سال 2013 با رقمی معادل 4.9 میلیون دلار، سهمی تنها 1درصدی در صادرات اسپانیا داشته است. با این حال، لغو صادرات تسلیحاتی بیشتر با اهداف سیاسی و انتقال پیام به تل آویو صورت گرفته است. بنا بر گزارشی که وزارت بازرگانی اسپانیا به کنگره این کشور ارائه کرده، بخش عمده صادرات تسلیحاتی مادرید به تل آویو مربوط به قطعات یکی از موشک های ارتش، خودروهای زرهی، فیوزهای نارنجک، سامانه های الکترو-اپتیک توپ نظامی بوده است.

تعلیق کنونی دستکم تا ماه سپتامبر ادامه می یابد و در آن زمان احتمال بازنگری در آن وجود دارد. «خوزه مانوئل گارسیا مارگالو» وزیر خارجه اسپانیا پنج شنبه گذشته با اشاره به آمار «تکان دهنده» تلفات غیرنظامی در حمله اسرائیل به نوار غزه، خواستار تلاش تل آویو برای محافظت از غیرنظامیان شده بود.

پیش از این انگلیس هم پس از افشای صادرات گسترده تسلیحات به فلسطین اشغالی، از بازنگری در این رابطه خبر داده بود. سازمان عفو بین الملل هفته گذشته با انتشار گزارشی در مورد عملکرد ارتش رژیم صهیونیستی در نوار غزه، از همه کشورها خواسته بود صادرات اقلام نظامی به تل آویو را متوقف کنند.

کلید واژه ها: اسپانیا تل آویو


نظر شما :