افزایش فشارهای خارجی برای برکناری مالکی

۲۹ خرداد ۱۳۹۳ | ۲۰:۴۸ کد : ۱۹۳۴۶۱۶ سرخط اخبار

یک شبکه خبری آمریکایی به استناد منابعی گزارش داد محافل سیاسی آمریکا و کشورهای متحد عربی واشنگتن خواستار کناره گیری نوری مالکی از قدرت شده اند؛ در حالی که حزب وی در انتخابات پارلمانی عراق بیشترین آراء را کسب کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، شبکه خبری فاکس نیوز گزارش داده محافل سیاسی آمریکا در حال اعمال فشار بر کاخ سفید برای وادار کردن نوری المالکی، نخست وزیر عراق به استعفا هستند.

قانونگذاران آمریکایی از دولت اوباما خواسته اند به طور علنی از نوری مالکی بخواهد استعفا بدهد. واشنگتن ادعا می کند نخست وزیر عراق قادر به وارد کردن شهروندان سنی به بدنه قدرت دولت عراق نبوده و یا تمایلی به این کار نداشته است.

از روز سه شنبه 20 مهرماه، زمان آغاز حمله تروریست های داعش به شهرهای عراق، مقامات آمریکا تلاش کرده اند با طرح ادعای عدم حضور تمامی گروه های مذهبی و قومی در بدنه دولت عراق، مالکی را مقصر این بحران امنیتی جلوه دهند. ناظران، این واکنش واشنگتن به تحولات جاری عراق و نشانه رفتن انگشت اتهام به سمت دولت عراق را بخشی از تلاش دولت  آمریکا برای از بین بردن حاکمیت اکثریت در عراق که از سال 2003 از صندوق های رأی بیرون آمده و در راستای منافع آمریکا نبوده تعبیر می کنند.

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی نوشته مقامات آمریکا تمایل خود برای اینکه احزاب سیاسی عراق دولتی جدید بدون نوری مالکی تشکیل دهند را اعلام کنند.

این در حالی است که حزب «ائتلاف قانون» آقای مالکی در انتخابات پارلمانی عراق اکثریت آراء را به دست آورد.

روز چهارشنبه «دیان فاینشتاین»، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس سنا در خلال یک جلسه استماع کنگره گفت: «اگر به دنبال آشتی (در عراق) هستید، دولت مالکی باید کنار برود.»

وال استریت ژورنال می نویسد متحدان آمریکا در منطقه از جمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی هم در این دیدگاه با آمریکا مشترکند. گزارش ها حاکی است برخی از متحدان عربی آمریکا از کاخ سفید خواسته اند در ازای فراهم آوردن کمک هایی برای بازگرداندن ثبات به عراق به حمایت از دولت مالکی خاتمه دهد.

یک مقام بلندپایه از یکی از کشورهای عربی به وال استریت ژورنال گفت: «معتقدیم فرقه گرایی مالکی و کنار راندن سنی ها باعث شورشی شده که می بینیم.»

وی افزود: «متأسفانه مالکی کاری کرد که نیروهای داعش با بعثی های سابق و طرفدار صدام حسین متحد شوند.»

پیش از این هم روزنامه ایندیپندنت انگلیس نوشته بود واشنگتن به مقامات عراقی گفته برای دخالت نظامی در این کشور برای پایان دادن به پیشروی داعش، «نوری المالکی» باید از قدرت کناره گیری کند.

کلید واژه ها: مالکی


نظر شما :