چقدر از دارایی‌های بلوکه شده ایران آزاد شد؟

۱۷ فروردین ۱۳۹۳ | ۱۷:۵۰ کد : ۱۹۳۱۰۷۵ سرخط اخبار

بیش از یک ماه از موعد واریز قسط سوم دارایی های ایران گذشته و هنوز خبری مبنی بر واریز این مبلغ به حساب بانک مرکزی منتشر نشده است، 21 فروردین ماه نیز موعد واریز قسط چهارم فرا می رسد تا با واریز مبلغ 550 میلیون دلار،50 درصد از دارایی های بلوکه شده ایران آزاد شود.

به گزارش ایسنا، در پی توافق هسته ای 24 نوامبر میان ایران و گروه 1+5 مقرر شد 4.2 میلیارد دلار از پول های بلوکه شده حاصل از فروش نفت ایران آزاد و طی هشت قسط به حساب بانک مرکزی واریز شود. در این راستا قسط اول دارایی های ایران که مبلغ 550 میلیون دلار و نزد بانک مرکزی ژاپن بود، سوم فوریه از طریق نشنال بانک سوییس به فرانک سوییس تبدیل و به حساب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران واریز شد. قسط دوم از مبلغ 4،2 میلیارد دلار مورد توافق به مبلغ 450میلیون دلار نیز به ین ژاپن در تاریخ 3 مارس 2014 برابر با دوازدهم اسفند ماه 1392 آزاد و در اختیار بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.

همچنین بنا بوده قسط سوم معادل 550میلیارد دلار، 7 مارس مصادف با 16 اسفندماه به حساب بانک مرکزی واریز شود اما هنوز مشخص نیست که این مبلغ به حساب بانک مرکزی ایران واریز شده یا خیر.

قسط چهارم معادل 550 میلیون دلار نیز باید 10 آوریل برابر با 21 فروردین ماه به حساب واریز شود.

بنا به این گزارش450 میلیون دلار در روز 15 آوریل به عنوان قسط پنجم و 550میلیون دلار در روز 14 مه به عنوان قسط ششم واریز می شود. برای قسط هفتم نیز مبلغ 550 میلیون دلار در روز 17 ژوئن و 550 میلیون دلار نیز در قالب قسط هشتم در روز 20 ژوییه به حساب بانک مرکزی واریز خواهد شد.

پیش از این ولی الله سیف ، رییس کل بانک مرکزی، اعلام کرده بود که تفاهمی صورت گرفته و بنا شده که پول ها به صورت یکجا از منابع ما در ژاپن، کره و یا هند به بانک هایی که با ما ارتباطات کارگزاری ایجاد کرده اند و به فروشندگان کالاهای اساسی و تجهیزات پزشکی پرداخت شود.

بر این اساس اسامی بانک های اقتصاد نوین، پارسیان، پاسارگاد، کارآفرین، سرمایه، سامان، مسکن و کشاورزی به عنوان بانک های غیرتحریمی که از سوی اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا مورد قبول بوده و در چارچوب توافقات ژنو قادر به خدمات بانکی هستند، توسط بانک مرکزی اعلام شده بود.

کلید واژه ها: بانک مرکزی 550 میلیون


نظر شما :