گزارش روحانی از سفر افغانستان

۰۸ فروردین ۱۳۹۳ | ۰۴:۳۹ کد : ۱۹۳۰۶۴۴ سرخط اخبار

رئیس جمهور اظهار کرد: در سفر به افغانستان موضوعات علمی، اقتصادی و فرهنگی با هشت کشور حوزه نوروز، بررسی و مورد تاکید قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، دکتر حسن روحانی که پس از بازگشت به افغانستان و برگزاری جشن نوروز در این کشور، در جمع خبرنگاران در فرودگاه مهرآباد سخن می گفت، خاطر نشان کرد: موضوع اصلی این سفر، جشن نوروز بود که با حضور هشت کشور حوزه نوروز در کشور افغانستان برگزار شد و در حاشیه آن نیز دیدارهایی صورت گرفت.

وی افزود: دو اجلاس سه جانبه و چهار جانبه بود که یکی با حضور کشورهای فارسی زبان ایران، افغانستان و تاجیکستان برگزار شد که در مورد مسائل فرهنگی، علمی و اقتصادی بحث و تبادل نظر شد؛ همچنین موضوع ارتباط جاده ای و ریلی بین سه کشور فارسی زبان نیز از دیگر موضوعاتی بود که در اجلاس سه جانبه افغانستان به آن پرداخته شد. رئیس جمهور تصریح کرد: در اجلاس دیگری که با حضور چهار کشور پاکستان، افغانستان، تاجیکستان و جمهوری اسلامی ایران در حاشیه جشن جهانی نوروز برگزار شد، مسائل فرهنگی، مبارزه با افراطی گری و تروریسم و همچنین مراودات اقتصادی مورد تاکید قرار گرفت.

روحانی ادامه داد: گروهک های تروریستی و افراطی معضلات زیادی را برای کشورهای منطقه ایجاد کرده اند و برای ساماندهی به این کشور، نیاز به همکاری همه جانبه وجود دارد که در این اجلاس به آن تاکید شد. همچنین رئیس جمهور پاکستان نیز تاکید کرد که کشورش تمام تلاش خود را برای رهایی مرزبانان ایرانی انجام خواهد داد. ضمن آنکه پاکستان برای تقویت مرزها و مبارزه با تروریسم نیز برنامه هایی را دارد.

وی افزود: مقرر شد این اجلاس چهار جانبه در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری های شانگهای در روز دوشنبه به منظور بررسی دستاوردهای اجلاس افغانستان و همچنین موضوعات منطقه ای در سال جاری تشکیل جلسه دهد. همچنین اجلاس بعدی سه کشور فارسی زبان نیز در سال ۲۰۱۵ به میزبانی تاجیکستان برگزار خواهد شد.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به همگامی کشورهای منطقه با کشور ایران برای برقراری اعتدال، خاطر نشان کرد: آنچه که در این سفر قابل توجه بود، تاکید همه کشورها در مبارزه با افراطی گری و اعتدال بود و این کشورها هم صدا با ملت ایران دریافته بود که تنها راه پیشرفت و رسیدن به اهداف، اعتدال خواهد بود.

روحانی ادامه داد: بخش دیگری از این سفر را دیدارهای دوجانبه بین ایران و کشورهای حاضر در اجلاس جشن نوروز تشکیل می داد که در دیدار هیات جمهوری اسلامی ایران با رئیس جمهور افغانستان و مسؤلین این کشور، بر تدوین قرارداد جامع استراتژیک بین جمهوری اسلامی ایران و افغانستان تاکید شد که مفاد این قرارداد نیز تدوین و تنظیم شده است و افغانستان تاکید داشت که امیدواریم هر چه سریعتر متن پایانی آن به امضای طرفین برسد.

وی گفت: همچنین در مورد رودخانه های مرزی و تالاب ها از جمله تالاب هامون صحبت هایی انجام شد و جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که باید تالاب هامون به شکل قبلی خود بازگردد و مقرر شد در این چارچوب هفته آینده هیاتی از افغانستان به منظور صحبت در حوزه آب، به ایران سفر کند؛ ضمن آنکه موضوع مواد مخدر نیز موضوع دیگری بود که لزوم رسیدگی به وضع نامناسب آن مورد تاکید سران دو کشور قرار گرفت و از سوی جمهوری اسلامی ایران برنامه ای برای جلوگیری از ادامه کشت خشخاش در کشور افغانستان تدوین و اجرایی شود. چرا که شاهدیم معضل مواد مخدر که تنها نفع آن برای دلالان است، چه مشکلاتی را برای کشورهای منطقه ایجاد کرده است.

رئیس جمهور در پایان با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در روزهای آینده، گفت: آنچه که در این سفر جلب توجه می کرد، جوش و خروش افغانستان برای برگزاری انتخابات بود و شوری که در میان مردم این کشور وجود داشت، نشان از این بود که دموکراسی در این کشور در حال شکل گیری است و برای افغانستان نیز برگزاری این اجلاس در آستانه انتخابات از اهمیت بالایی برخوردار بود. در مجموع با توجه به زمان کوتاه، این سفر، سفر خوب و تاثیرگذاری بود. 

کلید واژه ها: نوروز


نظر شما :