از بازتاب سفر اشتون تا بازتاب دفاع روحانی از آزادی مطبوعات

۱۸ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۳:۱۲ کد : ۱۹۲۹۸۱۷ سرخط اخبار

بازتاب سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران، تلاش رژیم اسرائیل برای ضربه زدن به مذاکرات هسته ای از طریق ماجرای کشتی توقیف شده، ادامه فضاسازی مطبوعات صهیونیستی درباره کشتی حامل سلاح عازم غزه و بازتاب سخنان رئیس جمهور ایران درباره آزادی مطبوعات، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
 

از بازتاب سفر «اشتون» تا بازتاب دفاع روحانی از آزادی مطبوعات


به گزارش «تابناک»، موضوع سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران، بخش عمده مطالب مربوط به ایران را در مطبوعات جهان به خود اختصاص داده است. خبرگزاری «رویترز» می نویسد کاترین اشتون روز گذشته به ایران سفر کرده تا درباره برخی موضوعات، از جمله برنامه هسته ای ایران، با مقامات ایرانی به گفت و گو بپردازد. این خبرگزاری اشاره می کند که در جریان این دیدار دو روزه که نخستین سفر یک مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران از سال 2008 تاکنون به شمار می رود، موضوعات دوجانبه، منطقه ای و بین المللی مورد بحث قرار خواهد گرفت. رویترز همچنین اشاره می کند که سفر اشتون در آستانه برگزاری دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 انجام می گیرد.

از بازتاب سفر «اشتون» تا بازتاب دفاع روحانی از آزادی مطبوعات


اما در میان دیگر مطالب، باید اشاره کرد که فضاسازی شدید مطبوعات صهیونیستی درباره کشتی توقیف شده حامل سلاح از سوی رژیم اسرائیل ادامه دارد. «کریستین ساینس مانیتور» با انتشار مطلبی در این زمینه، از برنامه رژیم اسرائیل برای به نمایش گذاشتن کشتی توقیف شده و آنچه «سلاح های ایرانی» در این کشتی می خواند خبر داده و می نویسد این اقدام، با هدف ضربه زدن به مذاکرات هسته ای ایران و غرب صورت می گیرد. این نشریه اشاره می کند که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل که از روند دیپلماسی هسته ای کشورهای غربی با ایران به شدت ناراضی است، ابراز امیدواری کرده به نمایش گذاشتن این کشتی، سبب بازنگری غرب در راهبرد خود نسبت به ایران شود.

از بازتاب سفر «اشتون» تا بازتاب دفاع روحانی از آزادی مطبوعات


در مطلب دیگری در همین زمینه، روزنامه «تایمز اسرائیل» که طی روزهای اخیر در دامن زدن به فضاسازی ها علیه ایران پیشرو بوده، مدعی احتمال کشف سلاح های بیشتر در کشتی مذکور، پس از لنگر گرفتن آن در سواحل سرزمین های اشغالی شده است. این روزنامه می نویسد با انتقال کشتی توقیف شده به بندر «ایلات»، از شب گذشته عملیات خالی کردن بار این کشتی و بازرسی آن آغاز شده است. تایمز اسرائیل ادعا می کند که هرچند پیش از این گفته می شد کشتی مذکور حامل موشک های ساخت سوریه بوده که از سوی ایران به مقصد غزه صادر می شده، اما احتمال دارد در جریان بازرسی ها، انواع دیگری از تسلیحات نیز در این کشتی یافت شود.

از بازتاب سفر «اشتون» تا بازتاب دفاع روحانی از آزادی مطبوعات


از سوی دیگر، سایت خبری «آروتز شوا»، از دیگر رسانه های تندرو صهیونیستی، با انتشار مطلبی تهدیدآمیز نوشته ایران باید از توقیف کشتی مذکور «نگران» باشد. این سایت به نقل از یک کارشناس نظامی اسرائیلی ادعا می کند ایران باید نسبت به این ماجرا نگران باشد، زیرا «یک بار دیگر آشکار شد که اطلاعات اسرائیل به همه جا احاطه دارد. این امر یقیناً اوضاع را در آینده برای ایران دشوارتر می کند». به گفته این فرد، موشک های یافت شده در کشتی مذکور، می توانست بخش های مرکزی سرزمین های اشغالی را هدف قرار داده و مشکلات جدی برای رژیم اسرائیل ایجاد کند. وی در ادامه ادعاهای دیگری را نیز در همین زمینه بیان کرده است.

از بازتاب سفر «اشتون» تا بازتاب دفاع روحانی از آزادی مطبوعات


در نهایت، سخنان حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در دفاع از آزادی مطبوعات، از جمله دیگر موضوعات مربوط به ایران است که در عرصه بین المللی بازتاب داشته است. خبرگزاری فرانسه می نویسد روحانی از «آزادی مسئولانه مطبوعات» دفاع کرده و رویه بستن روزنامه ها را مورد انتقاد قرار داده است. این خبرگزاری در ادامه به نقل از روحانی می نویسد: «دولت طرفدار آزادی بیان مسئولانه است. اگر ما قلم ها را بشکنیم و دهان ها را ببندیم، اعتماد عمومی عمیقاً ضربه خواهد دید». خبرگزاری فرانسه همچنین اشاره می کند که از دید روحانی، تعطیلی روزنامه باید آخرین ابزار مورد استفاده باشد، نه اولین ابزار.

کلید واژه ها: مطبوعات کشتی توقیف شده


نظر شما :